سرمایه بانک مسکن بیش از ۲ برابر می‌شود

سرمایه بانک مسکن بیش از ۲ برابر می‌شود

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی از افزایش ۵۰۰۰ میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن خبر داد و این مسئله می‌تواند نقش بانک مسکن را در خروج از رکود تقویت کند.

 

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ عباس آخوندی در مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس بانک مسکن افزود: نکته بسیار مهم بانک‌های توسعه‌ای این است که بتواند سودهای تجاری مدیریت کنند و از رکود بسیار عمیق خارج شوند، همچنین بتوانند یک نوع ارزش افزوده خاص را ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون برای فعال شدن بخش مسکن به شدت نیازمند یک بانک توسعه‌ای هستیم. متاسفانه تصمیمات شتاب‌زده و شعاری باعث شد بانک مسکن از یک بانک توسعه‌ای به یک بانک تخصصی از سال ۸۴ تبدیل شود و نتواند نقش توسعه‌ای خود را در ایران ایفا کند.

وی اظهار کرد: این مسئله ادامه یافت به نحوی که بانک مرکزی تقریبا این اواخر موجودیت و مفهومی به نام بانک توسعه‌ای را به رسمیت نمی‌شناخت و بی توجهی به این امر باعث شد نقشی که بانک مسکن می‌توانست در جهت موثر در جهت مقابله با رکود را ایفا کند.

وی تاکید کرد: این مسئله به دلیل نبود چنین نظامی در سیستم بانکی روی داده است. البته یک سال است که اندیشه بانک توسعه‌ای با شرایط جدید طرح شود. در این راستا در جلسات با اعضای هیئت دولت و بانک مرکزی تاکید کرده‌ام که نیازمند بانک‌های توسعه‌ای هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که ارتقای بانک مسکن را در خردادماه امسال به بانک توسعه‌ای اعلام کردیم، گفت: در بودجه سال ۹۵ که فردا تحویل مجلس می‌شود تبصره مهمی را برای بانک مسکن پیش بینی کردیم که چند بند دارد.

اولین بحث این است که حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان به سرمایه بانک مسکن اضافه کنیم که الان کل سرمایه بانک ۳۲۰۰ میلیارد تومان است. این مسئله می‌تواند نقش بانک مسکن را در خروج از رکود تقویت کند.

وی بیان کرد:‌ نکته دیگر دو موضوع بنیادین است؛ یکی این‌که از بانک مسکن انتظار داریم که برای مسائل حاد و جاری مسکن اندیشه کند. اگر سیاست دولت نوسازی بافت‌های فرسوده است انتظار داریم بانک برای انی مسئله راهکار ویژه طراحی کند.

وی با بیان این‌که بانک مسکن در صدد سازوکار ویژه برای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری است، ادامه داد: همچنین باید راهکاری داشته باشیم که به مسائل مسکن حاشیه ای پاسخ دهد.

وی گفت: برای سواحل جنوب و مُکران باید سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را برای توسعه شهری داشته باشیم، بنابراین ینازمند بانک توسعه‌ای هستیم که نیازهای شهری را با نیازهای مسکن طراحی کند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکیدبر این‌که ساده‌انگاری ما را به اینجا رساند، افزود: نیازمند یک بانک توسعه‌ای هستیم تا اهداف دولت را در بخش‌های توسعه‌ای محقق کند.

آخوندی گفت: باید بتوانیم با سازوکارهای جدید مسکن را فعال کنیم، شاید بیش از ۱۰ سال است که گفته می‌شود از ابزار بازار سرمایه برای فعال کردن مسکن استفاده کنیم اما در عمل استفاده از این ابزار محدود بوده است. برای این‌کار نیازمند مدل‌های مختلف مدیریت دارایی هستیم و بدون این امر امکان فعال شدن در بخش مسکن ممکن نیست.

وی با بیان این که در قانون بودجه سال ۹۵ به بانک مسکن اجازه داده می‌شود به بخش دارایی ها مستقیم ورود پیدا کند، گفت: در بودجه سال ۹۵ به بانک مسکن اجازه داده ایم که به حوزه ساختمان و حمل‌ونقل وارد شود که کمک می‌کند از بانک مسکن بهره‌ بهتری بگیریم تا در توسعه کشور نقش موثرتری را ایفا کند.

 

تسنیم

    نظرات