تامین مسکن رایگان خانواده‌های روستایی دو معلوله و بیشتر تا پایان امسال

تامین مسکن رایگان خانواده‌های روستایی دو معلوله و بیشتر تا پایان امسال

http://www.bananews.ir/معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ایجاد تشکل نظام فنی روستایی با ۱۴ هزار مهندس ساکن روستاها به عنوان اعضای این تشکل برای نظارت بر ساخت وسازهای روستایی خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ عزیزالله مهدیان در برنامه پیشخوان خبر که صبح امروز سه‌شنبه ۲۹ دی از شبکه خبر سیما با موضوع تأمین مسکن اقشار کم درآمد پخش شد، گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان نهاد انقلابی وظیفه ذاتی‌اش تأمین مسکن محرومان بی‌سرپناه بوده و از ابتدای شکل‌گیری این نهاد همواره یکی از اصلی ترین اهدافش، ساخت مسکن اقشار کم‌درآمد و محروم بوده است.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: از آنجایی که عمده محرومان کشور در مناطق روستایی ساکنند و همچنین مسکن‌های این اقشار، نامقاوم و آسیب‌پذیر در برابر حوادث است لذا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بهسازی و تولید مسکن مناسب برای روستاییان را در برنامه کاری خود دارد. از ابتدای برنامه چهارم توسعه، برنامه‌ریزی شد که سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی را که کیفیت نازلی دارد، نوسازی کنیم. این کار تا به حال ادامه داشته و سالانه اعتبارات بهسازی این ۲۰۰ هزار واحد نیز تأمین شده و بانک‌هابرای این منظور وام‌های کم‌بهره پرداخت کرده‌اند.

وی افزود: ما نقاط روستایی را شناسایی کرده و به بانک معرفی می‌کنیم. نظارت بر نحوه ساخت و ساز نیز بر عهده بنیاد مسکن است. البته تسهیلات بخشی از هزینه کار را تأمین می‌کند. برای آن دسته از روستاییانی که توانایی بازپرداخت اقساط این تسهیلات را هم ندارند، سالانه ۲۰ هزار واحد را بنیاد مسکن با همکاری نهادهای حمایتی مانند سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) بهسازی و نوسازی کرده و از محل یارانه‌های نقدی این خانوارها نیز بازپرداخت اقساط در نظر گرفته شده است.

این مقام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: ما برای ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکن روستایی تسهیلات در نظر گرفته‌ایم که از ابتدای طرح تا به حال بالغ بر ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد کار ساخت‌شان به پایان رسیده است. درصدی از این واحدها نیز مسکن ویژه اقشار کم‌درآمد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تشکل «نظام فنی روستایی» متشکل از جوانان روستایی فارغ‌التحصیل مهندسی و ساکن روستاها ایجاد شده که ۱۴ هزار عضو دارد و زیرمجموعه سازمان نظام مهندسی ساختمان است؛ این تشکل غیر دولتی با بنیاد مسکن در زمینه نظارت بر ساخت و سازهای روستاها همکاری دارد. همچنین هزار و ۴۰۰ دفتر فنی ـ مهندسی در روستاها تأسیس شده که به عنوان دفاتر طراحی مسکن روستایی فعالیت دارند. ۳۰ شرکت مشاور هم کار مشاوره ساخت و ساز مهندسی را در استان‌های مختلف انجام می‌دهند.

مهدیان با بیان اینکه بازسازی خانه‌های روستایی به شکل «در جا سازی» است، گفت: در این طرح، مسکن مدرن جای خانه‌های فرسوده و آسیب‌پذیر در برابر سوانح را می‌گیرند. با این گونه اقدامات توانسته‌ایم در چند سال اخیر تعداد خانه‌های روستایی آسیب‌پذیر در برابر سوانح طبیعی را از ۸۵ درصد مسکن روستایی به ۶۱ درصد کاهش دهیم. این آمار، میانگین کشوری است و در برخی استان‌ها توانسته‌ایم این آمار را به ۵۰ درصد برسانیم. برنامه مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد و در آن سال باید به رقم مقاوم‌سازی ۷۵ درصد خانه‌های روستایی دست یابیم.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تأکید کرد: هدف ما این است تا همه خانه‌هایی که جدید ساخته می‌شوند مقاوم‌سازی شده باشند و با نقشه طراحی شده باشند.

وی تصریح کرد:‌ ما در حال حاضر ۱۵ میلیون تومان با کارمزد ۵ درصد وام ساخت می‌دهیم که نهایتا ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه ساخت یک مسکن روستایی را پوشش می‌دهد. مسکن روستایی با مسکن شهری متفاوت است؛ در مسکن شهری خانوارها پس از تکمیل نهایی خانه در آن ساکن می‌شوند اما در مسکن روستایی ممکن است ساخت و ساز ۵ سال طول بکشد؛‌ خانوارهای روستایی بخشی از خانه را می‌سازند و در آن ساکن می‌شوند و سپس به تدریج بخش های باقی‌مانده از یک خانه را تکمیل می‌کنند. به همین دلیل هزینه ساخت یک مسکن روستایی کمتر از مسکن شهری است.

مهدیان بیان کرد: امسال بنیاد مسکن با کمک سازمان بهزیستی و بنیاد مستضعفان هزینه ساخت مسکن خانوارهای روستایی دارای دو معلول یا بیشتر را به طور کامل تقبل می‌کند. برای هر واحد مسکن روستایی ۱۸ میلیون تومان کمک بلاعوض پیش‌بینی شده که ۱۰ میلیون تومان آن را بنیاد مستضعفان تقبل می‌کند، ۶ میلیون تومان را سازمان بهزیستی و مابقی را بنیاد مسکن از محل حساب ۱۰۰ امام (ره) تأمین کرده و نهایتا تا پایان امسال همه خانوارهای روستایی دو معلوله و بیشتر را صاحب مسکن ایمن خواهیم کرد.

معاون رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود:‌ همچنین برای آن دسته از خانوارهایی که در سال‌های گذشته وام مسکن روستایی دریافت کرده‌اند ولی به دلیل مشکلات مالی توانایی تکمیل ساخت و ساز را ندارند و مسکن آنها همچنان نیمه‌کاره باقی مانده است، بنیاد مسکن از محل حساب ۱۰۰ امام (ره) برای آنها نیز تسهیلات خاصی در نظر گرفته است تا بتوانند مسکن نیمه‌کاره را تکمیل و خانه ایمن بسازند.

به گفته مهدیان، روش کار بنیاد مسکن، مشارکت با مردم و ساکنان روستاهاست به همین دلیل این نهاد از نظر منابع اجرای طرح‌ها محدودیتی نداریم و هر چه قدر که اعتبارات از سوی دولت تأمین شود، همان مقدار در راستای بهسازی و نوسازی خانه‌های روستایی مصرف می‌شود.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

    نظرات