اگر قیمت آب واقعی باشد برای کشاورزی بی‌بازده استفاده نمی‌شود

اگر قیمت آب واقعی باشد برای کشاورزی بی‌بازده استفاده نمی‌شود

http://www.bananews.ir/معاون توسعه امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: زمانی که قیمت آب برحسب تقاضا واقعی می‌شود بالطبع به خود اجازه نخواهیم داد که آب باکیفیت را برای مصارف کشاورزی غیرقابل بازده برد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ حمید پورمحمدی در نخستین کنفرانس ملی آب گفت: امروز قیمت هر کالایی برای عرضه در بازار تابع تقاضای موجود است؛ بالطبع آب نیز به‌عنوان کالایی بسیار کمیاب و غیرقابل تولید از محدودیت خاصی برای عرضه برخوردار است و نمی‌توان با قیمت بسیار پایین آن را به‌صورت مناسب و با کیفیت در اختیار متقاضی قرار داد.

وی با اشاره به پررنگ شدن مساله آب در کشور گفت: در سال‌های اخیر خوشبختانه با همت سازمان ذی‌ربط در حوزه آب و همکاری دانشگاه‌های مختلف مساله بحران آب تبدیل به یک موضوع همگانی شده است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: امیدواریم در دوره کنونی با سرمایه‌گذاری داخلی و جذب فاینانس خارجی بتوان شاهد تعادل‌بخشی وضعیت آب در کشور و کاهش عدم تعادل بیلان آب زیرزمینی بود. پورمحمدی افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز به نوبه خود سعی کرده در پرداختن به این دغدغه همگانی نقش موثری ایفا کند.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: در سال ۱۳۹۴، حدود یک‌هزار میلیارد تومان برای طرح‌های تحت فشار و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای تأمین آب شرب روستاها اختصاص داده شد. وی تصریح کرد: در همین سال حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان به وزارت نیرو برای پیش بردن طرح‌های عقب افتاده تخصیص داده شد.

وی ادامه داد: زمانی که قیمت آب برحسب تقاضا واقعی می‌شود بالطبع به خود اجازه نخواهیم داد که آب باکیفیت را برای مصارف کشاورزی غیرقابل بازده برد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه با اشاره وضعیت محیط زیست ناشی از کمبود آب و خشک شدن تالاب‌ها و رودخانه‌ها گفت: اگر بخواهیم محیط زیست را حفظ را کنیم، سالانه می‌بایست حداقل ۱۰/۸ میلیارد مترمکعب آب را برای محیط زیست رهاسازی کرد.

وی در پایان یادآور شد: امروز بیش از هر زمان دیگری لزوم تدوین دستورالعمل ارزش‌گذاری آب با توجه به تنوع مناطق اقلیمی و حتی استفاده از ابزارهای مالیاتی احساس می‌شود.

 

ایسنا

    نظرات