نکات فنی درباره وزن‌های جدید کامیون حمل مصالح

نکات فنی درباره وزن‌های جدید کامیون حمل مصالح

www.BanaNews.irپس از ۲ سال تلاش برای اصلاح ظرفیت حمل بار کامیون‌ها، سرانجام وزارت راه به‌صورت رسمی پذیرفت وزن کامیون‌ها را افزایش دهد و طی بخشنامه‌ای وزن‌های جدید انواع کامیون‌ها را به پلیس راه کشور ابلاغ کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به‌رغم اینکه تغییرات مهمی در وزن تعدادی از کامیون‌ها به‌وجود آمده که منجر به صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش قیمت حمل بار جاده‌ای و افزایش بهره‌وری از شبکه راه‌های کشور خواهد شد، اما طراح و پیگیر اصلی این طرح معتقد است، اقدام اخیر وزارت راه اگر چه یک قدم مثبت و رو به جلو و به نفع اقتصاد ملی است، اما وزن‌های جدید ابلاغ شده برای کامیون‌ها براساس مبانی علمی و مهندسی تعیین نشده است. به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، مدیر عامل مجتمع تولیدی تحقیقاتی ایران‌فریمکو درباره اشکالات بخشنامه جدید گفت: در این بخشنامه حداکثر وزن‌های محوری به‌صورت مستقل درست تعیین شده‌اند، اما اشکال اساسی در تعیین وزن ترکیبی محورها است. به عنوان مثال، برای کامیون دو محور ۶ چرخ، ۲۰ تن وزن مجاز تعیین شده، حال آنکه این کامیون به‌خاطر ناسازگاری با راه در همه جای دنیا حداکثر ۱۸ تن وزن مجاز دارد، لذا افزایش وزن این کامیون تا ۲۰ تن آسیب‌های وارده به روسازی توسط این نوع کامیون را تشدید خواهد کرد. این در حالی است که کامیون دو محور ۶ چرخ به تنهایی ۲ برابر یک تریلی ۱۸چرخ به روسازی آسیب می رساند و ۲۷درصد از ناوگان کشور ما را تشکیل می‌دهد، درحالی‌که هیچ شرکت خودروساز، کامیون ۲‌ محور با وزن مجاز ۲۰ تن تولید نمی‌کند. به گفته علی‌اصغر کیهانی اشکال مهم دیگر این بخشنامه درباره کامیون پنج محور شانزده چرخ است که در همه کشورهای دنیا وزن مجازی برابر ۵۰ تن دارد، اما در آیین‌نامه جدید به ۴۴ تن محدود شده است. لازم است یادآوری کنیم که این کامیون حتی با ۵۰ تن وزن نیز از نظر سازگاری با روسازی راه، کمترین آسیب را به روسازی تحمیل می کند، بر همین اساس می‌توان به صراحت گفت که در تعیین وزن‌های جدید توسط وزارت راه توجهی به عملکرد هر یک از کامیون‌ها از نظر آسیب‌های وارده به روسازی نشده است. به گفته کیهانی، تعیین وزن‌های جدید برای انواع کامیون‌ها مستلزم ارزیابی آثار مخرب هر کامیون بر روسازی راه است که در وزن‌های جدید تعیین شده به این مساله توجه نشده است و لازم است که این وزن‌ها قبل از اجرا اصلاح شوند. کیهانی ادامه داد، در حال حاضر این مجتمع فرمولی را طراحی کرده که بهترین وضعیت بارگیری کامیون‌ها را به نحوی که کمترین آسیب به روسازی تحمیل شود، محاسبه می‌کند و این فرمول در اختیار وزارت راه قرار گرفته است. وی ادامه داد که وزن‌های تعیین شده برای برخی از کامیون‌ها، ظرفیت آن‌ را دارد که افزایش یابد. به گفته کیهانی کارشناسان مجتمع ایران‌فریمکو، آمادگی دارند در هر جلسه‌ای با حضور اساتید رشته راهسازی و حمل‌ونقل از یافته علمی خود دفاع کنند.

 

    نظرات