جدی نگرفتن محیط زیست در بخش‌های صنعتی و کشاورزی رسیدن به نقطه شکست است

جدی نگرفتن محیط زیست در بخش‌های صنعتی و کشاورزی رسیدن به نقطه شکست است

http://www.bananews.ir/معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید توسعه هم راستا با حفظ محیط زیست باشد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ معصومه ابتکار در دهمین جلسه شورای اداری آذربایجان غربی گفت: سال های گذشته بسیاری از فعالیت ها با محوریت توسعه بدون در نظر گرفتن مخاطرات زیست محیطی انجام گرفته که نتیجه آن تخریب و آلودگی روز افزون محیط بوده است که باید تلاش شود توسعه هم راستا با حفظ محیط زیست باشد.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی پایدار و سبز در کشور، تصریح کرد: این بدان معنی است که برای دستیابی به رشد اشتغال و اقتصاد مجاز به تخریب عرصه سرزمین و محیط زیست نیستیم و این اهداف باید از طریق صنعت و اقتصاد سبز مورد پیگیری قرار گیرد.

وی تصریح کرد: موضوع حفظ محیط زیست مسئله فرابخشی و کلان است و سازمانهای صنعت، معدن و کشاورزی باید درراستای توسعه پایدار و حفظ محیط زیست برنامه جامع و منسجمی داشته باشند.

ابتکار گفت: در صورتی که موضوع محیط زیست را در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و معدن جدی نگیریم به نقطه شکست می رسیم و عامل شکست نیز تخریب و آلودگی محیط زیست خواهد بود.

ابتکار اضافه کرد:امروزه متاسفانه شاهد آلودگی خاک به سبب استفاده بیش از حد کودها و سموم شیمیایی هستیم که باید برای پیشگیری از تبعات آن، از اکنون برنامه ریزی کنیم.

وی توجه به اقتصاد نوین که بر پایه خلاقیت جوانان شکل می گیرد را یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از آسیب به محیط زیست در کنار توسعه عنوان کرد و ادامه داد: اقتصاد نوین، اقتصادی بر مبنای خلاقیت و نوآوری است که به آن اقتصاد سبز نیز می گویند و ما باید به این سمت حرکت کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دریاچه ارومیه را سرمایه ای فراملی عنوان کرد و گفت: این دریاچه متعلق به کل بشریت است و آیندگان در این خصوص از ما سوال خواهند کرد و ما ناگزیر هستیم در راستای بهبود وضعیت و احیای آن تمام توان خود را به کار بگیریم.

در حاشیه نشست شورای اداری آذربایجان غربی، تفاهم نامه همکاری میان استانداری آذربایجان غربی و سازمان حفاظت محیط زیست به امضای معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و مهندس سعادت استاندار آذربایجان غربی رسید و در آن حفاظت، احیا و بازسازی طبیعت گردی، آموزش و پژوهش و مشارکت جوامع محلی مورد تاکید قرار گرفته است.

تصویب و پایدار نمودن اعتبار برای اجرای برنامه های طرح مدیریت مناطق و تامین زیرساخت‌های تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی توسط استانداری و مشارکت جوامع محلی در اجرای این برنامه ها با ایجاد ساز و کار مورد نیاز جهت بهره گیری از توان و ظرفیت این جوامع و تشکل های مردم نهاد، از بندهای مهم این تفاهم نامه است.

فعال نمودن کارگروه اجرای طرح های مدیریت مناطق و همسوسازی برنامه‌ها و فعالیت‌های سایر دستگاه‌ها با سند طرح‌های مذکور در مناطق و عرصه‌های پیرامونی تاثیر گذار نیز از دیگر بندهای این تفاهم نامه مشترک است.

 

ایسنا

    نظرات