ایران جزو ۱۰ کشور حادثه‌خیز هوایی به شمار می‌رود

ایران جزو ۱۰ کشور حادثه‌خیز هوایی به شمار می‌رود

www.bananews.irنایب رییس انجمن هوافضای ایران با بیان اینکه ایران با تنها ۱۷۹ هواپیما جزو ۱۰ کشور حادثه‌خیز دنیا در بخش هوایی به شمار می‌رود بر ضرورت تهیه نقشه راه صنعت حمل‌ونقل هوایی به عنوان یکی از مهم‌ترین مسایل راهبردی در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از ایسنا، دکتر فتح‌الله امی که در نشست تخصصی توسعه و صنعت هوایی کشور در دهمین کنفرانس انجمن هوافضای کشور سخن می‌گفت با بیان اینکه تاکنون ۲۰ عامل تأثیرگذار در حمل‌ونقل هوایی کشور شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات مسأله توسعه حمل و نقل هوایی توسط بخش خصوصی می‌باشد که مقام معظم رهبری نیز توصیه‌هایی مبنی بر واگذاری بخش‌های کلان به بخش خصوصی داشته‌اند.

امی تصریح کرد: در بخش حمل‌ونقل هوایی کشور یکی از آژانس‌های دولتی با ۴۰ هواپیما، ۱۰ هزار نفر نیروی انسانی در اختیار دارد و این درحالی است که بخش خصوصی با همین تعداد هواپیما دارای ۷۰۰ نفر نیروی انسانی است که علی‌رغم تحریم‌ها بهترین هواپیماها را نیز در اختیار دارد.

وی در ادامه افزود: آیین‌نامه ایمنی یکی از مواردی است که به عنوان عوامل تأثیرگذار بر حمل‌ونقل هوایی شناسایی شده که نیازمند بازنگری است، زیرا موارد آن قدیمی می‌باشد.

امی، تامین تجهیزات مدرن در فرودگاه‌های کشور، فرهنگ‌سازی و در اختیار قراردادن اطلاعات صحیح در زمینه صنعت هواپیمایی به مردم را از دیگر عوامل تأثیرگذار در توسعه صنعت هوایی برشمرد.

نایب رییس انجمن هوافضا با اشاره به طول سن فرسودگی هواپیماها اظهار داشت: درحال حاضر هواپیماهایی در کشور وجود دارند که ۳۰ سال از کارکرد آنها می‌گذرد به همین منظور همان‌طور که برای خودروها عمر مفید وجود دارد بایستی برای هواپیماها نیز سنی مصوب مجلس شورای اسلامی وجود داشته باشد تا نظارت بیش از پیش صنعت هوایی و حمل‌ونقل کشور و رفع مشکلات موجود میسر شود.

امی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مسایل راهبردی، تهیه نقشه راه در صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور است، همان‌طور که این نقشه راه در بخش فضایی نیز وجود دارد و مشخص است که تا سال ۱۴۰۴ بخش فضایی کشور به چه مرحله‌ای باید برسد.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه عنوان کرد: در این نقشه راه بایستی تولید هواپیماهای پهن پیکر مورد توجه قرار گیرد که به نفع کشور است یا خیر و یا اینکه باید به سراغ هواپیماهای سبک برویم.

نایب رییس انجمن هوافضا ادامه داد: آمریکا دارای ۲۴۰ هزار هواپیما در بخش خصوصی است که از این تعداد ۲۰ هزار هواپیما از نوع پهن پیکر هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ارتباط صنعت و دانشگاه خاطرنشان کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه به منظور توسعه حمل و نقل هوایی و نیز اصلاح ساختار سازمان هواپیمایی کشور و آموزش تیم خلبانی از جمله مواردی است که باید به آنها توجه شود.

بنابراین بایستی در بخش قطعات و تجهیزات حمل‌ونقل عمومی نظارت وجود داشته باشد و این اجازه داده شود که حمل‌ونقل هوایی توسط هواپیماهای سبک و فوق سبک انجام شود.

 

 

    نظرات