راه آهن آستارا، هاب ترانزیتی منطقه
محدودیت منابع مالی در طول سالهای گذشته باعث شده بسیاری از طرحهای زیرساختی کشور، یا متوقف شوند و یا با سرعتی بسیار پایین حرکت به سمت تکمیل شدن را پی بگیرند، حالا و در سایه لغو تحریمها و البته نیاز جدی به احیای جایگاه اقتصادی کشور، بسیاری از این پروژهها خود را برای تغییراتی جدی آماده میکنند.
به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ اتصال ریلی کشور به تمام همسایههایی که ایران با آنها مرز زمینی دارد، یکی از اصلیترین راهبردهایی بوده که از سالها پیش در دستور کار قرار گرفته و هرچند مسائلی مانند از بین رفتن امنیت سیاسی – اقتصادی در برخی از کشورهای همسایه این روند را کند کرده اما همواره به عنوان یک اولویت جدی مدنظر قرار داشته است.
در کنار اتصال به کشورهایی مانند ترکیه و ترکمنستان که مدتی طولانی از آغاز به کار حرکت قطارهای مشترک در مرزهایشان میگذرد در طول ماههای گذشته تلاش شده اتصال ریلی به افغانستان و عراق نیز تسهیل شود. با وجود تمام این برنامهها اما هنوز شاید اصلیترین مرز مدنظر در فضای بین المللی، مرز ریل کشور در شمال غرب است. جایی که به دلیل قرار گرفتن کشورهای اروپای شرقی و نیاز جدی آنها به ارتباط اقتصادی با ایران بستری جدی برای ترانزیت به وجود آورده و دو طرف را به تکمیل برنامههای مشترک مشتاق کرده است.
هرچند ارتباط زمینی از طریق جاده، در طول سالهای گذشته همواره بر قرار بوده اما با توجه به مزیتهای نسبی راه اهن در قیاس با دیگر شقوق حمل و نقل، ایران تلاش کرده مقدمات اتصال ریلی کشور به هماسیههای شمال غربی را فراهم کند، مقدماتی که اندیشه آن در خط رشت – انزلی – آستارا و سپس رسیدن به مرز آذربایجان طراحی شده است.
این خط مهم که مدیرعامل راه آهن بارها از آن به اولویت اصلی ریلی کشور یاد کرده در طول ماههای گذشته وضعیت نسبتا مثبتی را پشت سر گذاشته است. بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده بخش قابل توجهی از کار برروی قطعه رشت – قزوین به پایان رسیده و البته برای قطعه آستارا نیز صحبتهایی با طرفهای خارجی صورت گرفته است.
هرچند با افتتاح این مسیر رسما چند شهر بزرگ به شبکه ریلی کشور متصل شده و سفرهای ریلی را به این مناطق ممکن میکند اما شاید امروز اولویت اصلی در پیگیری این پروژه، مزیتهای اقتصادی و ترانزیتی کار باشد،موضوعی که مدیرعامل راه آهن نیز روی آن تاکید کرده و اختلافات سیاسی موجود را در کنار مزیت عبور از ایران برگ برنده کشور در این رابطه دانسته است.
پورسیدآقایی در این رابطه گفته اتصال ریلی قزوین-رشت-آستارا به معنای اتصال ریلی چین به اروپا و دریای سیاه است. در حال حاضر قزاقستان از این موقعیت به خوبی استفاده میکند و بارهای چین را به صورت ریلی تا بندر اوکتائو و به صورت آبی به بندر باکو منتقل میکند و از باکو نیز مجددا به صورت ریلی بارها تا گرجستان و دریای سیاه جابهجا میشود.
به گفته وی مناقشات روسیه و اکراین، مسیر شمالی دریای خزر غیر قابل استفاده کرده و از این رو اگر ایران در افتتاح ریل بندر آستارا و اتصال به آذربایجان سریع عمل کند میتوان انتظار داشت به عنوان به صرفه ترین و ارزانترین راه اتصال چین به دریای سیاه مطرح شده و از این طریق منابع مالی قابل توجهی نصیب کشور کند.
هرچند هنوز طرح نهایی اتصال آستارا به مرزهای خارجی نهایی نشده و باید دید آیا سرمایه گذاران خارجی در این رابطه میتوانند کاری از پیش ببرند یا خیر اما با توجه به صحبتهای مدیرعامل راه آهن، به نظر میرسد در سال آینده وضعیت این طرح که هم از نظر کریدورهای داخلی اهمیت فراوانی دارد و هم ترانزیت بین المللی را توسعه میبخشد،بهبودی نسبی خواهد یافت، بهبودی که البته تنها در سایه رسیدن منابع مالی حاصل خواهد شد.
ایسنا
نظرات