ژاپن در تامین تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی به دانشگاه‌های ایران کمک کند

ژاپن در تامین تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی به دانشگاه‌های ایران کمک کند

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم گفت: ژاپن می‌تواند در تامین تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی به دانشگاه‌های ایران کمک کند.www.bananews.ir

به گزارش بنا نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، کین ایچی کومانو سفیر ژاپن در ایران و محمد مهدی‌نژاد نوری معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم در محل این وزارت دیدار و گفتگو کردند.

مهدی‌نژاد نوری در این دیدار گفت: مردم ایران و فرهیختگان دانشگاهی نگرش مثبتی به ملت و دولت ژاپن دارند و بین ۲ کشور روابط حسنه و خوبی برقرار است که علیرغم برخی افت و خیزها این روابط پایدار بوده و امروزه در ابعاد مختلف قابل گسترش است.

وی افزود: همکاری‌های علمی و فناوری زمینه مناسبی برای گسترش همکاری‌ها در سایر زمینه‌ها میان ۲ کشور است که با توجه رشد روز‌افزون آموزش عالی در ایران بستر تقویت این همکاری‌ها بیش از گذشته فراهم شده است.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم گفت: اعطای بورسیه به دانشجویان از طرف هر ۲ کشور، فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیات علمی و دانشجویان دکترا و برگزاری دوره‌های مشترک دکترا از زمینه‌هایی است که می‌تواند در تقویت همکاری‌های علمی میان ۲ کشور ایران و ژاپن موثر باشد، همچنین ژاپن می‌تواند در تامین تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی به دانشگاه‌های ایران کمک کند.

مهدی‌نژاد همچنین خواستار تسهیل بیشتر در اعطای روادید برای دانشگاهیان ایرانی و سفر آنها به ژاپن برای تحصیل و شرکت در کنفرانس‌های علمی شد و اضافه کرد: وزارت علوم برای تبادل دانشجو بین ۲ کشور در قالب اعطای بورس تحصیلی اعلام آمادگی می‌کند.

سفیر ژاپن نیز در این نشست ضمن اشاره به روابط روزافزون ایران و ژاپن گفت: پتانسیل و زمینه همکاری‌های علمی میان ۲ کشور بالا است و تلاش می‌کنیم گسترش این همکاری‌ها را سرعت ببخشیم.

کومانو تاکید کرد که علیرغم برخی محدویت‌هایی که نظام بین‌الملل بر روابط ۲ کشور تحمیل می‌کند، ژاپن با نگاه راهبردی به روابط با ایران، تلاش می‌کند همکاری‌هایش را با ایران گسترش دهد که تحقیقات علمی از زمینه‌های مورد علاقه ۲ طرف برای توسعه این روابط است.

در ادامه این نشست ۲ طرف در خصوص مسایل حوزه آموزش عالی با یکدیگر تبادل نظر کردند و مقرر شد درخواست‌های مطرح شده برای گسترش مناسبات علمی مورد پیگری طرف ایرانی و ژاپنی قرار گیرد.

همچنین مسلمی نائینی مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم در این دیدار گفت: ما خواهان این هستیم که دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روند، کشورهای چین و ژاپن را در اولویت قرار دهند، لذا دانشجویانی که برای تحصیل یا فرصت مطالعاتی به این کشورها سفر می‌کنند و موسسات اعزام به خارج فعال در این موضوع مورد حمایت و تشویق قرار می‌گیرند.

 

 

    نظرات