آب، زیر ذره‌بین کیفیت

آب، زیر ذره‌بین کیفیت

http://www.bananews.ir/مساله کیفیت آب یک موضوع بسیار حیاتی و مهم تلقی می‌شود اما متاسفانه به تازگی برخی از شهروندان شاهد کاهش کیفیت منابع آبی خود هستند. با این وجود وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه اصلی‌ترین وظیفه خود را حفظ کیفیت آب مطرح کرده‌اند و بر اساس آخرین گفته‌های وزیر نیرو این موضوع به هیچ عنوان از دیدگان این وزارتخانه دور نخواهد ماند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ موضوع کیفیت آب در فصل تابستان انتقاد های زیادی را به خود جلب کرده و علی رغم اینکه محمدرضا جانباز مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور بر این باور است که کیفیت آب نسبت به گذشته تغییری نکرده اما تماس های تلفنی که از استان های متفاوت به ایسنا می شود گویای موضوع دیگری است.

وی معتقد است که میزان تغییر کیفیت آب با تغییر جدی روبرو نشده و در برخی مناطق همچون خوزستان نیز به دلیل تخصیص دادن حجم زیادی از اعتبارات به طرح قدیر کیفیت آب این منطقه نیز نسبت به گذشته بهبود یافته است.

از سوی دیگر بررسی شاخص های کیفت آب بیانگر این است که کیفیت آب در برخی از مناطق کشور به دلیل ازدیاد برداشت از آب های زیرزمینی کاهش پیدا کرده و به گفته علی اصغر قانع با توجه به محدودیت‌های منابع آبی و خشکسالی‌های پی در پی احتمال می‌رود که در برخی نقاط شاهد تغییر کیفی آب باشیم.

وی تنها راه مدیریت و حل این مساله را مدیریت مصرف دانست و افزود: تنها از طریق مدیریت مصرف و تقاضا می‌توان این بحران را مدیریت کرد.

علاوه بر این در خصوص وضعیت کیفیت آب تهران نیز شائبه هایی وجود دارد و اعضای کمسیون شهرداری نیز گلایه هایی مبنی بر عدم ارسال گزارش کیفیت آب تهران و نیترات بالای آن دارند به طوری که به گفته رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از ابتدای سال جاری تا کنون اطلاعات لازم در خصوص کسب اطمینان از سالم یا ناسالم بودن آب شرب از سوی مبادی رسمی در اختیار کمیسیون سلامت شورای شهر تهران قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه با توجه به عدم در اختیار داشتن آزمایشات سال جاری نمی‌توان با اطمینان از سالم بودن یا نبودن آب شرب از نظر وجود نیترات سخنی به میان آورد گفت: سال ۹۳ با پیگیری‌های انجام شده و رسانه‌ای شدن میزان نیترات بالا در آب شرب تهران شاهد فعل و انفعالات در بدنه مدیریت آب و فاضلاب بودیم؛ به گونه‌ای که در سال ۹۴ در پی انجام اقدامات موثر میزان حجم نیترات در آب شرب استاندارد گزارش شد؛ اما در سال ۹۵ تا کنون هیچ اطلاعاتی از وضعیت آب تهران به کمیسیون سلامت ارجاع داده نشده است. بر همین اساس هیچ گزارشی از وضعیت آب تهران نداریم و نمی‌توانیم قضاوتی در این خصوص داشته باشیم.

البته در خصوص وضعیت کیفیت آب تهران بار ها مسوولان وقت کیفیت را تایید کرده اند اما بازهم شائبه هایی در این خصوص وجود دارد با این حال وزارت نیرو مسوولیت اصلی خود را حفظ کیفیت آب کشور دانسته و بی شک نمی توان کاهش کیفیتی که به دلیل کمبود منابع آب ایجاد شده را به راحتی جبران کرد و بازهم بدون شک حل این مساله نیازمند تدبیری همه گرایانه و گروهی است.

 

ایسنا

    نظرات