گشایش ۱۰ کیلومتری در راه شمال!

گشایش ۱۰ کیلومتری در راه شمال!

http://www.bananews.ir/در شرایطی که بسیاری از مسافران چند میلیونی استان‌های شمالی کشور انتظار به پایان رسیدن تاریخی‌ترین جاده ایران را می‌کشند، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در تلاش است راهی برای خروج از ترافیک‌های سنگین جاده‌های منتهی به شمال کند. فکری که شاید تا نرسیدن راه‌حل اصلی نتوان چندان روی افزایش ظرفیت‌های آن حساب کرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irدر حال حاضر پایتخت از طریق سه محور اصلی به استان مازندران و یک محور به استان گیلان متصل می‌شود. این چهار راه مواصلاتی با وجود آنکه در طول سال‌های گذشته طرح‌های توسعه گوناگونی را پشت سر گذاشتند، اما هنوز در ایام پیک سفر با بحران‌های ترافیکی روبه‌رو می‌شوند که تعطیلات عید فطر گذشته یکی از آنها بود.

برای عبور از این دوران سخت، وزارت راه و شهرسازی چند برنامه مجزا را برای افزایش ظرفیت جاده‌های شمالی کشور مطرح کرده است.

طرح تعریض جاده چالوس، تعریض جاده فیروزکوه و چهاربانده کردن محور هراز بخشی از این برنامه‌هاست. در این بین با توجه به اهمیت محور هراز و محوریت آن در سفرهای منتهی به شهرهای توریست‌پذیر مازندران این طرح با سرعت بسیار بالایی پیگیری می‌شود.

تا جایی که پس از چند مرحله افتتاح قطعات جدید این‌بار شرکت ساخت اعلام کرده فاصله ۱۰ کیلومتری حدفاصل سیاه‌بیشه تا روستای ناندل را در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رساند.

ساخت دو دستگاه تونل و یک دستگاه پل بزرگ در این مسیر بخشی از اصلی‌ترین برنامه بوده که در این قطعه ۱۰ کیلومتری پیگیری شده است.

این ۱۰ کیلومتر در قالب طرح جامع توسعه محور ۱۰۱ کیلومتری هراز انجام می‌شود که تاکنون ۴۶ کیلومتر از باند دوم آن به بهره‌برداری رسیده و عملیات لاینینگ تونل‌های باقی‌مانده در این محور همچنان در دست پیگیری است.

هرچند ساخت چنین جاده‌ای می‌تواند برای آینده سفرهای اصلی به استان مازندران کمکی ویژه باشد، اما به نظر می‌رسد همچنان راه‌حل اصلی در اختیار آزادراه تهران – شمال است که بناست قطعه نخست آن بهار سال آینده به زیربار ترافیک برود و دولت وعده داده تمام قطعات طرح را نیز تا سال ۱۴۰۰ نهایی خواهد کرد.

با وجود تمام پیگیری‌های صورت گرفته برای تعریض جاده‌های منتهی به استان مازندران همچنان گره‌های کور ترافیکی اصلی‌ترین تهدیدی است که سفر به این مناطق را تحت‌الشعاع خود قرار داده و تا زمانی که کار بر روی آزادراه اصلی ادامه دارد نمی‌توان انتظار داشت که پروژه کاهش ترافیک در کوتاه‌مدت پاسخگو باشد، هرچند تنها ابزار باقی‌مانده در اختیار وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر تعریض جاده‌هایی است که می‌توان در کوتاه‌مدت به نتیجه‌بخش شدن آن امید داشت.

 

ایسنا

    نظرات