تشکل‌های زیست‌محیطی خوزستان از انتقال آب می‌پرسند

تشکل‌های زیست‌محیطی خوزستان از انتقال آب می‌پرسند

http://www.bananews.ir/دبیر شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی خوزستان از بررسی موضوع انتقال آب و آلودگی‌های نفتی در نشست‌ تشکل‌های زیست محیطی خوزستان با رییس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ هژیر کیانی با اشاره به نشست سمن‌های زیست‌محیطی خوزستان با رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور اظهار کرد: این نشست با حضور نمایندگان تشکل‌های زیست‌محیطی استان و خانم ابتکار فردا (۲۵ مردادماه) و به صورت اضطراری در زمینه مشکلات زیست‌محیطی استان به ویژه مساله آب و آلودگی‌های نفتی در محل سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار خواهد شد.

وی افزود: دولت محیط زیستی شعار دولت است اما عملا هیچ اقدام مؤثری در حوزه آب و آلودگی‌های نفتی در استان انجام نشده است بلکه در مقابل با کلنگ‌زنی طرح‌های انتقال آب حیات کارون به خطر افتاده است.

دبیر شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی خوزستان با بیان این‌که سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی خوزستان پرسش‌های اساسی از خانم ابتکار دارند، گفت: در این نشست سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی پرسش‌های خود را مطرح خواهند و خواهند پرسید که سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان سازمان ناظر بر محیط‌ زیست در خصوص طرح انتقال آب بهشت‌آباد و دیگر پروژه‌های انتقال آب با توجه به نداشتن مجوزهای زیست‌محیطی چه اقداماتی انجام داده و در این مورد خواستار پاسخگویی شفاف رییس سازمان محیط زیست هستند.

کیانی ادامه داد: خانم ابتکار اعلام کردند که پروژه‌های انتقال آب فاقد مجوز هستند و هیچ مجوزی برای آن‌ها صادر نشده است ولی با این حال شاهد کلنگ‌زنی این طرح‌ها و فعالیت عمرانی در پروژه بهشت‌آباد و دیگر طرح‌های انتقال آب هستیم.

وی عنوان کرد: سازمان محیط زیست باید مشخص کند که آیا اقتدار کافی برای جلوگیری از این طرح‌های غیرمجاز را ندارد و اگر توانایی لازم برای مقابله با طرح‌های ضد محیط‌زیستی وزارت نیرو ندارد به این امر اعتراف کند.

دبیر شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی خوزستان گفت: وزارت نفت نیز متاسفانه علیرغم بهره‌برداری از خوزستان و محیط زیست آن،‌ هیچ برنامه‌ای برای دفع پسماندهای خود و گازهای فلرهای نفتی ندارد.

وی تصریح کرد: وزارت نفت یک وزارت ثروتمند است و مدعی صدور تکنولوژی به کشورهای دیگر است ولی در خصوص مسایل زیست‌محیطی خوزستان لاک‌پشتی حرکت می‌کند.

کیانی عنوان کرد: با بیان این‌که وزارت نفت در جهت کم کردن رنج‌های مردم خوزستان تلاشی نمی‌کند، گفت: رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست باید در خصوص مقابله با آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های نفتی به محیط زیست خوزستان اقدام کند و در این خصوص توضیح دهد که چه اقدامی انجام شده است.

وی افزود: در سفر اخیر خانم ابتکار قرار بود که در اهواز نشستی با حضور تشکل‌های زیستی محیطی خوزستان برگزار شود و علیرغم حضور اعضای تشکل‌ها از مناطق دوردست خوزستان و انتظار چندین ساعته این نشست لغو شد که این امر موجب دلخور و اعتراض سمن‌ها قرار گرفت و به صورت رسمی این اعتراض به سازمان محیط زیست اعلام شد و در پی آن اداره‌کل محیط زیست خوزستان به نمایندگی از سازمان حفاظت محیط زیست کشور به طور رسمی از سمن‌های زیست محیطی عذرخواهی کرد و نشست با خانم ابتکار در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: در نشست فردا، اغلب سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی خوزستان حضور پیدا خواهند کرد و البته برخی تشکل‌ها به دلیل شرایط خاص و یا حتی هزینه‌های مسافرت امکان حضور را پیدا نکرده‌اند.

دبیر شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی خوزستان با اشاره به برنامه‌ریزی جهت دیدار با نمایندگان مجلس گفت: همچنین در نظر داریم که نشستی با نمایندگان خوزستان و کمیسیون محیط زیست مجلس برگزار و از آن‌ها انجام تحقیق و تفحص در مورد پروژه‌های انتقال آب و سدسازی و هزینه هنگفت درخواست خواهد شد.

 

ایسنا

    نظرات