احتمال یخ زدگی کنتورهای آب

احتمال یخ زدگی کنتورهای آب

http://www.bananews.ir/با کاهش دمای هوا در اقصی نقاط کشور، احتمال بروز یخ زدگی کنتور آب افزایش یافته، به طوری که برخی شرکت های آب و فاضلاب استانی نسبت به این مسئله هشدار داده اند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir با رسیدن سرمای زمستانی به ایران در ماه پایانی پاییز، در بیشتر نقاط کشور شاهد رسیدن دمای هوا به زیر صفر در برخی از اوقات شبانه روز هستیم.

دمای زیر صفر هوا، علاوه بر تأثیرات آب و هوایی، احتمال بروز خساراتی را نیز تقویت می کند. یکی از این خسارتها، یخ زدگی کنتور آب منازل مسکونی است. شرکت های آب و فاضلاب استانهای مختلف کشور در خصوص احتمال یخ زدگی کنتورهای آب در این شبها هشدار داده اند.

کنتور آب یکی از مهم‌ترین قسمت‌های انشعاب خانگی آب است؛ به طوری که عملکرد صحیح آن علاوه بر تأثیر مستقیم در بهره مندی مطلوب مشترکان به آب باکیفیت در حجم و اندازه مناسب، بر درآمدهای ملی شرکت‌های آب و فاضلاب نیز به صورت مستقیم تأثیرگذار است.

هنگامی که مصرف آب مشترکین در شبهای سرد سال به حداقل می‌رسد و جریان آب مشترک قطع می‌ شود، با کاهش دمای محیط و رسیدن این دما به نقطه انجماد آب، کنتور یخ‌ می‌زند. با توجه به افزایش حجم آب در زمان یخ زدگی، به کنتور از داخل فشار وارد شده و این فشار منجر به شکستگی و ترکیدگی بخش های مختلف کنتور آب خواهد شد.

در برخی از نقاط کشور به خصوص در شهرهای کوچک و روستاها، در زمان نصب کنتور، اتاقچه کنتور نصب و اجرا نمی‌ شود و قرار داشتن کنتور در مجاورت هوا، خود عاملی برای افزایش احتمال یخ زدگی در فصل سرد سال است.

سه راه برای جلوگیری از یخ زدگی کنتورهای آب در زمان نصب

۱٫ اجرای اتاقچه کنتور در زمان نصب کنتور آب

۲٫ پایین بردن کنتور تا زیر تراز یخ‌زدگی

۳٫ عایق بندی کنتور

راه حل ضربتی برای جلوگیری از یخ زدگی کنتور در این شب ها

عایق بندی کنتور: اگر تاکنون کنتورهای آب شما عایق بندی نشده، در این شبهای سرد می توانید با استفاده از خاک اره، پوشال، پارچه، گونی و پشم شیشه کنتورها را بپوشانید. همچنین می توان از عایق بندی پلیمری با استفاده از یونولیت، کنتور را از گزند سرما محفوظ نگه داشت.

توصیه آبفا در زمان یخ زدگی کنتور

در زمان یخ‌زدگی از ریختن آب داغ روی کنتورها خودداری کنید؛ زیرا موجب ترکیدگی می‌شود و به جای این کار از کیسه‌ی آب داغ و حرارت غیرمستقیم استفاده کنید.

 

تسنیم

    نظرات