تالاب هامون خشک نشده! اکسیژن آب کاهش یافت، ماهی‌ها را زنده گرفتند

تالاب هامون خشک نشده! اکسیژن آب کاهش یافت، ماهی‌ها را زنده گرفتند

http://www.bananews.ir/رییس محیط زیست زابل با بیان اینکه تالاب هامون خشک نشده گفت: وزش بادهای ۱۲۰ روزه و گرمای هوا، باعث کم شدن اکسیژن آب تالاب و صید ماهی ها از سوی صیادان برای جلوگیری از مرگ آنها شده است چرا که اگر در آب می ماندند بر اثر دمای زیاد آب تلف می شدند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ الهام آبتین در پاسخ به این‌که آیا کشت خربزه در تالاب هامون به لحاظ زیست محیطی ایراد دارد یا خیر؟ اظهار کرد: هرچه که مردم میگویند را نباید باور کرد. معضلی در زابل به وجود آمده که خبرنگاران در پی درست کردن این کار هستند و متاسفانه گاهی اتفاقات بدی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: در مورد تالاب هامون حساسیت ایجاد کردن باعث می‌شود برنامه اصلی کسانی که در رابطه با تالاب برای حق آبه کار می‌کنند به دلیل این مسائل کوچک از بین برود.

آبتین با بیان این‌که کل دنیا مشکل کم آبی دارد، خاطرنشان کرد: در مورد مرگ ماهی‌ها کم آبی یک موضوع طبیعی است که زابل هم شامل این موضوع شده است، این حجم ماهی که در تالاب بوده و از طریق سیلاب وارد شده به دلیل بالا رفتن درجه حرارت هوا و بادهای ۱۲۰ روزه از بین رفته‌اند که با وجود آب نیز با این شرایط از بین می‌رفتند.

آبتین که عنوان قهرمان تالاب را در سال ۹۳ از رییس سازمان محیط زیست دریافت کرده، تصریح کرد: اگر مشاهده کنیم این ماهیان زنده هستند که جمع‌آوری می‌شوند، چون اکسیژن محلول آب پایین آمده و به دلیل کمبود منبعی به اسم آب در طبیعت، از لحاظ اکولوژیکی رقابت سر منابع زیستی وجود دارد و اینها در آب رقیب یکدیگر می‌شوند.

وی در پاسخ به این‌که کشاورزی در تالاب باعث برهم خوردن طبیعت از لحاظ اکولوژیکی نمی‌شود؟ یادآور شد: با خشکی تالاب هامون خبرگزاری‌ها و نشریات با انتشار عکس از این منطقه علاوه بر این‌که کاری نکردند حساسیت‌هایی هم برای کشور افغانستان به وجود آورده‌اند.

رییس محیط زیست زابل خاطرنشان کرد: موضوع مرگ و میر ماهی‌ها و کشاورزی چندین سال است که انجام می‌شود. الان تالاب هامون ذخیره‌گاه زیست کره و جایی برای ارتباط متقابل انسان با محیط های محافظت شده مثل تالاب‌هاست.

وی تاکید کرد: جایی را به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره انتخاب می‌کنند که الزاما انسان مستقیما با آنجا در ارتباط است و از ان استفاده می‌کند، تمام اتفاقاتی که در تالاب رخ می‌دهد از صدها سال قبل نیز بوده است.

آبتین با بیان این‌که کشاورزی، دامداری، جالیزکاری، صیادی و زندگی از قدیم در تالاب و اطراف آن بوده، گفت: در حال حاضر مردم از این وضعیت تالاب و خشکسالی استفاده بهینه می‌کنند، گرد و غبار در منطقه منشا خارجی دارد و در خارج از کشور اتفاق می‌افتد و قرار نیست اتفاقات کشور موجب این گرد و خاک شود.

وی با اشاره بر این‌که انتشار یکسری اخبار بزرگ‌نمایی است، تاکید کرد: لزومی ندارد این اخبار منتشر شود و بهتر است به جای اینها مسئولین را به گرفتن حق آبه و پیگیری موضوع گرد و غبار در خارج از کشور ترغیب کرد.

خشک شدن دریاچه هامون به دلیل وزش بادهای ۱۲۰ روزه هر ساله اتفاق می‌افتد، که به گفته محبعلی سیستانی مدیرکل شیلات سیستان در ۲۰ روز نخست قطعی آب بیش از ۲۵۰ هزار قطعه ماهی به کمک صیادان از بستر تالاب جمع‌آوری و برای انبار کردن، پرورش، ذخیره‌سازی و توزیع بین پرورش‌دهندگان به استخرهای پرورش ماهی در سطح شهرستان نیمروز، هیرمند و هامون منتقل‌شده است، هم‌چنین بیش از ۳۵۰ تن ماهی خشک در همین مدت زمانی از سطح تالاب هامون به کارخانه‌های تولید پودر ماهی ارسال شده است.

هم‌چنین رییس جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان نیز با بیان این‌که بخش‌هایی از تالاب هامون خشک شده است، اظهار کرد: تعدادی از صیادان و عشایر شمال استان با عقب نشینی آب در قسمت‌های مختلف تالاب هامون که هنوز مرطوب است، در حال کشت خربزه خارج از فصل هستند.

رضا نجفی گفت: کشت خربزه در تالاب هامون اغلب در تیر و مرداد ماه انجام و برداشت آن نیز از شهریور تا آذر ادامه دارد که از هر هکتار از اراضی تالاب هامون حدود پنج تا ۱۰ تن خربزه برداشت می‌شود.

دکتر عیسی ابراهیم‌زاده، استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان در رابطه با تخلفات افغانستان در اجرای معاهده آب هیرمند گفته که دولت افغانستان از سال ۱۳۵۱ تاکنون تعداد زیادی نهر و رودخانه غیرمجاز از رودخانه هیرمند منشعب کرده است که این موضوع سبب شده تا میزان آب ورودی به ایران به‌شدت کاهش یابد و هامون خشک شود.

تالاب بین‌المللی هامون پس از دریاچه خزر و ارومیه سومین و بزرگترین دریاچه کشور و هفتمین تالاب بین‌المللی جهان است. این تالاب که از سه دریاچه هامون پوزک، هامون هیرمند و هامون صابوری تشکیل شده‌ امسال در فهرست ذخیره‌گاه‌های بین‌المللی در یونسکو ثبت شده است.

 

ایسنا

    نظرات