کلاهبرداری علنی با نام شرکت‌های آب‌وفاضلاب

کلاهبرداری علنی با نام شرکت‌های آب‌وفاضلاب

http://www.bananews.ir/کیفیت آب مساله مهم و بسیار حساس برای تمام خانواده‌های ایرانی است که همین موضوع نیز موجب ایجاد سواستفاده‌هایی از سوی افرادی شده که قصد فریب اذهان عمومی را دارند. اما در تازه‌ترین ابتکار از سوی کلاهبردارها، آن‌ها از نام شرکت‌های آب و فاضلاب استفاده می‌کنند!

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir تبلیغ تلفنی برای فروش کالا و خدمات چندی است که در کشور رواج پیدا کرده است؛ تبلیغاتی که عمدتا مبتنی بر پیش‌فرض های غیر واقعی یا فروش محصولات غیر استاندارد همراه است. به دلیل حساسیت ذهنی مردم روی کیفیت آب آشامیدنی، بخش قابل توجهی از این تبلیغ‌ها به دستگاه‌های تصفیه آب اختصاص داشته و دارد. اما موضوعی که این بار جای نگرانی بیشتری دارد این است که برخی شرکت‌های کلاهبردار، علاوه بر زیر سوال بردن کیفیت آب پایتخت، از "تاکید شرکت‌های آب‌وفاضلاب برای استفاده از این دستگاه‌ها" خبر می‌دهند.

در تازه ترین موج از کلاهبرداری‌های تلفنی این شرکت‌ها، اپراتور یکی از این شرکت‌ها در تماس با مشترکان اعلام می‌کند، که از طرف شرکت آب منطقه‌ای! تماس می‌گیرد و آب آشامیدنی این مشترک نیاز به دستگاه‌های تصفیه آب دارد. بنابراین لازم است دستگاه تصفیه آب را خریداری کنید، اما چون از طرف شرکت آب منطقه‌ای معرفی شده‌اید، ۳۰ تا ۴۰ درصد تخفیف در خرید دستگاه به شما تعلق می‌گیرد.

فارغ از این‌که استفاده از نام شرکت‌های دولتی برای جلب اعتماد و حتی ایجاد نگرانی در بین مصرف‌کنندگان جرمی است که قطعا نیاز به پیگیری دارد، ماجرای فوق نشان می‌دهد که کلاهبردارها حتی تعریف درستی از وظایف شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب ندارند و تفکیک وظایف این دو شرکت را متوجه نمی‌شوند، موضوع خطرناک تر این‌که قطعا بخش عمده ای از مردم هم به علت اطلاع رسانی نامناسب، تعریف درستی از این شرکت‌ها ندارند که همین مساله زمینه سوء استفاده ها را فراهم می‌کند.

در گذشته نیز تماس‌های این چنینی به منازل برای فروش دستگاه تصفیه آب صورت می‌گرفت اما خبری از سفارش شرکت‌های آب‌وفاضلاب برای استفاده از این دستگاه‌ها نمی‌شد. به نظر می‌رسد که عدم نظارت جدی بر تبلیغات تلفنی باعث ایجاد چنین جسارتی در تبلیغ کننده شده است. این درحالی است که استناد به صحبت‌های مسوولان وزارت نیرو و بهداشت گویا این است که آب تهران از نظر کیفیت هیچ مشکلی ندارد و حتی از آب‌های بسته‌بندی نیز با کیفیت‌تر است.

با این وجود طبیعی است که با تاکید فرد تبلیغ کنده برای فروش دستگاه‌ خود و به‌کار بردن نام شرکت آب‌وفاضلاب آن منطقه برای استفاده از این دستگاه، فرد بپذیرد که برای حفظ سلامت خانواده خود این دستگاه را خریداری کند.

این تفاسیر در حالی است که به گفته حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور دستگاه‌های تصفیه آب به دلیل رشد بیوفیل عامل اختلال در روند سلامتی می‌شوند. وی با بیان این‌که در دستگاه‌های زیرسینکی باید کلر آب گرفته شود و بعد به فرآیند غشایی برسد، اظهار کرد: این مساله موجب تولید بیماری‌های مختلف می‌شود، لذا توصیه من این است که از این دستگاه‌ها استفاده نشود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که آب و فاضلاب کشور مجوز واردات دستگاه‌های تصفیه‌خانگی را نمی‌دهد، گفت: شرکت آب و فاضلاب تنها در تصفیه‌ خانه‌هایی متمرکز است که متولی ساخت آنها را دارد و تنها به این تصفیه‌خانه‌ها مجوز می‌دهد.

جانباز با بیان این‌که تمام تلاش شرکت آب و فاضلاب کشور ارتقاء کیفیت آب کلانشهرها بوده است، اظهار کرد:‌هدف براین است که کیفیت آب را در حد مطلوب نگه داریم، اما موضوع قابل بحث این است که برخی افراد می‌خواهند کیفیت آب شهری همچون تهران که بسیار بالا است به اعتقاد خود ارتقاء و EC آب را کاهش دهند، لذا از دستگاه‌های زیرسینکی که خود عامل اختلال در روند سلامت است، استفاده می‌کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که برخی املاح مناسب آشامیدن هستند، گفت: اگر دستگاه‌های تصفیه آب استاندارد کافی را نداشته باشند موجب شیوع بیماری می‌شوند.

به هیچ عنوان نیاز به دستگاه تصفیه آب نداریم

همچنین به گفته مشیری مدیر کنترل کیفیت آب استان تهران در پایتخت به هیچ عنوان نیاز به آب بسته‌بندی و دستگاه‌های تصفیه خانگی نیست و اگر شهروندان می‌خواهند در مورد آب تهران قضاوتی داشته باشند باید این کار را در نزدیک‌ترین شیر آب به کنترل انجام دهند.

وی با بیان اینکه فرسودگی لوله‌ها موجب شده تا آب تهران آنطور که باید کیفیت لازم را نداشته باشد، اظهار کرد: فرسودگی‌ لوله‌ها موجب تغییر و رنگ آب می‌شود و این مساله باید با کمک بخش خصوصی برطرف شود، اما اگر شهروندان با مشکلی روبه‌رو شدند می‌توانند با شماره ۱۲۲ تماس حاصل کنند.

سودجویی فروشندگان دستگاه تصفیه آب

مشیری با بیان این‌که فروشندگان دستگاه‌های تصفیه خانگی برای فروش دستگاه‌های خود عنوان می‌کنند که آب تهران دارای رسوب است، گفت: به اعتقاد من دستگاه‌های تصفیه هیچ تاثیر مستقیمی بر کیفیت آب ندارند.

مدیر کنترل کیفیت آب استان تهران با بیان این‌که دستگاه‌های تصفیه موجب می‌شوند تا فرسودگی لوله‌ها هیچ گاه اصلاح نشود، اظهار کرد: زمانی که دستگاه‌های تصفیه خانگی فیلترها را فرسوده می‌کنند آب برای بدن مضر می‌شود، لذا اگر شهروندان در شیر نزدیک به کنترل در کیفیت آب مشکلی نبینند نباید از این دستگاه‌ها استفاده کنند.

وی با بیان این‌که این دستگاه‌ها مشکلاتی را برای سلامتی انسان به وجود می‌آورند، گفت: باید در ابتدای کار فرسودگی لوله‌ها برطرف شود، چرا که از این طریق تنها شهروندان می‌توانند آب تهران را همانگونه که هست استفاده کنند.

عدم نظارت بر تبلیغ‌های تلفنی موجب شده تا مبلغان به خود اجازه دهند به هر نحوی برای فروش کالا خود اقدام کنند که همین مساله نیز موجب ایجادمشکلات عدیده‌ای شده است و به‌نظر می‌رسد که دیگر وقت آن رسیده تا نهادهای امنیتی این مساله را سامان دهی کنند.

 

ایسنا

    نظرات