شبکه برق ایران و جمهوری آذربایجان به‌همدیگر متصل شد

شبکه برق ایران و جمهوری آذربایجان به‌همدیگر متصل شد

http://www.bananews.ir/شبکه برق ایران و جمهوری آذربایجان با ظرفیت ۵۰۰ مگاولت آمپر در سفر وزیر نیرو به باکو به همدیگر متصل شد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ هم‌زمان با سفر دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهوری به جمهوری آذربایجان و در حضور روسای جمهور سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه، شبکه برق دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان به طور رسمی به همدیگر سنکرون شد.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو به‌منظور اجرایی شدن این طرح به همراه معاون برق و انرژی وزارت نیرو به باکو سفر کرد و در نشستی با مسئولان "آذر انرژی" توافق نهایی اتصال شبکه برق دو کشور انجام شد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در این باره گفت: طی سال‌های گذشته زیرساخت انجام این طرح با احداث یک خط انتقال ۲۳۰ کیلوولت و طول ۵۱ کیلومتر آماده شده بود و از پنجشنبه گذشته تبادل برق به صورت آزمایشی با حدود ۹۰ مگاوات ظرفیت به سمت ایران برقرار شد.

هوشنگ فلاحتیان افزود: طی هفته گذشته بخشی از شبکه کشور آذربایجان از روسیه جدا شد تا بتواند به شبکه ایران متصل شود و هم‌اکنون ظرفیت تبادل ۵۰۰ مگاولت آمپر در حالت سنکرون وجود دارد؛ در حالت جزیره‌ای نیز در این خط ۲۰۰ مگاوات تبادل برق امکان‌پذیر است.

وی در خصوص طرح های توسعه زیرساخت این خط برای افزایش توان تبادل برق گفت: خط ۲۳۰ این مسیر باید ۳۳۰ کیلوولت ارتقا یابد و با ارتقای این خط، به صورت فصلی خواهیم توانست در تابستان تا ۵۰۰ مگاوات برق از آذربایجان وارد کرده و در فصل غیرپیک همین میزان برق را به آذربایجان صادر کنیم.

 

ایسنا

    نظرات