لطفا حقوق پایین کارگران را هم اصلاح کنید

لطفا حقوق پایین کارگران را هم اصلاح کنید

http://www.bananews.ir/یک کارشناس بازار کار از دولت خواست همچنان‌ که اصلاح حقوق‌های نجومی را در دستور کار قرار داده و از تصویب گذرانده است، برای اصلاح دستمزدهای پایین کارگران و بالا بردن آن نیز اقدام کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ رحمت الله پورموسی اظهار کرد: اگر دولت در جهت اصلاح حقوق‌های نجومی گام برداشته و سقف آن را تعیین می‌کند، انتظار داریم برای قشر ضعیف کارگری هم چاره‌ای بیندیشد و اصلاح حقوق و دستمزدهای پایین را هم در دستور کار قرار دهد تا عدالت واقعی اجرا شود.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی دیگر انتشار فیش‌های حقوقی دردی از کارگران دوا نمی‌کند، افزود: حس بی اعتمادی در جامعه به خصوص در قشر ضعیف کارگری به وجود آمده و لازم است که دولتمردان به دنبال اجرای قانون و اصلاح خلاءهای قانونی باشند.

پورموسی تاکید کرد: سالهای سال است که به دنبال اجرای صحیح ماده ۴۱ قانون کار برای شاغلان و ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی برای بازنشستگان هستیم، ولی این امر هیچگاه محقق نشده است. بیش از ۸۰ درصد کارگران حداقل حقوق را دریافت می کنند و دریافتی اکثر مستمری بگیران به یک میلیون تومان هم نمی رسد. در این شرایط وقتی با حقوق های ۳۰ میلیونی و ۵۰ میلیونی و ۲۴۰ میلیون تومانی مواجه می‌شوند حس بی اعتمادی، دلسردی و ناامیدی در آنان به وجود می‌آید.

وی متذکر شد: با این اوضاع انگیزه کارگر معدنی که ۳۵۰ متر زیر زمین و در شرایط سخت و طاقت فرسا مشغول کار است و شش ماه حقوقش به دلیل ناتوانی کارفرما به تعویق افتاده، در مقابل مدیری که پشت میز نشسته و بدون سختی کار حقوق میلیونی می گیرد از بین می رود.

این کارشناس بازار کار با تاکید بر لزوم پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: دولت می تواند با اصلاح حقوق‌های نجومی موجب اشتغالزایی شود و با اصلاح دستمزد کارگران، انگیزه و سطح معیشت کارگران را بالا ببرد.

پورموسی وقوع چنین وقایقی را در کشورهای دیگر بسیار اندک دانست و اظهار کرد: در کشورهای دیگر اجازه نمی‌دهند که کارگر بیش از هشت ساعت در روز کار کند و نیروی کار به لحاظ مالی تامین است و به همین دلیل هیچگاه با حادثه ناشی از کار یا دغدغه کارگران روبه رو نیستند.

وی در پایان متذکر شد: اگر حقوق و دستمزد کارگران به معنای واقعی اصلاح شود، ریشه بسیاری از بزهکاری‌ها، ‌ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی هم شناسایی می شود و بازار کار و اشتغال سامان می یابد، در نتیجه فرد از شغل خود و بودن در کنار خانواده لذت می برد.

 

ایسنا

    نظرات