ایران هفتمین کشور آلوده کننده زمین است

ایران هفتمین کشور آلوده کننده زمین است

http://www.bananews.ir/یک متخصص حوزه انرژی گفت: ایران هفتمین کشور آلوده‌کننده کره زمین و محیط‌ زیست است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir پروفسور جعفر محمودی در کارگاه بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت و ساختمان که به همت بسیج مهندسین سپاه ناحیه ساوه و با همکاری جهاددانشگاهی استان مرکزی در سالن اجتماعات سپاه ساوه برگزار شد، افزود: ایران رتبه هفتم یا هشتم جهان را در تولید دی‌اکسیدکربن دارد و از این حیث در رتبه هفتم در حوزه کشورهای آلاینده کره زمین قرار دارد.

وی تصریح کرد: قرار گرفتن ایران در این رتبه از آلایندگی کره زمین شرایط زیست محیطی را ظرف سال‌های آینده برای این کشور سخت و دشوار خواهد کرد، از این رو باید برای رهایی از این شرایط با فاصله گرفتن از انرژی‌های فسیلی به سمت انرژی‌های نو و پایدار حرکت کنیم.

وی با تاکید براینکه انرژی‌های پایدار مانع از آلودگی محیط زیست می‌شوند، تصریح کرد: هم اکنون در کشور ما میزان مصرف انرژی بیشتر از استانداردهای جهانی است و این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

این متخصص حوزه انرژی با تاکید بر اینکه ایران به لحاظ میزان مصرف انرژی بیمار است، افزود: برای معالجه این بیماری باید به پزشک مراجعه کرد تا بتوان مانع از گسترش این بیماری شد.

وی اولین قدم در کاهش میزان مصرف انرژی را استفاده از انرژی‌های خورشیدی به منظور درمان این بیماری دانست و تصریح کرد: هم‌اکنون انرژی‌های فسیلی در دنیای امروز محکوم به نابودی است.

محمودی در ادامه، شناسایی فرصت‌ها و بررسی میزان مصرف انرژی با تاکید بر تلاش به منظور کاهش موفقیت‌آمیز انرژی‌های فسیلی را راهکاری موثر برای هدایت به سمت استفاده از انرژی‌های نو و پایدار عنوان کرد و افزود: موضوع شبیه‌سازی و اندازه‌گیری دقیق مصرف انرژی از جمله المان‌هایی است که باید در کارگاه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: هم اکنون حدود ۷۰ درصد انرژی کشور در بخش صنعت و ساختمان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که با اقدام موثر در روش‌های صرفه‌جویی مانند شناسایی فضاهای تهدید و تهیه جدول کنترل مصرف انرژی می‌توان حداقل ۱۲ درصد از انرژی مصرفی موجود را ذخیره کرد.

به گفته وی، فرهنگ‌سازی در جامعه و آموزش همگانی گام مهمی در جهت هدایت مردم به سمت استفاده از انرژی‌های نو و پایدار است.

فرمانده سپاه ناحیه ساوه نیز ارتقای بهره‌وری در مصرف انرژی را کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی دانست.

سرهنگ پاسدار مجید احمدجعفری افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد رو به توسعه است، از این رو استفاده از انرژی‌های پایدار و نوین به منزله توسعه اقتصادی کشور و مصداق تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی انرژی را پیش نیاز رشد اقتصادی جوامع دانست و تصریح کرد: از این رو در حوزه انرژی باید با اتخاذ سیاست‌های راهبردی در مسیری حرکت کنیم که استراتژی مصرف انرژی بر مبنای اقتصاد مقاومتی تدوین و تبیین شود.

فرمانده سپاه ساوه بهینه‌سازی مصرف انرژی را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: فرهنگ‌سازی از سنین ابتدایی در مدارس و محیط‌های خانوادگی و اصلاح رفتار مصرف با تاکید بر ارتقاء تکنولوژی از تولید تا مصرف در این حوزه از ضروریات است.

وی در ادامه بر ضرورت اصلاح نوع نگاه به انرژی به عنوان یکی از مباحث کلیدی در این عرصه تاکید کرد و افزود: برگزاری چنین کارگاه‌های آموزشی عامل مهمی در اصلاح نوع نگاه به انرژی است.

 

ایسنا

    نظرات