نخاله‌های ساختمانی به‌زودی به چرخه مصرف بازمی‌گردند

نخاله‌های ساختمانی به‌زودی به چرخه مصرف بازمی‌گردند

http://www.bananews.ir/مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به معضلات پسماندهای ساختمانی و عمرانی در شهر تهران گفت: روزانه در پایتخت بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تن پسماندهای ساختمانی و عمرانی تولید می‌شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، حسین جعفری درخصوص مدیریت پسماندهای ساختمانی و عمرانی گفت: در تهران روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تن پسماندهای ساختمانی و عمرانی تولید می‌شود، حجم بسیار بالایی که متاسفانه مشکلات و معضلات بسیاری را برای شهر تهران به وجود آورده است. در همین راستا در حال حاضر بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی در تهران به دو برابر افزایش یافته است؛ همچنین دو قرارداد جدید نیز منعقد شده که مجموعا پنج هزار تن درخصوص استحصال خاک و نخاله افزایش ظرفیت ایجاد می کند. به زودی نیز شاهد شروع به کار کارخانه‌ای خواهیم بود که تمام خاک و نخاله ساختمانی از جمله خاک، شن و ماسه را استحصال می کند و به چرخه مصرف باز می گرداند.

جعفری درخصوص جمع آوری پسماندهای ساختمانی و عمرانی در سطح شهر تهران تاکید کرد: در دنیا در مراحل ساخت از مصالحی استفاده می‌شود که تولید خاک و نخاله نمی کند و اگر هم پسماندی ایجاد شود کاملا مسیر بازیافت آن تعریف شده است و شهروندان نیز برابر قانون باید هزینه آن را پرداخت کنند؛ در حقیقت همه این موارد در مدیریت واحد تعریف شده اما متاسفانه در کشور ما این مدیریت ایجاد نشده و بخش‌های مختلف در این موضوع کار انجام می‌دهند.

وی با اشاره به سامانه مدیریت یکپارچه پسماندهای ساختمانی و عمرانی گفت: با توجه به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران درخصوص مدیریت پسماندهای ساختمانی و عمرانی که در آبانماه سال گذشته به تصویب رسید، بهای خدمات ارائه شده از مراکز ساختمانی دریافت می شود تا با احداث کارخانه‌های استحصال به سمت مدیریت بهینه پسماندهای ساختمانی گام برداریم.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران درخصوص نحوه فعالیت غرف بازیافت در محلات نیز گفت: در حال حاضر حدود ۴۰۰ غرفه بازیافت در سطح مناطق ۲۲ گانه شهر تهران فعال هستند که افزایش آنها در دستور کار قرار گرفته، امیدواریم تا پایان سال حداقل ۱۰۰ غرفه دیگر در سطح شهر تهران اضافه شود تا حداقل در هر محله یک غرفه بازیافت پسماندخشک وجود داشته و بدین ترتیب در برخی محله‌ها نیز تعداد بیشتری غرفه مستقر باشد. همچنین به تازگی این غرفه‌ها در روزهای جمعه نیز فعال هستند و هر جمعه در یکی از این غرفه‌ها برنامه‌های ویژه فرهنگی اجرا خواهد شد. قراردادی با یک شرکت فرهنگی بسته شده که از این پس در ازای دریافت پسماند خشک، شهروندان علاوه بر پول برابر نرخ گذاری و کالاهایی مانند مواد شوینده، می توانند کتاب نیز دریافت کنند.

اهداف سازمان پسماند برای جمع‌آوری درب بطریها

مدیرعامل سازمان پسماند، مشارکت و تعامل توام با انگیزه در هر جمع و گروهی را راه رسیدن به اهداف مورد نظر خواند و افزود: انسجام هر چه بیشتر حلقه‌های همکاری رسیدن به مقصد را سرعت می بخشد.

جعفری با اشاره به مشارکت گروه دانشجویی زامیاران و ارائه فعالیتهای علمی، هنری و اجرایی در زمینه‌های مختلف و در راستای اهداف سازمان مدیریت پسماند خاطر نشان کرد: از آنجایی که سود زیست محیطی تمام اهداف مدیریت شهری، به شهروندان برمی‌گردد. هر شهروند مسئول در زنجیره مدیریت پسماند نقش موثری را ایفا کرده و در نهایت قطره قطره حمایت‌های مردمی دریای آبی سلامت را به شهر هدیه می کند.

وی با اشاره به فعالیت مفید و ثمر بخش زامیاران در مقاطع زمانی مختلف، اجرای طرح نوین جمع آوری درب بطری توسط این گروه در آستانه ماه مهر را گام بزرگ و چند منظوره عنوان کرد و افزود: طبق اطلاع رسانی انجام شده، همزمان با شروع سال تحصیلی جدید و در اولین روز ماه مهر زامیاران با حضور در مدرسه صبح رویش واقع در منطقه ۱۲ در محیطی شاد و مفرح درب بطریهای جمع آوری شده توسط شهروندان را تحویل گرفتند.

وی در ادامه به تشریح این طرح زیست محیطی پرداخته و گفت: از آنجایی که هر شهروند با جدا سازی درب بطری ناخودآگاه مجبور به تخلیه کامل مایع درون آن (در محیطی خارج از مخزن پسماند) می‌شود در نتیجه از این طریق ضمن بازگشت مواد به چرخه مصرف، بهبود اقتصاد کشور و در نهایت تحقق هدف والای ارتقاء شاخص‌های زیست محیطی؛ شیرابه پسماند نیز به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

یخ‌زدا تولید شده جایگزین نمک می‌شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران درخصوص عملکرد ستادهای برف روبی در زمستان نیز گفت: برای سال جاری موادی که توسط شرکت‌های دانش بنیان با عنوان یخ زدا تولید شده جایگزین نمک می شود. خوشبختانه تولید این مواد در داخل کشور انجام می شود و نیازی به واردات نداریم؛ سال گذشته با توجه به این که بارش برف نداشتیم این مواد در فیروزکوه مورد آزمایش قرار گرفت و مجوزهای سازمان حفاظت محیط زیست و استاندارد را دریافت کرد.

وی افزود: امسال در چهار نقطه از سطح شهر تهران و بر روی پل‌ها، ورودی تونل‌ها، معابر نزدیک مراکز تاریخی و باستانی و معابری که در اطراف آنها پوشش گیاهی وجود دارد از این مواد استفاده می شود تا کمترین میزان آسیب به محیط زیست و آبهای زیرزمینی وارد شود. همچنین تیم‌های برف روبی به همراه ماشین‌های مورد نیاز پیش بینی شده‌اند تا با پاشیدن محلول نمک به شهروندان ارائه خدمات کنند.

 

ایسنا

    نظرات