آزادسازی حمایتی!

آزادسازی حمایتی!

http://www.bananews.ir/هرچند یک هفته از ابلاغ قانون آزادسازی بلیت هواپیما از سوی رییس سازمان هواپیمایی می‌گذرد، اما هنوز پس لرزه‌های این تصمیم که مقدمه‌چینی خاصی درباره اش صورت نگرفته بود ادامه دارد؛ پس‌لرزه‌هایی که قبل از رسیدن به گران فروشی و بازارسیاه گریبان طرح اصلی را می گیرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری بعد از مدت ها گمانه زنی و بحث، سرانجام نرخ بلیت هواپیما از دوشنبه نهم آذر در ۱۷۰ مسیر داخلی آزاد شد و البته در کنار آن نرخ ۸۷ مسیر باقی مانند گذشته حمایتی باقی ماند.

هرچند با اجرایی شدن این قانون رییس سازمان هواپیمایی به وعده خود درباره آزادسازی بلیت تا پایان سال ۹۴ عمل کرد اما با توجه به ابهام های گسترده موجود در این زمینه عملا راه برای تردیدهایی بی شمار باز ماند.

محدودیت ظرفیت ناوگان و بالا بودن تقاضا، وجود شرایط انحصاری و شبه انحصاری در برخی مسیرهای داخلی، وجود امکان چارتر در پروازها و افزایش قابل توجه قیمت ها در چارچوب آن و نبود تنوع امکانات برای بهره گیری از سوی مسافران تنها بخشی از سوال هایی بود که در جریان آزادسازی نرخ بلیت به وجود آمد و نیاز به پیگیری های جدی داشت.

در این بین سازمان هواپیمایی تلاش کرده لااقل بخشی از این ابهام ها را برطرف کند و راهکار اصلی‌اش حمایت است. یعنی در دل طرحی که تلاش دارد حمایت ها و امتیازات خاص را لغو کرده و فضایی برابر برای رقابت ایجاد کند، باز صحبت از حمایت مطرح است.

این حمایت ابتدا مربوط به برخی مسیرهایی است که در آنها همچنان قیمت بلیت بر مبنای گذشته حساب می شود. طبق اعلام دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی فرکانس پروازی پایین، عدم وجود حداقل ۳ شرکت هواپیمایی فعال در آن مسیر، مسافت بالای مسیر و عدم امکان استفاده آسان از شقوق حمل و نقل جایگزین و مسیرهای مربوط به مناطق محروم شاخص هایی هستند که اگر برای یک مسیر اثبات شوند قیمت گذاری در آن آزاد نخواهد شد.

موج دوم حمایت از سوی برخی ایرلاین ها آغاز شده و آنها اعلام می کنند با وجود امکان آزادسازی فعلا علاقه ای به افزایش قیمت ها ندارند. در آخرین اقدام ایران ایر اعلام کرده علیرغم ابلاغ دستورالعمل آزادی سازی نرخ بلیت هواپیما، این شرکت به منظور حفظ شئونات عزاداری رحلت حضرت ختمی مرتبت پیامبر رحمت (ص) هیچ‌گونه افزایش قیمت را اعمال نخواهد کرد.

هرچند با توجه به شرایط واقعی بازار بلیت هواپیما در ایران چیزی جز این نیز نمی توان انتظار داشت اما سخن گفتن دوباره از طرح ها و برنامه های حمایتی تنها چند روز پس کلید خوردن طرح آزاد سازی مشخص نیست سرنوشت این طرح را به کجا می برد.

 

ایسنا

    نظرات