بررسی وظایف شهرداری‌ها برای مناسب‌سازی معابر و ساختمان‌ها

بررسی وظایف شهرداری‌ها برای مناسب‌سازی معابر و ساختمان‌ها

http://www.bananews.ir/رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی و مناسب‌سازی سازمان بهزیستی تاکید کرد: امسال وظایف شهرداری‌ها در خصوص مناسب‌سازی معابرعمومی و ارائه پایان کار به ساختمان‌ها بررسی می‌شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ ابراهیم کاظمی مومن‌سرایی امروز در اولین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان زنجان، با بیان این‌که دبیرخانه مرکزی برای بررسی وضعیت شهرداری‌ها با شورای عالی استان‌ها مذاکره کرده است، افزود: برای مناسب‌سازی ساختمان‌های سنتی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد ولی از ارائه پایان‌کار به برخی ساختمان‌های جدید که ضوابط مناسب‌سازی را رعایت نکرده‌اند، گله‌مندیم و شهرداری برای صدور پایان‌کار باید همه این موارد را در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه ناآگاهی برخی پیمانکاران از موضوع مناسب‌سازی نیز مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌کند و ما حتی در برخی استان‌ها شاهد این بودیم که مسیر ویژه نابینایان به کیوسک تلفن یا خیابان متصل شده است. این در حالی است که صدا و سیما و اصحاب رسانه، ارکان اصلی فرهنگ‌سازی و آشنا کردن اقشار مختلف با موضوع مناسب‌سازی هستند. به عبارتی باید ضرورت مناسب‌سازی را به همه تفهیم کنیم تا هیچ‌کس به خاطر شرایط خاص جسمانی، مجبور به ترک تحصیل، شغل و یا فعالیت‌های اجتماعی نشود.

وی با تاکید بر این‌که ایران تا سال ۱۴۰۴ با سونامی سالمندی مواجه خواهد شد، افزود: اگر مناسب‌سازی را جدی نگیریم و جلسات برگزار شده در سطح استان‌ها تشریفاتی باشد، در سال‌های آتی با شرایط خوبی مواجه نخواهیم شد. از این‌رو، برگزاری همایش آموزشی برای همه شهرداران و کارشناسان با مباحث مناسب‌سازی، همچنین تشکیل بانک اطلاعاتی با این مضمون در فرمانداری‌ها و یا شهرداری‌ها می‌تواند گام اول برای پیشبرد اهداف دبیرخانه محسوب شود.

کاظمی مومن ‌سرایی با اشاره به اینکه شاخص مناسب‌سازی، یکی از موارد ارزیابی دستگاه‌ها در جشنواره شهید رجایی خواهد بود، تصریح کرد: خوشبختانه زنجان جزو استان‌هایی است که مناسب‌سازی دستگاه‌ها و اماکن عمومی را به صورت مستمر پیگیری می‌کند و دیدگاه مثبت و مطلوبی به این موضوع دارد. این در حالی است که هنوز برخی استان‌ها فرهنگ و ضرورت مناسب‌سازی را نمی‌شناسند و به میزان اهمیت آن واقف نیستند.

رییس دبیرخانه شورای هماهنگی و مناسب‌سازی سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: باید ترکیب اعضای شرکت‌کننده در جلسات مناسب‌سازی مدنظر قرار گیرد؛ چراکه دستگاه‌ها وظایف ذاتی خود را می‌دانند و حفظ ترکیب اعضا و حضور همه دستگاه‌ها در جلسات باعث می‌شود که خود را برای ارائه گزارش وظایف و میزان عملکرد ملزم بدانند؛ در واقع اگر تا به امروز هر دستگاهی ابنیه خود را مناسب‌سازی کرده بود، نیازی نبود که دبیرخانه مرکزی پیگیر این موضوع در هر استان باشد.

وی همچنین افزود: خوشبختانه موضوع مناسب‌سازی در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان گنجانده شد و با تدوین آیین‌نامه اجرایی، مسئولیت دستگاه‌ها و دبیرخانه در نظارت بر روی مناسب‌سازی دستگاها و اماکن عمومی بیشتر می‌شود. درحال حاضر نیز سازمان بهزیستی با ۶۸ درصد و نظام پزشکی با ۲۲ درصد، دستگاه‌هایی هستند که به ترتیب بیشترین و کمترین میزان از شاخص‌های مناسب‌سازی را در ساخت و سازهای خود رعایت کرده‌اند و متاسفانه هنوز هم دستگاه‌های اجرایی، شرایط مطلوبی ندارند.

در ادامه، معاون عمرانی استاندار زنجان با اشاره به این‌که شاخص خدمات اطلاع‌رسانی در خصوص مناسب‌سازی، در سطح استان و کشور عملکرد پایینی دارد، گفت: یکی از جدی‌ترین مشکلات ما در ساختمان‌ها، نبود سرویس بهداشتی مناسب‌سازی‌شده در سطح شهر و دستگاه‌ها است.

جواد رحمتی افزود: باید همه دستگاه‌ها و ادارات، بخش‌هایی از ابنیه خود را که نیاز به مناسب‌سازی دارد احصا کنند و برای جذب اعتبارات، به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ابلاغ کنند. همچنین باید در خصوص اطلاع‌رسانی و امکان استفاده از سیستم ارتباط الکترونیک حساسیت نشان دهیم و با جبران اهمال‌کاری‌های سابق، جلوی دوباره‌کاری را بگیریم.

این مسئول با تاکید بر وظایف نظام مهندسی و شهرداری برای ارائه پایان‌کار قانونی و اصولی به ساختمان‌ها و اماکن، یادآور شد: صدور پایان‌کار باید منوط بر رعایت ضوابط مناسب‌سازی باشد؛ در واقع نظام مهندسی باید چک‌لیست شاخص‌های مناسب‌سازی در ساختمان‌ها را تایید و به شهرداری بفرستد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز در ادامه با تاکید بر این‌که ساختمان‌های در دست ساخت، باید همه موارد مناسب‌سازی (۱۳ مورد) را مدنظر قرار دهند، گفت: ساختمان‌های قدیمی برای مناسب‌سازی باید مطالبات خود را اولویت‌بندی و از اعتبارات تعمیرات استفاده کنند.

رحیم عصفوری افزود: می‌توان در یک برهه زمانی سه ‌ساله، ساختمان‌های موجود را با اولویت‌بندی مطالبات، مناسب‌سازی و برای همه اقشار قابل استفاده کرد. همچنین بهتر است به برخی پزشکان مانند جراحان قلب و یا پزشکان ارتوپد برای طبابت در طبقه‌های فوقانی ساختمان‌های بدون آسانسور، مجوز داده نشود. این در حالی است که خوشبختانه شهرداری زنجان توانسته فعالیت‌های مطلوبی برای مناسب‌سازی معابر داشته باشد.

 

ایسنا

    نظرات