بهره گیری از انرژی های پاک راهی برای کاهش آلودگی هوا

بهره گیری از انرژی های پاک راهی برای کاهش آلودگی هوا

http://www.bananews.ir/مدیرگروه آلودگی هوا و بهینه سازی مصرف انرژی شهرداری تهران با بیان اینکه ۱۹ روز متوالی کیفیت هوای شهر تهران در شرایط ناسالم قرار داشت، گفت: یکی از روش های موثر در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر در سیستم حمل و نقل است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir زهره حسامی، مدیر گروه آلودگی هوا و بهینه سازی مصرف انرژی این ستاد با بیان این مطلب اظهارداشت: در حال حاضر ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون، بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارند و ۸۲ درصد از این آلودگی‌ها ناشی از منابع متحرک اعم از خودروهای شخصی، موتورسیکلت‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی است.

وی افزود: تردد خودروهای با کیفیت پایین در سطح شهر نظیر خودروهای کاربراتوری، خودروهای گازوئیلی فاقد فیلتر دوده و موتورسیکلت‌های بنزینی و همچنین خودروهای بدون معاینه فنی منشأ اصلی آلودگی هوای تهران و ذرات معلق هوا هستند.

حسامی با اشاره به وضعیت نامناسب هوای شهر تهران تصریح کرد: یکی از روش های موثر در کاهش آلودگی هوا در کلانشهری نظیر تهران، استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر در بخش حمل و نقل است.

وی به پتانسیل خوب انرژی آفتابی و بادی در کشور اشاره و اظهار کرد: توجه به فرایند تولید انرژی از منابع زیست توده نه تنها به دلایل اقتصادی، بلکه به دلایل زیست محیطی بسیار جذاب است. فراوانی مناسب، دسترسی آسان و مزایای اقتصادی و زیست‌محیطی باعث شده است که انرژی زیست‌توده جایگاه مناسبی را در میان انرژی‌های تجدیدپذیر داشته باشد.

حسامی با بیان اینکه از دیگر پتانسیل‌های کشور ایران جهت کاربرد انرژی های تجدیدپذیر، استفاده از انرژی زمین گرمایی است گفت: می توان از انرژی زمین گرمایی نیز به عنوان یکی از منابع تجدیدپذیر استفاده کرد.

وی ادامه داد: فناوری پیل سوختی نیز در آینده‌ای نه چندان دور سه بخش حمل‌ و‌نقل، نیروگاه‌ها و مولدهای قابل حمل را متحول خواهد ساخت.

وی اضافه کرد: کشور ما از یک سو با پایان‌پذیری منابع نفتی و بالابودن سرانه مصرف سوخت و از سوی دیگر با عقب ماندگی فناوری صنایع خودرو و صنایع نیروگاهی و عدم توجه به مساله آلودگی هوا روبروست.

حسامی به برخی از راهکارها برای استفاده در بخش حمل و نقلی اشاره و تصریح کرد: ارتقاء کیفیت خودروهای تولیدی نظیر تولید خودروهای برقی و هیبریدی،تولید و استفاده از انرژی هیدروژنی و یا سوخت های زیستی جهت تامین سوخت انواع مختلف خودروها،استفاده از انرژی باتری های نوین در خودروهای سبک نظیر دوچرخه برقی یا موتورسیکلت های سبک،استفاده از برق تولیدی زباله و انرژی زمین گرمایی جهت تامین برق مورد نیاز مترو از جمله راهکارهای پیشنهادی است.

بر اساس گزارش روابط عمومی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، حسامی تاکید کرد: تامین روشنایی معابر توسط بیوگاز حاصل از انرژی زیست توده و باد،استفاده از انرژی زمین گرمایی برای ذوب کردن یخ معابراستفاده از تجهیزات کنترل ترافیک مانند چراغ ها و تابلوهای راهنمایی و رانندگی و روشنایی معابر با منبع فتوولتائیک،توسعه دوچرخه سواری و پیاده روی در مناطق شهری به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ... از دیگر راهکارهایی است که می توان برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها به کار برد.

 

ایسنا

    نظرات