خسارت هزار میلیاردی سیلاب به استان ایلام

خسارت هزار میلیاردی سیلاب به استان ایلام

http://www.bananews.ir/نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها با اشاره به خسارت هزار میلیاردی سیلاب در این استان گفت: اداره منابع طبیعی استان ایلام زمین‌های کشاورزی مردم را از آنها گرفته و مردم را مجبور به کوچ اجباری کرده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir حمدالله بیگی در نطق پیش از دستور خود در جریان بیست و دومین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها در تشریح مشکلات استان خود گفت: مشکلات در استان ایلام به علت وجود راه‌های نامناسب هنوز به اتمام نرسیده است. آیا ارزش مردم این استان به اندازه یک کیلومتر آزادراه و بزرگراه نیست. از وزیر راه و شهرسازی می خواهم که برای سهولت تردد زائرین عتبات عالیات چاره اندیشی کرده و ساخت مسیری با مسافت ۷۰ کیلومتر در این منطقه را در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان اینکه صنعت و معدن در استان ایلام تعطیل است افزود: وزیر بهداشت در سفر خود به شهرستان‌های استان ایلام قول احداث بیمارستانی را با اعتبار تخصیص یافته به مردم داد اما با توجه به مشکلات فی مابین مجموعه وزارت بهداشت با دستگاه‌های اجرایی تا کنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. ناامیدی در دل مردم این استان جولان می‌دهد. لذا تقاضا می‌کنم وزارت بهداشت این موضوع را پیگیری کند.

بیگی با اشاره به معضلات مرتبط با کشاورزان استان ایلام گفت: اداره منابع طبیعی، زمین‌های کشاورزی با قدمت ۴۰ سال را از صاحبان آن گرفته است به همین دلیل مردم مجبور به کوچ اجباری شده‌اند.

نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها با تاکید بر مشکل آب شرب این استان ادامه داد: با وجود این مشکل مردم مجبورند برای تامین آب شرب خود به چشمه‌های قدیمی روی بیاورند این در حالی است که طرح آب رسانی به استان مدت هشت سال است که مورد مطالعه قرار نگرفته است. سئوال من این است که این طرح چه زمانی عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به ورود سیلاب‌ها طی چند روز گذشته به استان ایلام گفت: این پدیده بیش از هزار میلیارد به استان ایلام خسارت زده بر همین اساس از آغاز نوبخت معاون رئیس جمهور خواهش می‌کنم جهت تخصیص اعتبار برای رفع مشکل معابر، خیابان‌ها و پل‌های ارتباطی دستورات لازم را صادر کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مسائل و مشکلات شوراها تاکید کرد: شوراها پایه‌های اصلی توزیع قدرت در کشورند. بر همین اساس نقش مهمی برتعیین سرنوشت حاکمیتی کشور دارند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مهمترین سند حقوقی نظام شورایی است و در چند اصل یک فصل از این قانون برگ زرینی از این مردم سالاری دینی و توجه به خرد جمعی در اداره کشور است. همچنین قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور دومین منبع حقوقی شوراهاست.

وی افزود: از مهمترین عواملی که در ارتقای جایگاه شوراها موثر است وجود منابع مناسب و مکان جهت استقرار دبیرخانه‌هاست که ریاست شورای عالی استان‌ها هر دو موضوع را در دستور کار قرار داده و ان‌شاءالله به زودی عملیاتی خواهد شد و در نجات مالی شوراها از بحران مالی می‌توان به تصویب طرح دو درصد از مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد که همه این اقدامات جای تقدیر دارد. البته باید در جهت ارتقای جایگاه شوراها در کشور گام‌های موثرتری برداشته شود.

 

ایسنا

    نظرات