انتقاد از رفتار دوگانه دولت در قیمت‌گذاری بلیت قطار

انتقاد از رفتار دوگانه دولت در قیمت‌گذاری بلیت قطار

http://www.bananews.ir/مدیرعامل شرکت حمل و نقلی ریلی رجا با انتقاد از عملکرد دوگانه دولت در حمایت از بخش ریلی، گفت: بخش قطارهای مسافری زیان‌ده است و نیاز به حمایت دارد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ سید حسن موسوی‌نژاد در مراسم هفته حمل و نقل که در شرکت راه‌آهن برگزار شد، با بیان اینکه باید نگاه ساختاری در بخش ریلی داشته باشیم، اظهارداشت: در یک سال اخیر اقدامات خوبی در بخش ریلی انجام شده است و امیدواریم که در یک سال آینده هم تغییرات زیادی در این بخش ببینیم.

وی با بیان اینکه حساسیت سرمایه‌گذاری در بخش ریلی بالا است، افزود: سرمایه‌گذاری در این بخش نیاز به افق دراز مدت دارد، چرا که اگر یک سرمایه‌گذار از امروز کار خود را شروع کند، چهار تا پنج سال طول می‌کشد تا واگن‌ها را تحویل بگیرد.

مدیرعامل شرکت حمل و نقلی ریلی رجا با بیان اینکه در جلسه‌ای که با شرکت زیمنس داشتیم، قرارداد تعمیر و نگهداری آنها ۳۰ تا ۴۰ ساله است، گفت: ما در بخش ریلی نیاز داریم تا به صورت دراز مدت برنامه‌ریزی داشته باشیم.

موسوی‌نژاد با اعلام اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد در دو سال گذشته سرمایه‌گذاری جدیدی از سوی بخش خصوصی در ریل انجام نگرفته است، افزود: علیرغم اینکه سیاست کلان دولت، حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش است اما قوانین و مقررات طوری است که باید سرمایه‌گذاری اصلی از سوی دولت باشد.

مدیرعامل شرکت حمل و نقلی ریلی رجا با تاکید بر اینکه حمایت کلی از بخش ریلی فقط در حد حرف است، گفت: ستادی که باید از این بخش حمایت کند، مختار نیست و هزار و یک دستگاه و نهاد وارد این بخش می‌شوند.

وی با بیان اینکه بابت بلیت مسافر، مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی‌شود اما کل صنعت مشمول مالیات است، تصریح کرد: پیشنهاد کلی ما این است که اگر قرار است حمایتی از ریل صورت گیرد، باید این حمایت از سوی نهادی باشد که اختیار کافی در مورد تصمیم‌گیری‌ها دارد.

موسوی‌نژاد با اشاره به اینکه شرکت‌ها از ابتدای سال تلاش کردند تا سرانجام توانستند ۲۵ آذر ۹۴ مجوز افزایش قیمت بلیت را دریافت کنند، گفت: اما متاسفانه با تبلیغات وسیعی که بر علیه این اقدام شد، جلوی آن را گرفتند و در حالی که بخش مسافری زیان‌ده است، ما را متهم به گران‌فروشی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه سازمان حمایت و تعزیزات، بخشی از دولت هستند، افزود: درخواست اصلی ما از دولت این است که اگر قرار است حمایتی از سوی دولت انجام گیرد، یک نهاد متمرکز و صاحب اختیار آن را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت حمل و نقلی ریلی رجا ادامه داد: ما در بخش حمل و نقل مسافری نیاز به قطارهای سریع‌الاسیری در آینده داریم و دولت باید در این بخش سرمایه‌گذاری داشته باشد و حتی در بخش ناوگان هم حمایت کند.

وی با اشاره به اینکه ما نیاز به منابع تجمیع شده در این بخش داریم، اظهارداشت: از وزیر راه و شهرسازی درخواست دارم تا ایجاد یک منبع واحد را برای حمایت از بخش ریلی در دستور کار قرار دهد.

 

مهر

    نظرات