پل خلیج فارس با ۶۵۰ میلیون یورو راهاندازی میشود
پروژه پل خلیجفارس با استفاده از قابلیتهای بخش خصوصی کشور به ثمر میرسد و ۸۵ درصد آن از محل سرمایهگذاری غیر دولتی و ۱۵ درصد آن از منابع تامین بودجه میشود.
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: پل خلیجفارس با سرمایهای بالغ بر ۶۵۰ میلیون یورو راهاندازی خواهد شد و مدت زمان ۳ ساله نیز برای ساخت آن در نظر گرفته شده است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از ایلنا، حمید بقایی در مراسم اعلام برنده مناقصه پل خلیجفارس با بیان این مطلب که این پروژه یکی از مهمترین برنامههای ما در منطقه خلیجفارس است گفت: با راهاندازی پل خلیجفارس ارتباط جزیره قشم با سرزمین اصلی برقرار میشود.
وی افزود: این پروژه حدود ۲ کیلومتر است و اهمیتش به آن جهت خواهد بود که حاشیه جنوبی جزیره قشم را با مناطق شمالی کشور متصل خواهد کرد و در زمینه انواع سرمایهگذاریها به ویژه سرمایهگذاری نفتی و سوخترسانی به کشتیها میتواند مفید واقع شود.
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: پروژه پل خلیجفارس با استفاده از قابلیتهای بخش خصوصی کشور به ثمر میرسد و ۸۵ درصد آن از محل سرمایهگذاری غیر دولتی و ۱۵ درصد آن از منابع تامین بودجه میشود.
وی تاکید کرد: کلنگزنی این پروژه توسط رئیسجمهور صورت میگیرد و امروز برنده آن را اعلام خواهیم کرد.
معاون رئیسجمهور در رابطه با برنامههای سال آتی مناطق آزاد متذکر شد: خوشبختانه در حوزه مناطق آزاد تحول بسیار خوبی به وقوع پیوسته است و ما با بسیاری از کشورها وارد مذاکره شدهایم اما در صدد هستیم تا توسعه پروژههای زیرساختی را به عنوان برنامه اصلی خود در دستور کار قرار دهیم.
وی افزود: در سال گذشته کلنگ احداث خط راهآهن چابهار در هماهنگی با وزارت راه زده شد و در انزلی نیز بندر کاستین را تحولی اساسی قلمداد میکنیم.
بقایی متذکر شد: البته برنامه اصلی ما زیرساختهای نرمافزاری در بخش بانک و بیمه است چرا که معتقدیم با وجود منابع مالی امکان سرمایهگذاری بیشتر فراهم میشود.
وی افزود: با برنامهریزیهای صورت گرفته این امکان فراهم شده تا بانکها بتوانند با هزینه کمتری از سرزمین اصلی شعبات خود را در مناطق آزاد برپا کنند و بر همین اساس راهاندازی چند بانک مشترک با کشورهای دیگر را در دستور کار خود قرار بدهیم.
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، افزود: در سال آینده همچون سال ۸۹ تصدیگری در مناطق آزاد به ورطه فراموشی سپرده میشود و امور بیشتر مناطق به بخش خصوصی ارائه میشود.
بقایی تاکید کرد: به مناقصه گذاشتن شرکت هواپیمایی کیشایر یکی از اقدامات ما در مسیر کاهش تصدیگری دولت است.
براساس این گزارش، رئیس منطقه آزاد قشم نیز به عنوان این مطلب که یکی از مزیتهای پل خلیجفارس کریدور وصل کننده جنوب به شمال کشور است گفت: به واسطه این پل خط ریل راهآهن و اتوبان نیز برای اتصال مناطق منطقه قشم به سرزمین اصلی محقق خواهد شد.
وی تاکید کرد: وجود پل خلیجفارس علاوه بر ترانزیت کالا خطوط مرزی کشور را نیز توسعه میدهد؛ ما امیدواریم با راهاندازی پل خلیجفارس در ۳ بخش توسعه اسکله کاوه، اتوبان خلیجفارس و مسجد راهآهن به اهداف مورد نظرمان دست پیدا کنیم.
رئیس منطقه آزاد قشم تصریح کرد: منابع مالی دولتی پل خلیجفارس بالغ بر ۱۵۰ میلیون یورو خواهد بود.
وی ادامه داد: بازگشت سرمایه پل خلیج فارس هشت و نیم ساله است و سازمان منطقه آزاد قشم نیز تضمین کننده این برگشت سرمایه است.
موسوی افزود: علاوه بر این با توجه به برنامهریزیهای صورت گرفته پل خلیجفارس خود به تنهایی میتواند ضمانت بازگشت سرمایه سرمایهگذاران را تضمین کند و نباید از این نظر نگرانی خاصی داشت.
وی با اشاره به ۱۲ شرکتی که در مراحل پایانی مناقصه پل خلیج فارس حضور داشتند نیز گفت: از این تعداد ۶ شرکت واجد شرایط شناخته شدهاند که در نهایت ما ۲ شرکت را به عنوان برنده نهایی انتخاب کردیم.
وی با عنوان این مطلب که برنده مناقصه پل خلیجفارس شرکتهای پترو ساحل توسعه خلیجفارس و همچنین هدایت سرمایهگذاری ایده پارس بودهاند گفت: این شرکتها در قالب یک کنسرسیون نقش آفرینی خواهند کرد.
نظرات