ارایه طرح مرمت و بازسازی حریم بازار تبریز توسط دانشگاه تهران

ارایه طرح مرمت و بازسازی حریم بازار تبریز توسط دانشگاه تهران

http://www.bananews.ir/دانشگاه تهران طرح مرمت محدوده حریم بازار تبریز را با حفظ نماد‌های سنتی، به شیوه معماری مدرن ارایه داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ مهرداد عظیمی دانشجوی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، در طرحی به سرپرستی پیروز حناچی و محمدحسن طالبیان، مرمت محدوده حریم میراث جهانی بازار تبریز را بررسی کرده و آن را در قالب طرح پژوهشی ارایه داده است.

در این طرح، ایجاد فصل مشترک بین دو نوع معماری متفاوت سنتی (بازار تبریز) و مدرن (آنچه به واسطه ساخت و سازهای جدید به این مجموعه الحاق شده است) مورد بررسی قرار گرفته است. بازار تبریز، روزگاری به واسطه دارالتجاره‌ای معروف و کاروانسراهایش و نیز قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، پیونددهنده شرق و غرب بود.

آنچه به عنوان نتیجه از مرمت بازار تبریز در این طرح به‌ دست آمده، این است که موضوع بازآفرینی شهری، صرفاً یک مسئله فنی و کالبدی و معادله‌ای تک مجهولی نیست، بلکه ابعاد دیگری هم‌چون مسایل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز در آن دخالت دارد که مسئله بازآفرینی را به معادله‌ای چند مجهولی تبدیل می‌کند و مرمتگر، زمانی می‌تواند بازآفرینی را تمام‌شده بخواند که برای هر یک از مسایل پیش رو راه حلی بیابد.

بازار تبریز، با آثار تاریخی بی‌نظیر در سال ۱۳۵۴ هجری شمسی از طرف سازمان میراث فرهنگی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و بزرگ‌ترین اثر ثبتی کشور به شمار می‌رود. این مجموعه، هم‌چنین به عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان، با بررسی و پیگیری‌های مستمر سازمان میراث فرهنگی و با تشکیل کارگروه‌های ویژه جهت تدوین پرونده ثبت جهانی، به عنوان دوازدهمین اثر کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

 

  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

    نظرات