تامین وام مسکن اقساطی توسط بانک و انبوه‌ساز

تامین وام مسکن اقساطی توسط بانک و انبوه‌ساز

http://www.bananews.ir/عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان درباره فروش اقساطی مسکن که توسط این کانون پیشنهاد شده گفت: در این سیستم حدود ۳۵ درصد تسهیلات توسط بانک و فاصله این رقم تا ۷۰-۸۰ درصد توسط انبوه‌سازان تامین می‌شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)، سید محمد مرتضوی عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان اظهار کرد: در فروش اقساطی که توسط سازندگان پیشنهاد شده دو نوع تامین مالی پیش‌بینی شده که یک بخش آن توسط بانک و بخش دیگر توسط انبوه‌سازان انجام می‌شود. در بخش تامین مالی توسط بانک معتقدیم میزان وام‌ها باید به سقف ۱۰۰ میلیون تومان نزدیک شود تا حداقل بتواند در شهرستان‌ها نیمی از قیمت مسکن را پوشش دهد اما با توجه به کافی نبودن ارقام فعلی بحث فروش اقساطی دچار مشکل شده است.

وی افزود: بعضا دیده می‌شود تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی که قرار شده در اختیار سازندگان قرار بگیرد در مرحله بهره‌برداری، تقسیط و پروسه فروش اقساطی کاهش می‌یابد. فعلا در شهرستان‌ها ۴۰ میلیون تومان و در تهران مقداری بیشتر از این مبلغ ارایه می‌شود که کافی نیست.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به بخش دیگر تامین منابع مالی خرید مسکن که انبوه‌سازان قول تقبل آن را داده‌اند گفت: انبوه‌سازان از این طریق در نظر دارند تا با افزایش ظرفیت تسهیلات، توان خرید متقاضیان را که بسیار کاهش یافته بالا ببرند. بدین ترتیب انبوه‌سازان قبول کردند تا بخشی از منابع خود را در اختیار خریداران قرار دهند و در بلندمدت آن را دریافت کنند و با این اقدام هم به متقاضیان مصرفی کمک کنند و هم شرایط را برای رونق بازار مسکن فراهم نمایند.

به گفته مرتضوی، پیشنهاد انبوه‌سازان این بود که بین ۲۰ تا ۵۰ درصد از منابع توسط سازندگان تامین شود و بانک‌ها به عنوان واسط، تضمین تسهیلات را بر عهده بگیرند.

وی با اشاره به صحبت وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این‌که " بانک نقش تضمین‌کننده پرداخت اقساط به تولید‌کننده را دارد در این طرح کسی به کسی تسهیلات نمی‌دهد" گفت: برداشت من از صحبت‌های وزیر این است بخشی از منابع توسط انبوه‌ساز تامین شود و مسوولیت بانک هم تامین کننده بخش دیگری از منابع باشد. اگر به صحبت‌های وزیر در یکی دو سال اخیر هم توجه کنیم ایشان به صراحت گفتند در کشورهای در حال توسعه ۸۰ درصد قیمت ساختمان از طریق تسهیلات تامین می‌شود و هم‌اکنون در کشور ما این رقم در سیستم پرداخت تسهیلات بانکی بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است. لذا فاصله تا ۷۰-۸۰ درصد قرار است توسط انبوه‌سازان تامین شود.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان درخصوص وضعیت فعلی منابع مالی بخش مسکن تصریح کرد: بعد از تخصیص منابع مالی که بیشتر از ناحیه اوراق مورد توجه قرار گرفت، لزوم بحث تامین منابع مالی به سازنده مطرح است. لذا در اختیار گذاشتن تسهیلات برای تولیدکنندگان باید لحاظ شود. بانک مسکن طی ماه‌های اخیر حرکت‌هایی را در این خصوص انجام داده اما از نظر انبوه‌سازان این ظرفیت‌های دیده شده کافی نیست.

 

ایسنا

    نظرات