سیستم رانش واگن‌های مترویی در کشور طراحی می ‌شود

سیستم رانش واگن‌های مترویی در کشور طراحی می ‌شود

www.BanaNews.irمدیر صنایع ریلی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت گفت: سیستم رانش - تراکشن و موتور - ، ترمز، درب، تهویه مطبوع و بوژی واگن های مترویی در کشور طراحی و ساخته می شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)'محمد مهدی پیغمبرزاده' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به توانمندی‌های سازندگان داخلی و امکان ساخت اکثر قطعات واگن در داخل کشور اشاره کرد و افزود: در همین ارتباط تفاهم نامه ای برای ساخت سیستم کامل رانش (full propultion) با جهاد دانشگاهی امضا شد.

وی اظهارداشت:براساس این تفاهم نامه، جهاد دانشگاهی به همراه یک شریک خارجی معتبر که به زودی مشخص می‌شود،سازنده اصلی سیستم های رانش و تراکشن در کشور خواهد بود.

به گفته پیغمبرزاده، در ساخت سیستم رانش و تراکشن، قرارداد ۳۱۵ واگن قطار شهری اصفهان، تبریز و شیراز و نیز سایر قراردادهای ساخت واگن، از مجموعه جهاد دانشگاهی استفاده خواهد شد و از توانمندی سایر سازندگان داخلی در این امر بهره گیری خواهد شد.

مدیر صنایع ریلی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، استفاده از کالای داخلی را منوط به کیفیت و قیمت مناسب دانست و گفت: البته نباید حمایت از ساخت داخلی، بهانه ای برای افزایش قیمت و کاهش کیفیت شود.

پیغمبرزاده با بیان این که تاکنون سهم کشور در ساخت واگن مترویی صرفا ساخت بدنه و مونتاژ بوده است،افزود: قصد داریم تا ساخت داخلی را به معنای واقعی محقق سازیم و در همین راستا زنجیره تامین قطعات واگن از طریق سازندگان داخلی را نیر در کشور ایجاد کنیم .

وی در ادامه افزود: علاوه بر ساخت سیستم محرکه واگن توسط جهاد دانشگاهی، در بخش درب، ترمز و تهویه مطبوع، تفاهم نامه سه جانبه ای را با شرکت مپنا و یکی از سازندگان معتبر اروپایی امضا کرده ایم که در سه سال آینده سهم ساخت داخل این سه قطعه مهم به ۶۰ درصد خواهد رسید.

پیغمبرزاده اظهارداشت:به زودی برنامه ریزی برای ساخت داخل بوژی نیز آغاز خواهد شد که دستیابی به این نتایج موفقیتی بزرگ و بی سابقه در صنعت ریلی کشور است.

وی گفت:با تلاش‌های صورت گرفته از سوی این ستاد و حمایت‌های بانک مرکزی اعتبار اسنادی LC برای ورود واگن های مترو گشایش یافت وبه زودی مراحل طراحی واگن ها در کشور آغاز خواهد شد.

پیغمبر زاده اظهار داشت: قرارداد ۳۱۵ واگن قطار شهری تبریز، اصفهان و شیراز حدود دو سال پیش با طرف چینی منعقد شده بود اما با توجه به مشکلات موجود در گشایش LC، موضوع راکد مانده بود که خوشبختانه پنج ماه پیش با تلاش‌های صورت گرفته توسط این ستاد و بانک مرکزی و بانک عامل (ملی)، اعتبار اسنادی آن گشایش یافت و به زودی مراحل طراحی واگن ها آغاز خواهد شد.

وی گفت، درحال حاضر شرکت واگن پارس به عنوان شریک داخلی انتخاب و به طرف چینی معرفی شده است و براساس برنامه، قرار است دو سوم واگن ها در ایران ساخته شود.

 

 

    نظرات