فکری به حال اجاره بها شود

فکری به حال اجاره بها شود

http://www.bananews.ir/مدرس دانشگاه پیام‌نور زنجان گفت: با افزایش اجاره بها در روزهای اخیر باید فکری به حال اجاره بها و مستاجران کرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ عباس بهنود اظهار کرد: کاهش نرخ سود و نیز کاهش دامنه نوسانات بازارهای رقیب مسکن نظیر طلا و ارز سبب شده است تا مالکان در تابستان جاری به جای رهن، اجاره ماهانه بیشتری طلب کنند. تقاضای اجاره ماهانه بیشتر سبب می‌شود تا فشار مضاعفی به مستاجران وارد شود. این فشار به این جهت مضاعف است که نرخ تبدیل رهن به اجاره بسیار بالاتر از نرخ سود بانکی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: هم‌اکنون نرخ تبدیل رهن به اجاره به زبان بازاری «صدی سه» است. به عبارت دیگر هر یک میلیون تومان رهن برابر ماهانه ۳۰ هزار تومان اجاره است که می‌شود، سالانه ۳۶۰ هزار تومان اجاره بها. به عبارت فنی، هر یک میلیون تومان با نرخ ۳۶ درصد به اجاره تبدیل می‌شود. یعنی همانند این است که به پول شما در بانک ۳۶ درصد سود تعلق بگیرد.

وی افزود: البته سال‌ها است که در بازار مسکن بر پاشنه این نرخ چرخیده است. اما در سالهای گذشته همواره نرخ تورم اقتصاد کشور بالاتر از ۱۵ درصد و به طور متوسط در ۲۰ سال گذشته حدود ۲۰ درصد بوده است و اکنون این سئوال پیش ‌می‌آید که با نصف شدن تورم و رسیدن آن به حدود ۱۰ درصد، آیا نرخ تبدیل رهن به اجاره هم نباید کمتر شود؟

این مدرس دانشگاه یادآور شد: عقل سلیم و دانش اقتصادی می‌گوید نرخ تبدیل رهن به اجاره همانند هر نرخ دیگری در بازار (مثل نرخ سود بانکی یا نرخ سود در بازار غیربانکی) تابعی از تورم و تابعی از نرخ تبدیل در سایر بازارها است. هنگامی که تورم به مرز تک‌رقمی شدن رسیده و نرخ سود بانکی به حدود ۱۵ درصد تنزل کرده، چرا باید نرخ تبدیل در بازار مسکن همان ۳۶ درصد سابق باشد؟

بهنود تأکید کرد: درست است که نرخ تبدیل در بازار مسکن باید بیشتر از نرخ سود بانکی باشد؛ چرا که گرفتن اجاره ماهانه از مستاجر ریسک بیشتری از گذاشتن پول در بانک دارد در نتیجه سود بیشتری هم باید داشته باشد. اما سئوال دیگر این است که چه میزان تفاوت منطقی است؟

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در حدود ۳ تا ۵ درصد تفاوت برای تحمل ریسک دریافت اجاره به جای رهن در حالتی که مقداری هم رهن اولیه گرفته شده و پشتوانه سوخت نشدن اجاره بهای یک‌سال است، تفاوتی منطقی است ولی بیشتر از ۵ درصد جفا به مستاجران آن هم در این شرایط شدید رکود اقتصادی است.

 

ایسنا

    نظرات