تهران هفته گذشته فقط یک روز سالم داشت

تهران هفته گذشته فقط یک روز سالم داشت

 http://www.bananews.ir/مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: شاخص کیفیت هوای تهران در هفته گذشته متأثر از استقرار جو آرام و پایدار در منطقه بوده است. با توجه به شرایط حاکم بر منطقه، کیفیت هوای پایتخت به غیر از یک روز در شرایط سالم (جمعه)، در سایر روزهای هفته گذشته در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشته است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir مریم نادری اظهارکرد: حاکمیت جو پایدار و سکون نسبی هوا در منطقه شرایط برای تجمع و ازدیاد آلاینده‌ها در تهران را فراهم کرده است. در جو پایدار، شرایط برای حرکت هوا هم به صورت افقی (وزش باد) و هم در راستای قائم وجود ندارد و در چنین شرایطی آلاینده‌ها قادر به پخش و اختلاط نبوده و به حالت سکون قرار می‌گیرند.

وی درباره کیفیت هوای تهران، در هفته گذشته گفت: مطالعه میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون (PM10) و ۲٫۵ میکرون (PM2.5) اندازه‌گیری شده در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران و پارامترهای هواشناسی اثر معکوس شرایط جوی پایدار را در کیفیت هوای تهران به صورت مشخص‌تری نشان می‌دهد. افزایش غلظت ذرات معلق طی هفته گذشته (۲۶ دی تا ۲ بهمن ۱۳۹۴) ناشی از سکون نسبی هوا و وقوع پدیده وارونگی دما بوده است. بیشینه میانگین غلظت آلاینده‌های PM10 و PM2.5 طی روزهای مذکور به ترتیب به مقدار۱۶۰ و ۵۳ میکروگرم بر متر مکعب رسیده و قدرت دید در برخی ساعات به حدود ۳ کیلومتر کاهش یافته است.

نادری افزود: وزش باد آرام طی هفته گذشته در پراکندگی ذرات معلق و بهبود شرایط مؤثر نبوده است. رطوبت نسبی نیز در این بازه زمانی از بزرگی متوسطی برخوردار بوده (به طور میانگین ۴۳ درصد) و همراه با افزایش غلظت آلاینده‌ها در غبار آلودگی تهران موثر بوده است.

نادری گفت: با این وجود تعطیلی مدارس و اجرای طرح زوج و فرد از در منزل در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز به دلیل تداوم شرایط پایدار در منطقه به بهبود کیفیت هوای تهران کمک شایانی نکرده است.

مدیر پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا، افزود: بعدازظهر روز پنجشنبه افزایش نسبی سرعت باد محلی با جهت غالب جنوب شرقی به پراکنش آلاینده‌ها از سطح شهر کمک کرده و همزمان با تعطیلات آخر هفته و کاهش تردد خودروها شاخص کیفیت هوای روز جمعه (محاسبه شده برای بازه ۲۴ ساعته) بهبود یافته است.

بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا، اطلاعات غلظت آلاینده‌ها بر اساس داده ایستگاه‌های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه‌گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

میانگین تغییرات ساعتی غلظت آلاینده های ۲٫۵PM و ۱۰PM در ایستگاه‌های سنجش آلودگی شهر تهران طی تاریخ ۲۶ دی الی ۲ بهمن ماه سال ۱۳۹۴ همراه با پارامترهای هواشناسی (سرعت باد، عمق میدان دید و رطوبت نسبی) در روز شنبه ۲۶ دی، ۱۱۹، یکشنبه ۲۷ دی، ۱۰۲، دوشنبه ۲۸ دی ۱۱۸، سه‌شنبه ۲۹ دی، ۱۰۸، چهارشنبه ۳۰ دی، ۱۱۴، پنجشنبه اول بهمن، ۱۰۶ و روز جمعه دوم بهمن ۹۵ بوده است.

 

ایسنا

    نظرات