کارخانه سرب و روی لکان در مسیر تشخیص آلایندگی

کارخانه سرب و روی لکان در مسیر تشخیص آلایندگی

http://www.bananews.ir/معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان مرکزی از پیگیری و بررسی مسائل زیست محیطی کارخانه سرب و روی روستای لکان خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ مسائل و مشکلات زیست محیطی روستای لکان پیش از این در گزارشی با عنوان "تنفس لکانی‌ها با طعم سرب و روی" شرح داده شده بود.

در این گزارش مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی به پیگیری مسائل زیست محیطی این روستا اشاره و از بررسی و مشکلات زیست محیطی کارخانه سرب و روی روستای لکان طی مدت یک ماه خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ رضا میرزایی در رابطه با بررسی مشکلات زیست محیطی کارخانه سرب و روی روستای لکان گفت: مشکل عمده این کارخانه پراکنش گرد و غبار حاصل از سد باطله این کارخانه است.

وی بیان کرد: غالب جهت وزش باد در استان مرکزی جنوب غربی شمال شرقی است و این کارخانه در غرب این روستا واقع شده و مواقعی که وزش باد از غرب به شرق باشد این روستا در معرض گرد و غبار حاصل از سد باطله قرار می‌گیرد.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: این کارخانه اقداماتی از جمله کاشت گیاه آگروپیرون‌ و ... در محدوده سد باطله جهت کاهش میزان گرد و غبار انجام داده است، اما به دلیل نامناسب بودن کیفیت خاک این محدوده گیاهان بیشتر از ۱۵ سانتی متر رشد نداشته‌اند.

میرزایی اظهار کرد: پیشنهاداتی به این کارخانه جهت کاهش میزان گرد و غبار ارائه شد که از جمله این موارد استفاده از روش آی‌وی‌مدیا جهت جداسازی شن و ماده حاوی باطله سیلیسی بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این کارخانه ۵۰ درصد مخلوط گل‌آب شن و باطله سیلیس را دارد، این جداسازی در حقیقت می‌تواند ۵۰ درصد از انتشار گرد و غبار از سد باطله جلوگیری کند، همچنین از شن جداسازی شده نیز، می‌توان برای مصرف دیگر استفاده کرد.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: این کارخانه به میزان چهار متر مکعب به ازای هر تن ماده اولیه مصرف آب دارد و این جداسازی مصرف آب کارخانه را نیز کاهش می‌دهد.

میرزایی ضمن اشاره به پایش زیست محیطی این کارخانه از سال گذشته بیان کرد: قبلا نمونه‌برداری از آب چاه‌های این منطقه انجام شد و آزمایش‌ها آلودگی آب را نشان نمی‌دادند و در بررسی‌هایی که اخیرا انجام شده نیز از آب و خاک این منطقه نمونه برداری شده است، اما نتایج آزمایش تا کنون توسط این کارخانه ارائه نشده و به محض ارائه بررسی‌ لازم صورت می‌پذیرد.

وی در رابطه با آلودگی هوای این منطقه ناشی از ریزگردهای سد باطله عنوان کرد: پایش محیطی به دلیل عوامل متعددی که در آلودگی هوا نقش دارد قابل استناد نیست و باید جهت بررسی آلودگی هوای این کارخانه با منشاء سد باطله بررسی‌های دقیق‌تری صورت گیرد که این موضوع در حال پیگیری است.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه این کارخانه تعدادی از تعهدات زیست محیطی را انجام داده است، افزود: همچنین، در خصوص مواردی از جمله عدم پایش آنلاین با استناد به ماده ۳۰ قانون آلودگی هوا از طریق دستگاه قضا اقدام شده است و از این طریق پیگیری‌ها صورت می‌پذیرد.

 

ایسنا

    نظرات