مشکل آب روستاها سه ساله قابل حل است

مشکل آب روستاها سه ساله قابل حل است

http://www.bananews.ir/معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا امروز با حضور در ایسنا به تشریح عملکرد وزارت نیرو در حوزه آب و فاضلاب پرداخت.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir رحیم میدانی با بیان این‌که پروژه‌های بخش آب عمدتا زمان‌بر هستند، گفت: اگر منابع مالی کافی نیز در اختیار وزارت نیرو قرار داشته باشد باز هم اجرای یک پروژه‌ آبی حداقل به پنج سال زمان نیاز دارد.

به گفته وی، پروژه‌های بخش آب از حساسیت بالایی برخوردارند، به‌طوری که در دو دهه اخیر حساسیت بخش‌های زیست محیطی پروژه‌های آب به شدت افزایش یافته و این پروژه‌ها نیز زیر ذره‌بین سازمان محیط زیست به دقت بازبینی می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان این‌که علی‌رغم این‌که هر سال پروژه‌هایی در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد، در طول سال نیز پروژه‌هایی افتتاح و فعالیت خود را آغاز می‌کنند، گفت: امسال در هفته دولت ۲۲۵ پروژه با سرمایه ۱۳۶۰ میلیارد تومان در بخش آب و فاضلاب افتتاح شد که شامل دو سد مخزنی با ظرفیت ۲۲۰ میلیون مترمکعب، سه پروژه شبکه آبیاری و زهکشی به مساحت ۲۸۰۰ هکتار و افتتاح ۲۱۲ مجتمع آبرسانی روستایی شامل ۸۷۲ روستا بود.

به گفته وی، علاوه بر این دو تصفیه‌خانه آب به ظرفیت ۱۶ هزار و ۴۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز و شش تصفیه‌خانه فاضلاب به ظرفیت ۱۲۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز افتتاح شد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان این‌که علاوه بر این ۱۴ سد به ظرفیت دو میلیارد مترمکعب در طول سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهار کرد: در خصوص مجتمع‌های روستایی نیز باید گفت که در طول سال برنامه تامین آب شرب سالم و بهداشتی ۲.۲ میلیون نفر را در نظر گرفته‌ایم.

میدانی ادامه داد: با این تفاسیر می‌توان گفت که از طریق مجتمع‌های آبرسانی مشکل تامین آب شرب ۴۳۰ هزار نفر در هفته دولت حل خواهد شد و این مساله با وعده وزیر نیرو که حل آب شرب روستاها بوده است کاملا تطابق دارد.

وی تصریح کرد: اگر منابع مالی کافی در اختیار وزارت نیرو قرار داشته باشد، قطعا طی سه سال مشکل آب تمام روستاها به‌طور کامل برطرف خواهد شد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به تعداد پروژه‌های جدیدی که در هفته دولت ایجاد شده است، بیان کرد: جمع ارزش ریالی پروژه‌ها در مجموع برای ۲۴ پروژه ۳۲۵ میلیارد تومان تخمین زده شده است.

میدانی با بیان این‌که برخی از پروژه‌های وزارت نیرو در قالب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در ستاد اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده است، گفت: طرح احیاء و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی از جمله این پروژه‌ها بوده که براساس آن باید یک میلیارد مترمکعب از طریق بستر چاه‌های غیرمجاز در برداشت از آب‌های زیرزمینی صرفه‌جویی صورت گیرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، تصریح کرد: علاوه بر این طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید ۲۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز باید بسته و ۵۰ هزار کنتور هوشمند روی چاه‌های برقی نصب شود که اینها جزو اهم برنامه‌های اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو است.

میدانی با بیان این‌که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید دو میلیارد مترمکعب ذخیره در سدها و ۵۵ هزار هکتار شبکه مدرن آبیاری و زهکشی ایجاد کنیم، ادامه داد: با توجه به این‌که ایجاد سد و شبکه‌های آبیاری به شدت اشتغالزا هستند، می‌توان اینگونه استنباط کرد که پروژه‌های آبی ارتباط نزدیکی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد.

وی با اشاره به مهم دانسته شدن مساله آب در برنامه ششم توسعه، توضیح داد: به دلیل اهمیت ویژه آب در تمام جنبه‌ها این حوزه جزو اولویت‌های دولت یازدهم شمرده شده است.

 

ایسنا

    نظرات