تدابیر جدید برای احیا و پرآب شدن رودخانه‌ها/ رشد ۱۸ درصدی مصرف گاز در نیروگاه‌ها

تدابیر جدید برای احیا و پرآب شدن رودخانه‌ها/ رشد ۱۸ درصدی مصرف گاز در نیروگاه‌ها

http://www.bananews.ir/معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به بهبود وضعیت هوای امسال نسبت به سال‌های گذشته از رشد ۱۸ درصدی مصرف گاز در نیروگاه‌های کشور خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ سعید متصدی با اشاره به اینکه بحث آلودگی هوا از جمله بحث‌هایی است که سازمان حفاظت محیط زیست آنرا دنبال می‌کند، گفت:‌ در یکی دو سال گذشته شاهد روند بهبود کیفیت هوا در کشور بوده‌ایم. در حال حاضر نسبت به سال ۹۳ وضعیت کیفیت هوا، بهبود فوق العاده‌ای داشته است.

وی با بیان اینکه امسال تعداد روزهای سالم ۵۰ یا ۶۰ روز بیشتر نسبت به سال ۹۲ بوده است، افزود: در سال ۹۴ نسبت به ۹۳، تقریبا هفت یا هشت روز وضعیت بهتر بود و اگر طوفان‌های گرد و غباری که در فصل بهار امسال رخ داد را در بحث آلودگی هوا و سیستم محاسبات پایش آلودگی هوا حذف کنیم، وضعیت آلاینده‌های انسان‌ساز چون گوگرد و اکسیدازت وضعیت فوق‌العاده مطلوب تری را داشته است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه همواره اطلاعات وضعیت هوا را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم، گفت: امسال وضعیت هوا بهتر از سال قبل است و امیدواریم در ماه‌های باقی مانده سال نیز با انجام فعالیت‌ها و اقدامات مختلف این روند حفظ و بهتر شود.

رشد ۱۸ درصدی مصرف گاز در نیروگاه‌ها

متصدی با اشاره به اینکه مصرف گاز در نیروگاه‌های کشور نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته است، گفت: مصرف مازوت کاهش چشمگیری یافته و سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به سوخت‌های مایع حساسیت ویژه‌ای دارد و در بسیاری مواقع برخوردهای جدی انجام می‌دهد و به طور کلی میزان آلودگی کاهش یافته است.

وی با اشاره به توزیع بنزین یورو۴ در اهواز طی یکی دو ماه گذشته، گفت: گازوئیل زیر ۵۰ PPM نیز در کلانشهرها توزیع می‌شود و به طور کلی موفقیت‌هایی در این زمینه داشته‌ایم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در یکی دو هفته گذشته شرایط ناسالم هوا را تجربه کردیم و شاخص بد آلودگی اتفاق افتاد، گفت: طبیعی است در کشوری که با معضل آلودگی روبرو است آلودگی به سرعت به صفر نمی‌رسد بلکه امری زمانبر است.

وجود ۱۸۶ ایستگاه فعال پایش هوا در کشور

متصدی در ادامه با تاکید بر اینکه بحث پایش و اندازه‌گیری آلاینده‌های زیستی بخشی از وظایف معاونت محیط زیست انسانی است، اظهار کرد: با استفاده از پایش‌ها و آنالیزها روند تخریب یا حفاظت محیط زیست را بررسی می‌کنیم و با استفاده از پایش‌های صورت گرفته، میزان اثرگذاری استراتژی‌های اجرا شده را رصد می‌کنیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه پایش شالوده اصلی حفاظت محیط زیست محسوب می‌شود، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست رشد خوبی در زمینه ایستگاه‌های پایش هوا داشته است. در سال ۹۲ ، ۱۶۴ ایستگاه پایش هوا در کشور وجود داشت که در سال گذشته به ۱۸۶ ایستگاه رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کل کشور ۱۸۶ ایستگاه فعال پایش هوا داریم، افزود: اطلاعات دقیق مربوط به پایش هوا به مردم ارائه می‌شود. همچنین شبکه پایش زمینی گرد و غبار نیز در حال تکمیل است که در شهرهایی که در معرض گرد و غبار قرار دارند شامل مرزهای جنوبی، شرقی و غربی کشور، سیستم اندازه گیری ذرات معلق زیر ۲٫۵ میکرون و زیر ۱۰ میکرون سال گذشته تکمیل شده است.

متصدی با بیان اینکه سعی داریم ایستگاه‌ها را گسترش دهیم، گفت: در حال حاضر در ۲۸ استان این ذرات مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرد. همچنین بررسی ترکیبات آلی فرار شامل بنزن که سمی،‌ خطرناک و سرطان زا هستند در برخی شهرها مورد اندازه گیری قرار می‌گیرد. اندازه‌گیری برخی آلاینده‌ها چون نیترات، فلور و HCL در اختیار آزمایشگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه همگام شدن با تکنولوژی‌ها برای پایش آلودگی‌ها امری ضروری است گفت: سعی داریم خروجی زباله سوزها را کنترل کنیم. رشد قابل توجهی نیز در سیستم‌های آنلاین -که ارتباط مستقیمی با پایش لحظه‌ای دودکش‌ها دارند - و پایش تصفیه خانه‌های صنعتی داشته‌ایم.

اصلاح ضوابط آزمایشگاه‌های معتمد پایش آلایندگی

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در ساماندهی آزمایشگاه‌های معتمد فعالیت‌هایی داشته‌ایم گفت: آزمایشگاه‌های معتمد باید خوداظهاری در مورد مسائل مربوط به پایش صنایع داشته باشند. این خود اظهاری به آزمایشگاه‌های معتمد محول شده است. در سالهای قبل نتایج آزمایشگاه‌ها نتایج قابل اعتمادی نبودند و نقایص بسیاری در نتایج آنها دیده می‌شد. در یکی دو سال گذشته در زمینه تغییر ضوابط آزمایشگاه‌ها، شیوه نامه‌ و نحوه عملکرد آزمایشگاه‌ها بازنگری کردیم و این شیوه نامه به آزمایشگاه‌ها ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه تمهیدات سخت گیرانه انضباطی در مورد آزمایشگاه‌های متخلف که بسیار بازدارنده است، از جمله تغییراتی است که در شیوه نامه جدید اعمال کردیم، گفت: با این تغییرات اطمینان به نتایج آزمایشگاه‌ها به بیش از ۹۰ درصد افزایش می‌یابد. در حالی که میزان اعتماد به نتایج آزمایشگاه‌ها در سالهای گذشته حداکثر بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بود.

متصدی با اشاره به اینکه از سال ۹۲ صدور مجوز برای آزمایشگاه‌ها را متوقف کردیم، گفت: برخی آزمایشگاه‌ها به دلیل عدم تامین شرایط مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست تعطیل شد و بین ۱۴ یا ۱۵ مورد فعالیت آنها تا سه یا شش ماه متوقف شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آزمایشگاه‌های معتمد به خود اظهاری پایش آلاینده‌ها ملزم به اخذ استاندارد ۱۷۰۷ که کمک شایانی به کنترل و نظارت آزمایشگاه‌ها می‌کند هستند گفت: برخی از آزمایشگاه‌ها در سالهای گذشته در مکان مناسبی احداث نشده‌اند. برای مثال یکی از آزمایشگاه‌های مجوز گرفته در آشپزخانه کارهای خود را انجام می‌داد.

وی اضافه کرد: به آزمایشگاه‌های متخلف فرصتی داده شد که خود را با استاندارد مطابقت دهند. امیدواریم با ابلاغ شیوه نامه جدید تعداد آزمایشگاه‌های معتبر بیشتر و فعالیت‌هایشان منطبق با اصول علمی و اجرایی شود تا کنترل آلاینده‌های صنعتی تولیدی را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۴۵ آزمایشگاه معتمد پایش آلایندگی در کل کشور فعال هستند گفت: در سالهای پیشتر تعداد این آزمایشگاه‌ها ۳۹۰ بود که به دلیل برخوردهای علمی و اجرایی با آنها کاهش یافته است.

متصدی با اشاره به اینکه شیوه نامه قبلی آزمایشگاه‌های معتمد در سال ۹۰ تهیه و تدوین شده بود، گفت: سعی کردیم اشکالات موجود در این شیوه نامه را رفع کنیم . سازمان حفاظت محیط زیست تلاش دارد تعداد آزمایشگاه‌ها و به تبع آن توان نظارتی سازمان افزایش یابد. در حال حاضر در ۳۱ استان کشور آزمایشگاه‌های معتبری داریم .

تدابیر جدید برای احیا و پرآب شدن رودخانه‌ها

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۳ میلیارد تومان برای خریداری، نصب و راه اندازی دستگاه‌های پایش هزینه شده است، گفت: تا قبل از سال ۹۲، ۱۵ ایستگاه پایش آنلاین رودخانه‌ای داشته‌ایم، در حال حاضر با خرید ۲۱ دستگاه دیگر تعداد ایستگاه‌های آنلاین آب رودخانه‌های کشور به ۴۴ ایستگاه رسیده است و سعی داریم از سال‌های بعد آنرا گسترش دهیم.

متصدی با اشاره به مصوبه شورای عالی آب در مورد پاکسازی و بهبود وضعیت رودخانه کارون نیز گفت: با توجه به مباحثی که در این شورا مطرح شد و بررسی‌های صورت گرفته تصمیماتی برای پاکسازی و کنترل زهاب‌ها و فاضلاب‌های شهری صورت گرفت. در حال حاضر در حال بررسی میزان اعتبارات لازم برای انجام این پروژه و اعلام آن به دولت برای اختصاص اعتبارات هستیم.

وی با بیان اینکه رودخانه کارون از نظر استراتژیک و مسائل طبیعی و محیط زیستی اهمیت خاصی برای سازمان حفاظت محیط زیست دارد گفت: رودخانه کارون آب جنوب کشور را تامین می‌کند. همچنین بحث احیای رودخانه‌ها از جمله کارون، زاینده رود، کرج، جاجرود و ... در سازمان مطرح است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سالهای گذشته حقابه‌های زیست محیطی به عنوان آخرین حقابه‌ مطرح بود اظهار کرد: طبق فعالیت سازمان حفاظت محیط زیست و توافق صورت گرفته در شورای عالی آب، حقابه‌های زیست محیطی بعد از تامین آب شرب دومین اولویت را دارد.

وی با بیان اینکه با این تغییر رویکرد نسبت به محیط زیست امیدواریم در آینده رودخانه‌های کشور پرآب تر بشوند ، گفت: فعالیت‌ها در زمینه احیای رودخانه‌هایی چون زاینده رود انجام می‌شود. یکی از مسائل نگران کننده بحث افزایش مصرف بیش از اندازه آب در بخش کشاورزی است که این افزایش مصرف آب به افزایش تولید محصولات نمی‌انجامد. طرح‌هایی در حال بررسی است تا میزان مصرف آب کشاورزی کاهش و راندمان مصرف آب افزایش یابد.

متصدی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر در بخش کشاورزی مصرف می‌شود اظهار کرد: این در حالیست که راندمان کشاورزی کشور زیر ۵۰ درصد است بنابراین باید اقدامات عاجلی شامل تغییر الگوهای کشت، کنترل تبخیر آب کشاورزی و ... صورت گیرد. تا موجودی آب تجدیدپذیر در اختیار محیط زیست قرار گیرد. همچنین هفت آزمایشگاه خاک در کشور وجود دارد.

 

ایسنا

    نظرات