نوش‌ دارویی برای کارگران کارخانه سیمان

نوش‌ دارویی برای کارگران کارخانه سیمان

http://www.bananews.ir/در حالی که از یک سو بیکاری به عنوان یکی از معضلات جامعه گریبانگیر بسیاری از افراد و خانواده‌ها شده است، از سوی دیگر بسیاری از افراد دارای کار نیز از میزان درآمد شغل خود رضایت ندارند، اما به ناچار و برای تامین هزینه‌های جاری زندگی به همان کار ادامه می‌دهند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir پرداخت نشدن مزایا و کارانه نیروی انسانی کارخانه سیمان سپاهان باعث کاهش حقوق و حتی نصف شدن درآمد برخی از آنها شده است، به طوریکه کارگران از این وضعیت ابراز نارضایتی می‌کنند، اما مدیرعامل شرکت معتقد است اگرچه پرداخت مزایا بر عهده وی است، اما به طور قانونی می‌تواند آن را پرداخت نکند.

یکی از کارگران کارخانه سیمان سپاهان در تماسی به خبرنگار خبرگزاری ایسنا گفت: در سال‌های گذشته حقوقم با تمام مزایا پرداخت می‌شد و حتی تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز می‌رسید، اما از پاییز سال گذشته رفته رفته حقوق‌ها کم شد.

رضا ترابی افزود: در گذشته بن کارگری، پاداش، بن غذا، کارانه و حقوقی بابت اضافه کار پرداخت می‌شد، ولی در حال حاضر هیچ‌کدام از این موارد پرداخت نمی‌شود. به نظر می‌رسد مدارک مربوط به مزایا در لیست بیمه تکمیل می‌شود، اما مبلغی به کارگران پرداخت نمی‌شود.

وی اضافه کرد: حقوق تمام پرسنل اعم از کارگران قراردادی، پیمانی، رسمی و حتی مهندسان شرکت نیز کاهش یافته است. مثلا یکی از مهندسان شرکت که ماهیانه حدود پنج میلیون تومان حقوق می‌گرفت، حقوق او در حال حاضر به حدود سه میلیون تومان رسیده است.

حقوق‌ها نصف شد

هم‌چنین یکی دیگر از کارگران این شرکت که چنین وضعیتی دارد، گفت: مزایایی به کارگران پرداخت نمی‌شود و زندگی به سختی پیش می‌رود. نه تنها حقوق‌ها به صورت خالص و بدون مزایا پرداخت می‌شود، پرداخت همان مقدار ناچیز نیز با تاخیر است.

امیر کیانی ادامه داد: در حال حاضر حقوقم بدون مزایا پرداخت می‌شود و به کمتر از نصف رسیده است، با این میزان چگونه باید شکم زن و بچه‌ام را سیر کنم؟ در هفته گذشته کارگران در کارخانه تجمع کردند، اما متاسفانه کسی پاسخگو نبود و به نتیجه‌ای نرسید و مدیرعامل پرداخت نکردن مزایا را از اختیارات قانونی خود می‌داند.

هم‌چنین همسر یکی از کارگران کارخانه سیمان سپاهان نیز با بیان اینکه در سال گذشته هیچ مزایایی به غیر از عیدی و بن خرید پوشاک به کارگران داده نشده است، گفت: کیفیت اجناس فروشگاه‌های طرف قرارداد با شرکت بسیار نامناسب است. فروشگاه پوشاک مردانه دارای قیمت‌های بالایی بود و از توان خرید کارگران خارج بود. یکی دیگر از فروشگاه‌ها نیز اجناس بی‌کیفیت ارایه می‌کرد و خرید نکردن بهتر از خریدن بود. به نظر می‌رسد با توجه به وجود نیروی کار، ماندن یا نماندن کارگران برای مدیرعامل اهمیتی ندارد!

امنیت شغلی کارگران صفر است

رییس انجمن صنفی کارگران استان اصفهان با بیان اینکه متاسفانه عرضه و تقاضا در تعادل نیست و نیروی کار فراوانی وجود دارد، گفت: کارفرمایان از این فرصت استفاده می‌کنند، به این صورت که ممکن است کارفرما یکسری مزایا را در فرم بنویسد و به اداره تعاون ارایه دهد، اما به کارگر پرداخت نکند.

علی یزدانی، در خصوص امنیت شغلی کارگران گفت: زمانی که وزارت تعاون اعلام می‌کند که بیش از ۹۰ درصد کارگران شاغل کشور قراردادی هستند، این بدان معنی است که امنیت شغلی صفر است یعنی امنیت شغلی وجود ندارد، در حالی که وقتی کاری مستمر است، قرارداد معنایی ندارد.

وی با بیان اینکه مزایا شامل عیدی، بن کارگری، حق مسکن و حق عائله‌مندی است، افزود: کارگرانی که فکر می‌کنند، حقوقشان ضایع شده است باید به اداره تعاون و هیئت تشخیص حل اختلاف مراجعه کرده و شکایات خود را مطرح کنند.

رییس انجمن صنفی کارگران استان اصفهان ادامه داد: پرداخت نکردن مزایا مانند بن کارگری، حق مسکن و ... توسط برخی کارفرمایان به بهانه‌های مختلف، موضوع تازه‌ای نیست و سال‌های متمادی است که ادامه دارد.

یزدانی پیرامون تاخیر در پرداخت حقوق اظهار کرد: کارخانه‌داران در شرایط کنونی با مشکل مواجه هستند، تولیدات آنها کاهش یافته و فروش کمی دارند، به همین دلیل برخی کارخانه داران توانایی پرداخت حقوق به کارگران را ندارد.

بین بد و بدتر، گزینه بد را انتخاب کردیم

معاون منابع انسانی شرکت سیمان سپاهان در این خصوص گفت: با توجه به مشکلاتی که به بخش تولید تحمیل شد و به تبع آن رکودی که اتفاق افتاد، شرکت سیمان سپاهان نیز با مشکلات زیادی دست به گریبان شد.

حمید احسنی مقدم با بیان اینکه کاهش شدید فروش محصولات یکی از مشکلات شرکت است، افزود: در حال حاضر میزان فروش محصولات شرکت به کمتر از یک سوم کاهش پیدا کرده است و با توجه اینکه شرکت سیمان سپاهان تک محصول است، نمی‌تواند از محصولات دیگر در بازار برای تامین نیازهای خود استفاده کند.

وی به وجود رقابت منفی در بازار سیمان به دلیل عرضه زیاد و تقاضای کم اشاره و تصریح کرد: این موضوع نیز باعث شده است شرکت سیمان سپاهان در تامین منابع مالی خود دچار مشکل شود.

معاون منابع انسانی شرکت سیمان سپاهان ادامه داد: با این تفاسیر چند راه حل برای شرکت وجود داشت، یکی از این راه‌ها تعدیل نیرو بود. بسیاری از نیروهای کار شرکت، پیمانی و یا قراردادی هستند و با توجه به اینکه پایان قرارداد کارگران نزدیک بود، می‌توانستیم به آنها پایان پیمان و یا پایان قرارداد را اعلام کنیم، اما با توجه به مشکلات موجود در جامعه و اینکه باید به اشتغال توجه شود، تعدیل نیروی کار را راه حل مناسبی ندانستیم.

احسنی مقدم اضافه کرد: هم‌زمان با این موضوع از ۱۶ آذر ماه سال جاری، به دلیل افت فشار گاز، سه خط شرکت غیرفعال شد که اخیرا با سوخت جایگزین و با هزینه بسیار بالا توانستیم یک خط را فعال کنیم. با توجه به این قضیه بخش عمده‌ای از پرسنل شرکت در این مدت فعالیت انجام نمی‌دادند، اما تلاش شد که اشتغال‌ این افراد حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: مجبور شدیم بین بد و بدتر، گزینه بد را انتخاب کنیم، به این صورت که به جای تعدیل نیرو، تعدیل شرایط کار باشد، اما این موارد هیچ کدام ارتباطی با حقوق پرسنل ندارد و تمام تعهدات حقوقی به کارگران پرداخت شده است.

معاون منابع انسانی شرکت سیمان سپاهان با بیان اینکه هیچ پرداخت معوقی در بخش حقوق کارگری وجود ندارد، گفت: با رعایت مفاد قانونی مجبور شدیم، در شرایط کار به جهت حفظ منابع انسانی شرکت، تعدیل‌های را اعمال کنیم، به عنوان نمونه مجبور شدیم ساعت کار را تقلیل دهیم و به تبع آن تعهدی نسبت به توزیع غذا نداشتیم.هم‌چنین با توجه به اینکه خطوط تولید غیرفعال است، اضافه کاری از برنامه کاری شرکت حذف شد.

احسنی مقدم خاطرنشان کرد: در این شرایط سخت، بن خواروبار جایگزین توزیع غذا شد، یک روز از هفته به صورت تشویقی کارخانه را تعطیل کردیم و این موارد از جمله تدابیری بود که برای حفظ مجموعه کاری و کارگری در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۱۰۰ نفر نیرو در ۲۴ ساعت در مجموعه شرکت به صورت رسمی، قراردادی و پیمانکاری فعالیت دارند، اضافه کرد: هر موردی که برای حق بیمه وجود داشت، توسط شرکت پرداخت شده است.

مزایای کارکنان شامل چه مواردی است؟

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان پیرامون پرداخت مزایایی مانند بن کارگری، بن غذا، حق مسکن و کارانه اظهار کرد: مبلغ بن کارگری ۱۱۰ هزار تومان وجه رایج است و برای افراد مجرد، متاهل، با سابقه، بی سابقه، قراردادی و رسمی یکسان است و کارفرمایان نیز به هیچ وجه نمی‌توانند آن را قطع کنند.

محسن نیرومند افزود: کارانه مبلغی است که طی قراردادی که سال به سال بین کارفرما و کارگران منعقد می‌شود، باید توسط کارفرما به کارگران پرداخت شود. این مبلغ در مدت زمان قرارداد قابل قطع نیست، اما اگر چنین قراردادی در سال منعقد نشده باشد، کارفرما می‌تواند آن را پرداخت نکند.

وی ادامه داد: اگر تولید کارخانه افزایش یابد، به ازای اضافه تولید مبلغی به عنوان کارانه به کارگران پرداخت می‌شود و این موضوع باید بر اساس قرارداد انجام شود.

نیرومند خاطرنشان کرد: اگر کارگری برای اضافه کار در کارخانه حضور می‌یابد، کارفرما باید اضافه حقوق او را پرداخت کند، اما گاهی مبلغی به عنوان اضافه کار به کارگران پرداخت می‌شود، در حالی که آنها برای اضافه کار در کارخانه حاضر نمی‌شوند. به این صورت که کارفرما برای ترمیم حقوق کارگران، مبلغی را تحت عنوان اضافه حقوق پرداخت می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر کارفرما به صورت صوری، اضافه حقوق به کارگران پرداخت می‌کند می‌تواند آن را قطع کند، اما قبل از قطع اضافه حقوق باید با ارایه دلایل منطقی، مجوز این کار را از اداره تعاون دریافت کند. همچنین ممکن است کارفرما دیگر نیازی به اضافه کار کردن کارگران نداشته باشد و این موضوع جزء حق کارفرما است.

نیرومند با بیان اینکه اگر مبلغی بابت بن غذا به کارگران پرداخت می‌شد، کارفرما حق قطع کردن آن را ندارد، خاطرنشان کرد: اگر واحد صنعتی، تولیدی و ... از شهر دور باشد و کارگران برای حضور در محل کار به خارج از شهر می‌روند، باید یک وعده غذا توسط کارفرما به کارگران داده شود.

وی پیرامون قرارداد کارفرمایان با برخی فروشگاه‌ها و تعاونی‌های مصرف، اظهار کرد: کارفرما مختار است با هر فروشگاه و یا تعاونی قرارداد منعقد کند، اما اگر کارگران از یک فروشگاه یا تعاونی شکایت داشته باشند، اداره تعاون می‌تواند به این موضوع رسیدگی کند.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه ممکن است برخی کارفرمایان مزایا را در لیست بیمه ذکر کنند، اما آن را به کارگران پرداخت نکنند، افزود: اداره تعاون با مطلع شدن از این تخلف با کارفرمایان متخلف برخورد خواهد کرد و کارگران می‌توانند بدون ذکر نام خود این موضوع را اطلاع دهند و اداره تعاون نیز با فرستادن بازرس به آن شرکت یا کارخانه موضوع را بررسی می‌کند.

نیرومند در خصوص آشنایی کارگران با حقوق خود گفت: حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار کارگر در کشور مشغول به فعالیت هستند، اما اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نمی‌تواند به سراغ آنها برود و از آنها بخواهد که برای دانستن حقوق خود به این اداره مراجعه کنند، بلکه کارگران باید خود به فکر آموزش باشند.

وی با بیان اینکه اقدامات آموزشی در اداره کار وجود دارد، اضافه کرد: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، کلاس‌های آموزشی ویژه کارگران به صورت رایگان برگزار می‌کند و آنها می‌توانند در این کلاس‌های آموزشی شرکت کنند. حتی در صورت درخواست کارفرما کلاس به صورت رایگان در کارگاه برگزار می‌شود.

    نظرات