هشدار نسبت به تخریب خانه‌های معاصر

هشدار نسبت به تخریب خانه‌های معاصر

http://www.bananews.ir/یک استاد معماری و شهرسازی با تاکید بر ضرورت حفاظت از خانه های دارای معماری معاصر مدرن ایران علاوه بر خانه های بالای ۲۰۰ سال عنوان کرد که تخریب خانه های معاصری که آثار معماری سنتی ایرانی در آنها وجود دارد تخریب هویت شهرهای کشور است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irمحمد عدالت خواه اظهار کرد: در حفظ بناهای تاریخی باید علاوه بر حفاظت از ساختمانهایی که قدمت ۲۰۰ سال به بالا دارند، خانه های معاصر را نیز حفظ و حتی بناهای جدیدی که واجد ارزش هستند تا موقعی که قابل استفاده هستند محافظت کرد.

وی افزود: متاسفانه هر روز شاهد کلنگ خوردن ساختمانهای قدیمی و تبدیل آنها به مجتمع های تجاری و برج به خاطر سودجویی و استفاده های شخصی هستیم. نمونه‌اش ساختمان توران همسر سوم رضا شاه است که اخیرا بنیاد مستضعفان آن به کمیته امداد فروخت و این ارگان اقدام به تخریب خانه کرد. البته میراث فرهنگی با تاخیر، زمانی اقدام به ثبت این خانه کرد که پروانه صادر شد و تخریب بخشی از آن آغاز شده بود که نسبت به ثبت اضطراری آن اقدام کرد اما به محض آن‌که رفتند تخریب ادامه یافت و در حال حاضر چیزی از بنا باقی نمانده است. با این وجود محوطه ۵ هزار متری این ساختمان برای ایجاد فضای سبز قابل استفاده است. بنابراین باید از احداث برج ۱۱ طبقه ای که کمیته امداد قصد دارد در این مکان بسازد جلوگیری شود.

این استاد معماری و شهرسازی با بیان این‌که ساختمانهای دارای قدمت ۴۰-۵۰ ساله هویت شهر تهران محسوب می شوند، گفت: طرح تفصیلی شهر تهران با وجودی که دومین طرح این شهر محسوب می شود مشکلات زیادی دارد که باید برطرف شود. متاسفانه هم اکنون مشاهده می کنیم به خاطر سودجویی، عدم شناخت از ارزشهای تاریخی و خلاء قانونی هر روز خانه‌های تاریخی کلنگ می‌خورند. این کلنگ‌ها تیشه به ریشه درختان میراث تاریخی شهرهای کشور است.

به گفته عدالت‌خواه باید تمام خانه های قدیمی شناسایی و روی نقشه های طرح جامع و تفصیلی مشخص شود تا از تخریب در امان بمانند. اما میراث فرهنگی بسیاری از ساختمان‌ها را به ثبت نرسانده است که شاید فرصت نداشته یا فکر کرده این بناها جزو میراث فرهنگی محسوب نمی شود و اغلب زمانی به ارزش آنها پی می برد که که در گوشه و کنار اعتراضاتی از سوی شهروندان نسبت به تخریب این بناها شنیده می شود.

وی تصریح کرد: درست است که بعضا افراد طاغوتی این خانه ها را ساخته اند ولی امروزه می توان استفاده‌های غیرطاغوتی از آنها داشت. این بناها می توانند انواع نیازهای شهر را برآورده کنند و باید از آنها استفاده های بهینه صورت داد.

این استاد دانشگاه درخصوص قانون مالکیت گفت: اینکه صرفا شخصی مالک یک بنای تاریخی باشد و بگوید دلم می خواهد خانه را تخریب کنم و برج بسازم نمی تواند منطقی باشد. قوانین جدیدی که امروز در جوامع مدرن به آن تکیه می شود این نیست که هر نوع چهاردیواری صرفا اختیاری است. البته مالکیت محترم است ولی نه اینکه صرفا سود مالکان لحاظ شود و مردم شهر ضرر کنند. همچنین اگر بناهای تاریخی را فریز کنند و اجازه تغییر کاربری به آنها ندهند قیمت آنها بالا نمی رود و به دست سوداگران مسکن نمی افتد.

 

ایسنا

    نظرات