انتقال آب از خزر و خلیج فارس عقلانی نیست

انتقال آب از خزر و خلیج فارس عقلانی نیست

http://www.bananews.ir/مشاور معاون اول رییس جمهور در امور آب و کشاورزی با بیان اینکه ارائه آمارهای مربوط به آب و کشاورزی تکان دهنده هستند، گفت: باید به کشاورز و صنعت‌گر خود بفهمانیم دیگر مثل ۱۵ سال قبل حق فکر کردن به میزان آب را هم ندارند، زیرا آن شرایط تمام شده و تصور شرایط قبلی به طور کلی باطل است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ عیسی کلانتری در اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: امروز مسئله آب و کمبود آن مختص به اصفهان و زاینده رود نیست، بلکه همه کشور با مشکل کمبود آب روبرو است. دریاچه ارومیه، تالاب هورالعظیم، بختگان، هامون و گاوخونی خشک و حتی تالاب‌های استان گیلان نیز در حال خشک شدن هستند، این در حالی است که گیلان بارشی حدود هزار میلی متری در سال دارد.

صنعتگران و کشاورزان حق فکر کردن به میزان آب را ندارند

وی با بیان اینکه در بیش از ۱۰ سال گذشته بررسی بلند مدت میزان بارش عدد ۲۴۸ میلی متر را برای کشور نشان می‌داد، اما از ۱۰ سال پیش تاکنون این عدد بلند مدت به کمتر از ۲۰۰ میلی‌متر رسیده است، افزود: این موضوع یعنی ۲۰ درصد بارندگی‌ها طی این سال‌ها کم شده است و یک و نیم درجه نیز به گرمای هوا افزوده شده و در نتیجه ۱۰۰ میلی متر تبخیر افزایش پیدا کرده است.

باید خواب ۱۳۲ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر را ببینیم

دبیر کل خانه کشاورز ایران با اشاره به اینکه کشور با مشکلات آبی روبرو است، اما هنوز مسئولان، مردم و کشاورزان عادت اسراف و مصرف بیش از حد خود را ترک نکرده‌اند، ادامه داد: انگار نه انگار که این کشور مشکل کمبود آب دارد. امروز بارش کمتر از ۲۰۰ میلی‌متر است، در حالی که در جهان متوسط بارش ۸۰۰ میلی متر است و این یعنی ایران نسبت به متوسط جهان فقط یک چهارم بارش‌ها را داشته است. در این میان قدرت تخریب در ایران ۲۴۰۰ میلی‌متر است، این در حالی است که این قدرت در متوسط جهانی ۹۰۰ میلی متر عنوان می‌شود.

کلانتری تصریح کرد: باید از همان سال ۶۱ که طبق قانون، آب دولتی شد همه به مدیریت آب پی می‌بردند، چراکه سال‌ها است که مهمترین مشکل این کشور آب بوده و هست. تا زمانی که آب در دست مردم بود مدیریت مصرف حساب و کتاب داشت، اما از آن سال تاکنون آب و میزان آن هر روز منفی‌تر از گذشته می‌شود.

وی تاکید کرد: در سال ۱۳۶۰ آب‌های تجدیدپذیر کشور ۱۳۲ میلیارد متر مکعب بود، اما امروز میزان آب‌های تجدید پذیر کشور به کمتر از ۸۸ میلیارد متر مکعب رسیده است و این یعنی ۴۵ میلیارد متر مکعب قدرت آبی کشور کاهش پیدا کرده، اما میزان مصرف نسبت به سال ۶۰ دو برابر بلکه بیشتر شده است.

دبیر خانه کشاورز کشور اظهار کرد: این آمار نه هشدار دهنده بلکه تکان دهنده است و جالب است بدانید که دیگر آب به میزان گذشته برنمی‌گردد و باید خواب آن ۱۳۲ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر را ببینیم. پس باید کمبود آب را مدیریت کنیم و به کشاورز و صنعت‌گر خود بفهمانیم که دیگر مثل ۱۵ سال پیش حق فکر کردن به میزان آب را هم ندارد، چراکه آن شرایط تمام شده و رفته است و در واقع تصور شرایط قبلی به طور کلی باطل است.

مصرف آب در مشهد ۱۴۲ درصد از قدرت آبی است

کلانتری ادامه داد: به مردم مشهد از اینجا اعلام می‌کنم که با درختان خیابان‌های شهر عکس یادگاری بگیرید چراکه ۲۰ سال دیگر مشهد با این روند هیچ درختی نخواهد داشت، چراکه مصرف آب در مشهد ۱۴۲ درصد از قدرت آبی است. این در حالی است که این میزان فقط باید ۴۰ درصد باشد.

وی گفت: در ارومیه، دریاچه ارومیه خشک شد و در اصفهان، زاینده رود خشک شد، ولی در برخی نقاط کشور این خشکی در سطح زمین و مشخص نیست و از زیر منابع آبی در حال نابودی هستند. هیچ یک از تالاب‌های ۴۰ گانه کشور وضعیت خوبی ندارد و بزرگترین رودخانه‌های کشور از سفید رود تا کارون خشک خواهند شد. گیلان به عنوان یکی از استان‌های پر آب کشور در معرض تهدید آبی قرار دارد و این یعنی مطالبه اصلی مردم این استان تقریبا آب شده است.

مشاور معاون اول رییس جمهور در امور آب و کشاورزی با انتقاد نسبت به برنامه‌های ۵ ساله توسعه در کشور و نبود سیستم برنامه کاهش مصرف اظهار کرد: برنامه ریزان کشور هنوز باور نکرده‌اند که آبی دیگر وجود ندارد، ۶۰ سال پیش سرانه آب هر ایرانی هفت هزار لیتر بود، ولی این میزان امروز به ۱۱۰۰ لیتر در کشور و ۷۰۰ لیتر در شهرهای بزرگ و پر جمعیت رسیده است و این یعنی فرو رفتن در یک بحران کامل به همین دلیل جنگل‌های زاگرس خشک می‌شود بیماری ذغالی می‌گیرند و از بین می‌روند چون آبی برای مصرف ندارند.

انتقال آب از خزر و خلیج فارس عقلانی نیست

کلانتری با اشاره به اینکه مردم اصفهان اگر به فکر خودشان نباشند کسی به فکر آنها نخواهد بود، گفت: زاینده رود باید توسط خود زاینده رودی‌ها احیا شود. آبی در هیچ کجای کشور وجود ندارد که به زاینده رود بیاید، بوی تعفن کارون اهواز را به هم ریخته است. از خلیج فارس و خزر نیز آبی به هیچ کجا نمی‌رود اصلا چنین طرحی غیر عقلانی و غیر اجرایی است.

۱۳ میلیارد تن انباشت نمک در دریاچه ارومیه است

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: در دریاچه ارومیه ۶۰۰ هزار هکتار نمک به عمق دو تا سه متر و به میزان ۱۳ میلیارد تن روی هم انباشت شده است و این یعنی با خشکی دریاچه ارومیه طوفان‌های نمکی مردم تبریز و ارومیه را از حیز انتفاع خارج خواهد کرد. این در حالی است که طبق برآوردهای به دست آمده دریاچه ارومیه در ۲۰۰ هزار سال گذشته به هیچ وجه تاکنون خشک نشده بود و فقط در دوران یخبندان یخ زده بوده است، اما یک دولت با همکاری مردم توانست کاری که ۲۰۰ هزار سال پیش انجام نشده بود را انجام دهد و دریاچه را خشک کند.

کلانتری تاکید کرد: امروز حال دریاچه ارومیه بهتر است و پیش بینی می‌کنیم امسال یک میلیارد متر مکعب آب اضافه بیاوریم و وارد دریاچه کنیم و پیش بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ دریاچه ارومیه به حالت اکولوژیکی خود باز گردد.

حق آبه گاوخونی ۱۷۰ میلیون متر مکعب است

وی اظهار کرد: الگوی احیای دریاچه ارومیه باید برای زاینده رود نیز در نظر گرفته شود. وزارت نیرو حق آبه‌های زیست محیطی تالاب‌ها را نوشته است که طبق آن یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب کارون به خلیج فارس و ۱۷۰ میلیون متر مکعب آب زاینده رود باید به گاو خونی سرازیر شود و باید این سهم‌ها رعایت شود چون طبق دستور وزارت نیرو حق آبه‌های زیست محیطی اولویت اول هستند، یعنی اگر فقط و فقط ۱۷۰ میلیون متر مکعب آب در زاینده رود بود باید همه آن به گاوخونی بریزد و غیر از این هم وجود ندارد و باید در هر ثانیه ۵.۵ متر مکعب آب به گاوخونی بریزد.

زاینده رود در چهار سال احیا می‌شود

مشاور معاون اول رییس جمهور ادامه داد: از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب زاینده رود ۳۵ میلیون متر مکعب متعلق به چهارمحال و بختیاری که ۱۵ درصد از آب، ۶ درصد از آب نیز باید به یزد برود و ۷۸ درصد آب زاینده رود طبق دستورات وزارت نیرو متعلق به اصفهان است.

کلانتری ادامه داد: اگر ستاد احیای زاینده رود تشکیل شود با برنامه می‌تواند حداکثر ظرف مدت چهار سال زاینده رود را احیا کرد و این اتفاق در این دولت قابل رخ دادن است، چراکه رییس جمهور روزگاری رییس مرکز استراتژیک کشور بوده و به مسائل نگاه استراتژیکی دارد و این نگاه، نگاه بسیار مهمی است.

وی در پاسخ به سوال یکی از کشاورزان در خصوص باروری ابرها گفت: این روش، روش مناسبی نیست و بررسی‌ها نشان داده است که باروری ابرها اصلا جواب نمی‌دهد و در هیچ کجا این روش پاسخ نداده است.

مشاور معاون اول رییس جمهور در امور آب و کشاورزی گفت: همه مسئولان، مردم و کشاورزان اصفهان باید جمع شوند و از رییس جمهور تقاضای تشکیل ستاد احیای زاینده رود را داشته باشند و مطمئن هستم با تشکیل این ستاد ظرف مدت چهار سال زاینده رود احیا می‌شود. چراکه اگر امروز کشاورز زکات بدهد زکات بگیر شده است نشان از لااوبالی‌گری در مدیریت آب است.

 

ایسنا

    نظرات