برج حسین‌آباد گاریزات تفت بازمانده از دوران زندیه

برج حسین‌آباد گاریزات تفت بازمانده از دوران زندیه

http://www.bananews.ir/برج «حسین آباد شفیع پور» واقع در بخش گاریزات شهرستان تفت از جمله جاذبه‌های بکر و دیدنی شهرستان به حساب می‌آید.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ «مهدی جمالیان» سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد در خصوص این برج تاریخی که شماره ۲۵۴۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، گفت: این برج مدور زیبا با ارتفاع بیش از هشت متر در روستای حسین‌آباد از توابع بخش گاریزات شهرستان تفت واقع شده است و قدمت آن با توجه به تزئینات موجود به دوره زندیه باز می‌گردد.

وی افزود: برج دارای تزئینات زیبای منحصر به فردی است که آن را به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین برج‌های دفاعی معماری ایرانی معرفی می‌کند.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان تفت خاطرنشان کرد: از جمله تزئینات بنا می‌توان به اجرای تزئینات بنا در اصطلاح معماری ایرانی نقش‌بندی شیرازی، نقش بته جقه ایرانی در حاشیه بالای برج و وجود ۳۶ سرباز دست به کمر که در مقیاس نسبتاً بزرگ بر روی بدنه برج اجرا شده است، اشاره کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: این سربازها مدافع برج بوده و با فرم دست به کمرشان حالتی مدافعی دارند، تعداد سربازها با تعداد فضاهای داخلی برج برابر است و به‌نظر می‌رسد که میان این دو تناسبی وجود دارد، چون برج از سه طبقه و هر طبقه دارای دوازده فضاست که در مجموع ۳۶ فضا را تشکیل می‌دهد.

جمالیان همچنین خاطرنشان کرد: طبقه پائین برای استفاده چهار پایان و اصطبل و طبقه دوم و سوم برای انبار غله و سکونت مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

 

ایسنا

    نظرات