آغاز مرمت حفاظتی قلعه حسین‌خان افشار شوشتر

آغاز مرمت حفاظتی قلعه حسین‌خان افشار شوشتر

http://www.bananews.ir/سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر از آغاز مرمت حفاظتی قلعه حسین خان افشار در این شهرستان خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ علی‌محمد چهارمحالی اظهار کرد: شهرستان شوشتر با دارا بودن آثار و بناهای مختلف تاریخی در درون بافت خود در برخی روستاها دارای آثاری شاخص و ارزشمندی نیز است.

وی افزود: بنا بر دلایل نظامی و سیاسی و اهمیتی که روستای درخزینه این شهرستان به دلیل قرارگیری در مجاورت رودخانه حیاتی گرگر دارا است و از دیرباز نام این منطقه را در دست نوشته‌های جهانگردان و نمایندگان برخی کشورهای استعماری نظیر انگلیستان به وفور مشاهده می‌توان کرد.

چهارمحالی عنوان کرد: جابه‌جایی تاسیسات کمپانی‌های نفتی از خلیج فارس به این نقطه و از این منطقه به نقاطی نظیر مسجدسلیمان در تصاویر تاریخی قابل مشاهده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر گفت: در این میان اهمیت کنترل منطقه و جلوگیری از تجاوزات مهاجمان باعث شد که در دوره قاجاریه در این روستا توسط مرحوم حسین خان افشار که از بزرگان این طایفه و منطقه بود قلعه‌ای به نام او ساخت شود.

وی خاطرنشان کرد: این قلعه از فضاها و حیاط‌های متعددی تشکیل شده و به مانند خانه‌های شوشتر دارای تزیینات زیبای خوون چینی و گچ‌بری است.

چهارمحالی افزود: به واسطه اهمیت و ارزش‌های تاریخی و فنی این قلعه ارزشمند سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۳ اقدام به ثبت این بنا در فهرست آثار ملی ایران کرد و بلافاصله پس از آن یک دوره اقداماتی حفاظتی و مرمتی در این بنا انجام شد که از ابتدای تیر ۱۳۹۵ مجددا روند عملیات نگه‌داری، حفاظت و مرمت این اثر تاریخی و نظامی آغاز شد.

وی گفت: اهم اقدامات در حال انجام عبارتند از حفاظت و مرمت اتاق‌های ضلع شمالی و غربی قلعه و همچنین آواربرداری و سبک‌سازی تاق‌ها است.

 

ایسنا

    نظرات