مشکل اجرای پروژه‌های ساختمانی نبود اهرم‌های بانکی است

مشکل اجرای پروژه‌های ساختمانی نبود اهرم‌های بانکی است

http://www.bananews.ir/قائم‌مقام وزیر صنعت با اشاره به مشکل اجرای پروژه‌های ساختمانی در نبود اهرم‌های بانکی در کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود با خروج بانک‌ها از تحریم صدور خدمات فنی مهندسی در دوران پسابرجام رونق بگیرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir  مجتبی خسروتاج با اشاره به این‌که صدور خدمات فنی مهندسی به واسطه نیروی انسانی جایگاه دانش‌بنیانی در اقتصاد کشور دارد، تصریح کرد: صدور خدمات فنی مهندسی با ارزش‌ افزوده فراوان متأثر از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از بخش‌های مهمی اقتصادی کشور است و باید برای ارتقای آن برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به این‌که مزیت بخش صدور خدمات فنی مهندسی نیروی انسانی آن است افزود: استفاده صحیح از ظرفیت‌های نیروی انسانی، اصلی است که دولت در برنامه ششم ‌ توسعه و اقتصاد مقاومتی به جدیت بر آن تمرکز کرده است.

وی یادآوری شد: تحریم‌های بانکی، بزرگ‌ترین ضربه‌ای بود که خدمات فنی مهندسی کشور در دوران تحریم‌ها متحمل شد؛ چراکه اجرای پروژه‌های عمرانی، درگیر ضمانت‌های حسن انجام کار و پرداخت‌های بانکی است. نقش بانک‌ها در اجرای پروژه‌های ساختمانی و خدمات فنی مهندسی اهمیت بالایی دارد و نبود اهرم‌های بانکی در اجرای پروژه‌های ساختمانی طی چند سال اخیر اجرای این صنعت را با مشکل روبه‌رو کرد.

وی حذف تحریم‌های بانکی را بزرگ‌ترین اثر اجرای برجام دانست و پیش‌بینی کرد با شرایطی که برجام برای کشور فراهم می‌کند و با خروج بانک‌ها از تحریم‌ها، صدور خدمات فنی مهندسی کشور رونق خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: تشکل‏‌های فعال در حوزه خدمات فنی مهندسی کشور باید سهم و جایگاه خود را از صادرات با تعیین هدف و چشم‌اندازهای تعریف‌شده به دولت اعلام کنند.

وی با بیان این‌که بسترسازی صادرات خدمات فنی مهندسی به عهده دولت است و بخش خصوصی با توانمند کردن خود باید بتواند از این فضا استفاده کند، گفت: دولت می‌تواند موانع بر سر راه صدور خدمات فنی مهندسی را رفع کند؛ اما این بخش خصوصی است که باید در صحنه رقابت، بدون کمک دولت، توانمندی خود را در صحنه‌های بین‌المللی صادرات خدمات فنی مهندسی نشان دهد.

در همین راستا در تاریخ ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه امسال همایشی با عنوان فرصت‌های پساتحریم در صدور خدمات فنی و مهندسی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مرکز همایش های بین‌الملی صداو سیما برگزار می شود.

 

تسنیم

    نظرات