سوخت سبز، تنها منجی صنعت هوانوردی

سوخت سبز، تنها منجی صنعت هوانوردی

اگر خطوط هوایی بخواهند تا بهبود قیمت‌ها و در دست قرار گرفتن کیفیت‌های تجاری منتظر بمانند، سوخت سبز هیچ‌گاه به وجود نخواهد آمد.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سوخت سبز این روزها امیدواری زیادی را در صنعت هوانوردی جهت کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی به وجود آورده است. کارشناسان معتقدند در صورت عملی شدن استفاده از این ویژگی تا ۸۰ درصد در معرف سوخت‌‌های فسیلی کاسته خواهد شد.

اما، چالش‌ها و مشکلات متعددی بر سر راه استفاده از زیست سوخت‌ها وجود دارد: زیست سوخت‌ها در کنار مسائل فنی باید از نظر قیمت و کیفیت رقابت‌پذیر باشند. اما مشکلاتی که به ظاهر باید منجر به عقب‌نشاندن این نوع سوخت باشند شاید راه‌حل‌هایی را در بر داشته باشند که لزوم هدایت آن به جلو را به وجود آورند.

پول‌استیل، رئیس هوانوردی محیط‌ زیست یاتا می‌گوید: زیست‌سوخت‌ها یکی از امید‌بخش‌ترین تمهیدات را در صنعت هوانوردی برای کاهش آثار سوخت فسیلی معرفی می‌کنند. اما فایده استفاده از زیست سوخت‌ها تنها کاهش مصرف سوخت نیست. این سوخت‌ها فرصت‌هایی را برای کشورهای در حال توسعه به وجود می‌آورند تا در مسیر جدید و تازه‌ای گام برداشته و رشد کنند و وابستگی به واردات سوخت فسیلی را کاهش دهند. علاوه بر آن یکی از فواید اصلی زیست‌سوخت‌ها کاهش آلودگی در محیط زیست و صنعت هوانوردی است. این موارد دلایل متقن و روشنی برای دولت‌ها جهت به کاربردن سوخت‌های سبز و کاهش سوخت‌های فسیلی را به وجود می‌آورد.

انرژی یا قدرت زیاد:

یکی از مشکلات مهمی که به عقیده برخی کارشناسان در این گونه سوخت‌ها وجود دارد پائین بودن قدرت کارایی یا انرژی آزاد شده از آن‌ها است.

پیشتر اعتقاد بر این بود که هواپیماهایی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، نسبت به هواپیماهایی که از سوخت سبز بهره‌ می‌گیرند، مسافت بیشتری را طی می‌کنند. در حالی که آزمایش پرواز این فرضیه را نقض کرد.

در ژانویه سال ۲۰۰۹ یک شرکت هواپیمایی مدت کوتاهی از سوختی به دست آمده از جلبک‌های دریایی استفاده کرده و بر اساس گزارش‌های به دست آمده، کاهش چشمگیری در مصرف سوخت هواپیماهای آن در مقایسه با سوخت‌های فسیلی به وجود آمد. به بیانی دیگر، شدت انرژی و توان موجود در سوخت سبز به مراتب بیشتر از سوخت موتورهای جت مدل A1 بوده است. شرکت‌های دیگری نیز همچون TAM ایرلانیز، جت‌بلو ایرویز، اینترجت و آزول در صددند طی ماه‌های آتی از زیست سوخت‌ها به صورت آزمایشی استفاده کنند.

زیست سوخت‌ها به این دلیل مورد استفاده قرار می‌‌گیرند تا حداکثر بازدهی را از خود نشان دهند. از آنجایی که سوخت‌های فسیلی از نظر طبیعی چگالی انرژی بالایی دارند قادر به انتقال در حجم‌‌های بزرگتر برای پالایش در سراسر جهان هستند. محصولات به دست آمده از زیست‌سوخت‌های محلی، مدل‌های تجاری و پخش جدیدی را به وجود خواهند آورد که مزایای میزبانی را با خود به همراه خواهند داشت.

پول‌استیل،‌رئیس بخش هوانوردی محیط‌ زیست یاتا با اشاره به اینکه تولید سوخت‌های سبز با استفاده از منابع داخلی مسلماً باعث افتخار هر کشوری است عنوان کرد: قطعاً آنچه که از نتیجه استفاده از زیست سوخت‌ها عاید کشورها خواهد شد بالا بردن ضریب امنیت انرژی است. هزینه‌های مرتبط با توسعه زیرساخت‌های سوخت فسیلی کاهش یافته و درآمد بیشتری ذخیره خواهد شد و علاوه بر آن در سطح وسیعی شاهد کاهش آلودگی‌های کربنی در فضا خواهیم بود.

فواید بی‌پایان:

اهمیت استفاده از زیست‌سوخت‌ها اینروزها به بحث اول تمام سازمان‌های هواپیمایی تبدیل شده است. به رغم تأکید محققان بر بومی بودن روش تولید، اما هیچ لزومی مبنی بر آنکه چنین‌ سوخت‌هایی حتماً در مناطقی تولید شوند که محل رشد مواد اولیه آن همچون جلبک‌های دریایی هستند، وجود ندارد.

چنین مواد اولیه‌ای به صورت وسیع در بیشتر نقاط جهان وجود دارند. به عنوان مثال، شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز قادر خواهد بود چنین سوخت‌هایی را از فاضلاب شهری نیز تهیه کند. از سال ۲۰۱۴، بخشی از سوخت مورد نظر برای هواپیماها از فاضلاب‌هایی به وجود خواهد آمد که پیشتر به عنوان ضایعات به زمین‌های بیرون شهر هدایت می‌شدند.

برای مثال شرکت سولنا گروپ در انگلستان سالانه ۵۰۰ هزار تن فاضلاب را به ۱۶ میلیون گالن سوخت سبز موتور جت تبدیل می‌کند. کارشناسان معتقدند این روش کاهش ۹۵ درصدی را در تولید دی‌اکسید کربن به وجود آورده‌ و برابر با بیرون کردن ۴۸ هزار دستگاه اتومبیل از جاده‌ها خواهد بود.

از دیگر فواید آن علاوه بر تولید بیش از ۱۲۰۰ فرصت شغلی، گازهای گلخانه‌‌ای همچون متان را از محیط برطرف خواهد کرد.

علاوه بر آن جلبک‌های دریایی که مواد اولیه برای تولید این گونه سوخت‌ها به شمار می‌روند،‌ حد و مرز جغرافیایی خاص و تعریف شده‌ای برای رشد ندارند. یکی از این مناطق افریقا است که در حال حاضر نگرانی‌هایی را به دلیل عدم برخورداری از امکانات کافی برای تولید اینگونه سوخت‌ها به وجود آورده است.

این نگرانی‌های در حالی رخ داده است که به اعتقاد کارشناسان، رایج شدن چرخه تولید سوخت سبز، به ایجاد شغل و بالا رفتن امید به زندگی منجر خواهد شد. امنیتی که به گفته جیوانی بیسیانی، دبیرکل سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی " میلیون‌ها انسان را از خط فقر خارج خواهد کرد".

درخواست تقاضا:

بالا رفتن امنیت انرژی و اشتغال زایی جدید معیارهایی مهم برای توسعه زیست سوخت‌ها به شمار می روند. اما در شرایط کنونی اقتصاد جهان چنین ایده‌هایی باید با میزان درخواست‌ها همخوانی داشته باشند. در حقیقت و در بیانی ساده‌تر باید گفت زیست سوخت‌ها برای عرضه شدن به تقاضا نیازمندند.

اگرچه صنعت هوانوردی به تولید چنین سوختی نیاز فراوانی دارد اما آنچه که در شرایط فعلی مطرح می‌شود زمان مناسب برای انجام آن است. اگر شرکت‌های هواپیمایی بخواهند برای انجام این کار منتظر تثبیت قیمت‌ها و بالا رفتن کیفیت‌ها بمانند، دست یابی به سوخت سبز هیچگاه محقق نخواهد شد. برای آغاز سریع این فرآیند، خطوط هوایی باید در ابتدا به خرید روی آورند.

زیست سوخت‌ها اگرچه، قیمت‌های بالایی دارند اما به مرور و با افزایش حجم تولید سیری نزولی را طی خواهند کرد. سازمان بین المللی انرژی پیش بینی می‌کند با دوبرابر شدن ظرفیت فن‌آوری در تهیه سوخت میران قیمت‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

اتحادیه اروپا نیز معتقد است گران شدن سوخت‌های فسیلی در سال جدید، شرایط را برای فراهم کردن فضا جهت تولید سوخت سبز بیشتر خواهد کرد . امری که با درگیر شدن زود هنگام شرکت‌های هوانوردی در آن با آغاز سال ۲۰۱۲ می‌توان به پایان عمر دودهای کربنی امیدوار شد.

سید محمد برازنده- میراث آریا

    نظرات