رویانیان: دولت آماده حمایت از بخش خصوصی برای ورود به عرصه حمل و نقل عمومی است

رویانیان: دولت آماده حمایت از بخش خصوصی برای ورود به عرصه حمل و نقل عمومی است

www.BanaNews.irرییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه سیستم حمل ونقل باید از تصدی دولت خارج و برون سپاری شود تا به سودآوری برسد، گفت: دولت آماده حمایت از بخش خصوصی برای ورود به عرصه حمل و نقل عمومی است .

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) 'محمد رویانیان ' روز چهارشنبه در جلسه مشترک با مدیران قطار شهری سراسر کشور یکی از بهترین و سریعترین کانون ها برای اقتصاد را حمل و نقل دانست و افزود: به دلیل دولتی بودن این سیستم، بخش خصوصی وارد آن نمی‌شود.

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه ۵/۸۳ درصد قیمت اتوبوس های فعال در حمل و نقل عمومی را دولت از طریق یارانه پرداخت می کند، گفت: با توجه به این کمک یارانه ای همچنان شاهدیم که درآمد ها و هزینه ها در این بخش همخوانی ندارد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که دولت اتوبوسی را که ۱۴۰ میلیون تومان ارزش دارد، به مبلغ ۲۰ میلیون تومان در اختیار سیستم حمل و نقل عمومی درون شهری قرار می دهد.

وی درباره ۳۳۰ هزار تاکسی موجود در کشور گفت: در تهران ۴۰ درصد تاکسی ها در خدمت مردم نیستند.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایرنا، رویانیان با هشدار نسبت به وضعیت آینده مترو گفت: در صورت اتخاذ نکردن تدابیر صحیح در این بخش، مترو نیز به سرنوشت تاکسی ها دچار خواهد شد .

وی با بیان اینکه مترو، ترافیک تهران را از بین نمی‌برد بلکه بار ترافیک را می کاهد، افزود: ‌در پیشرفته‌ترین کشورها، مترو در کنار سایر سیستم ها از قبیل تاکسی و اتوبوس در بخش حمل و نقل عمومی فعالیت می کند.

وی بر لزوم بهینه شدن بستر حمل و نقل ، کاهش سفرها، مدیریت پارکینگ و مدیریت سفرها تاکید کرد و گفت: حمل و نقل یک مد نیست بلکه صنعت و مدیریت است .

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه در دنیا یکی از شاخصه های توسعه حمل و نقل عمومی، مدیریت توقف و پارکینگ به شمار می رود، گفت: در سایه هم افزایی بین مردم و سیستم حمل و نقل عمومی قادر به توسعه این سیستم خواهیم بود.

وی پول دولت و شهرداری را چاره متروی تهران ندانست و خاطر نشان کرد: باید با بهره گیری از روشهای مختلف با توجه به شهرداری قدرتمندی که در تهران وجود دارد، به رفع موانع پیش روی مترو بپردازیم .

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از تلاش جدی دولت در جهت باز کردن درهای جدیدی برای متروی تهران خبر داد و افزود: برای شهرهای دیگر نیز دولت در حد توان خود کمک کرده است .

رویانیان، آماده کردن بستر ها برای پیشرفت مترو را در سایه تعامل اعلام کرد و افزود: دولت آماده حمایت از بخش خصوصی برای ورود به عرصه حمل و نقل عمومی است.

وی از دفاع دولت برای افزایش بودجه مترو در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در مورد بودجه قطار شهری دفاعیات لازم انجام شده است و بودجه این بخش از سال گذشته کمتر نخواهد بود.

رویانیان از دیگر برنامه‌های دولت در سال ۹۰ را پیگیری پنج هزار میلیارد تومان فاینانس اعلام کرد و گفت: ‌در صورت امکان، این رقم به هفت هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

وی همچنین استفاده از توان بخش خصوصی از طریق مجتمع‌های ایستگاهی و استفاده از ظرفیت‌ها و شهرها و واگذاری زمین‌ها و پول های بخش خصوصی چه داخل و چه خارجی برای سرمایه‌گذاری مترو را از مهم ترین برنامه های دیگر دولت در بخش حمل و نقل عمومی اعلام کرد.

به گفته، رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور،‌ دولت در این بخش بازپرداخت ۵۰ درصدی را تضمین می کند.

رویانیان سال ۹۰ را سال توسعه مترو با استفاده از ابتکارات جدید اعلام و خاطر نشان کرد: یک هزارو ۶۲ میلیارد تومان بودجه برای قطار شهری تصویب شده است و در صورتی که به همین میزان نیز از طرف شهرداری ها پرداخت منابع داشته باشیم، این عدد به دو هزار میلیارد ریال خواهد رسید که بودجه مطلوبی به شمار می‌رود.

وی از آمادگی دولت برای ایجاد فاینانس به هر میزان خبر داد و گفت:‌ با هماهنگی های انجام شده، بخش های دانشگاهی و راه آهن به دنبال ساختن لوکوموتیو ملی هستند.

رویانیان درباره تفاهم نامه های ایجاد شده با شرکت های خصوصی و طرف های خارجی نیز اظهار داشت: برای نخستین بار، تنظیم قرارداد صورت گرفته و بخشی از قراردادها شروع و بخشی در حال انجام است.

در این مراسم 'هوشنگ خندان دل ' مدیر عامل متروی مشهد با اعلام شروع بهره‌برداری خط یک مشهد به طول ۲۰ کیلومتر گفت: یک خط ۱۴ کیلومتری، دو سال است شروع شده و خط ۳ بیش از یک سال است که آماده مناقصه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'علی عسگر سنگتراش' معاون پشتیبانی قطار شهری تهران نیز گفت: ‌با کمک دولت و شهرداری تهران، در بخش مجتمع ایستگاهی تاکنون ۲ هزار میلیارد تومان قرارداد بسته ایم و امسال نیز ۲۶۰ میلیارد تومان وصول کردیم .

'حسین گروسی' نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: از آنجا که در بخش صنعت هواپیمایی در تحریم هستیم، باید در صنایع ریلی فعالیت‌های ویژه‌ای داشته باشیم .

وی افزود:می‌توانیم شرکت های واگن‌سازی را فعال کنیم تا بحث درآمدزایی و اشتغال در این زمینه ایجاد شود .

 

    نظرات