عمده بناهای بلندمرتبه خارج از ضوابط مربوط به مناطق‌مرفه جامعه است

عمده بناهای بلندمرتبه خارج از ضوابط مربوط به مناطق‌مرفه جامعه است

http://www.bananews.ir/دبیر شورای‌عالی معماری و شهرسازی با اعلام تلاش‌های شورای‌عالی معماری و شهرسازی برای ایجاد آگاهی‌بخشی در جامعه گفت: هیچ ضابطه‌ای اجازه ساخت و ساز در منطقه ۲۲ را نمی‌دهد و ساخت وسازهای اخیر مسیر قانونی کمیسیون‌های ماده ۵ را طی نکرده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ دومین کنفرانس بناهای بلند امروز ۲ دیماه با برگزاری پنل تخصصی تدوین ضوابط بلندمرتبه سازی با حضور مسئولان و دست اندرکاران تدوین این ضوابط؛ شورای عالی معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و مدیران کل معاونت معماری و شهرسازی در حوزه های دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران، طرح‌های کالبدی، دبیرخانه‌شورای عالی معماری و شهرسازی و دفتر طراحی، معماری و بافت‌های واجد ارزش در برج میلاد تهران برگزار شد. در این نشست تخصصی پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی معماری و شهرسازی و معاون وزیر راه و شهرسازی گزارش عملکرد کمیسیون ماده ۵ کلانشهر تهران را طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ ارایه کرد و در بیان اهمیت مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: اگر امروزه نسبت به موضوعاتی نظیر ساخت و سازهای غیرمجاز در کشور و به ویژه کلانشهر تهران حساسیت وجود دارد به دلیل مواد قانونی و مصوباتی است که در دبیرخانه رابدون رعایت سلسله مراتب طرحها تهیهو برای اجرا ابلاغ شد.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی افزود: پیش‌تر کمیسیون‌های ماده ۵ در استان‌ها جزییات مصوبات خود را منتشر نمی‌کردند و یا اگر منتشر هم می‌شد سلیقه‌ای و بنا به ضرورت بود. اما با مصوبه شورایعالی،تمامی کمیسیون‌های ماده ۵ استان‌ها مکلف به انتشار مصوبات خود و اطلاع رسانی شده‌اند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کمیسیون‌های ماده ۵ ابزار و امکانی برای آگاهی‌بخشی به جامعه هستند گفت: کمیسیون‌های ماده ۵ ابزار و امکانی هستند که اگر خوب استفاده شوند شرایطی را می‌آفرینند که می‌توان نهایت استفاده را برای بهر مندی جامعه از آنها برد. در غیر این‌صورت و در صورتی که از این امکان به درستی استفاده نشود شاهد گسترش تخلفات در حوزه ساخت و ساز خواهیم‌بود بدون اینکه در این موارد به نفع شهر وندان اقدامی انجام داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ساخت و سازهایی که امروزه در منطقه ۲۲ تهران رخ داده است هیچ مبنایی در شورای‌عالی معماری و شهرسازی ندارد و مراحل قانونی را طی نکرده است.

حناچی تاکید کرد: هیچ ضابطه‌ای اجازه بارگذاری منطقه ۲۲ تهران را نمی‌داد. همچنین از مجموع ۱۵۶ بند مصوبه طی ۳ سال مورد بررسی ۹۰_۹۳ ، ۹۴بند مرتبط با بلندمرتبه‌سازی بود و عمده درخواست‌های بلندمرتبه‌سازی در مناطق یک با ۲۶ مورد، منطقه شش ۲۲ مورد، منطقه سه ۱۸ مورد و منطقه دو ۱۴ مورد بود که فاصله وتعداد مصوبات منطقه یک شهر تهران با دیگر مناطق قابل توجه است.

دبیر شورای‌عالی معماری و شهرسازی افزود: بخش عمده مصوبات منطقه یک مربوط به تغییرکاربری‌ها از باغ به باغ مسکونی و مسکونی، اداری و تجاری است. در نیمه جنوبی میدان‌انقلاب و راستای خیابان انقلاب به پایین کمیسیون ماده ۵ فاقد مصوبه بلندمرتبه‌سازی است و همه اینها حاکی است که عمده ساخت و سازهای بلندمرتبه خارج از ضوابط که منجر به ابلاغ مصوبه توسط شورای‌عالی معماری و شهرسازی شده، مربوط به مناطق مرفه ترشهر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ضوابط بلندمرتبه سازی شامل ۱۲ طبقه و بیشتر است و بیشترین نوع کاربری‌های مورد درخواست در مصوبات به ترتیب کاربری‌های اداری، تجاری، مسکونی و سایر کاربری‌هاست.

 

 پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

    نظرات