وجود ۲۵ هزار هکتار هکتار بافت تاریخی در شهر های شمال کشور

وجود ۲۵ هزار هکتار هکتار بافت تاریخی در شهر های شمال کشور

http://www.bananews.ir/۲۵ هزار هکتار بافت تاریخی در شهرهای شمال کشور وجود دارد که در راستای اهداف سند بازآفرینی کشور، ۱۲ شهر پایلوت شده تا با هدف دخالت غیرمستقیم دولت، پرهیز از اقدامات و ظرفیت های کالبدی، بازیابی هویت و توجه به محورها و ابنیه با ارزش و تاریخی آنها، مورد توجه قرار گیرند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ مجید روستا، در حاشیه مراسم بهره برداری از چهار پروژه عمرانی شرکت عمران و بهسازی ایران در بافت های تاریخی گرگان به مناسبت هفته دولت در گفت و گو با خبرنگاران، گفت: همچنین جهت مقاوم سازی این مناطق، تسهیلاتی به مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال برای ساکنین این مناطق به تصویب هیات وزیران رسیده است.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و دبیرخانه ستادبازآفرینی محلات هدف؛ نقش هماهنگی و پایلوت سازی مرمت، بهسازی، نوسازی و احیای این مناطق را دارند، از مردم برای مشارکت در اجرای این پروژه های عمرانی دعوت به همکاری کرد.

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛ توجه به عرصه‌های عمومی، بازگشایی معابر را از طریق تجهیز محورهای تاریخی بخشی از مهمترین برنامه های این شرکت تابعه وزارت راه و شهرسازی برای مرمت، بهسازی و نوسازی و احیای این مناطق بیان کرد.

روستا با اشاره به میزان بافت های تاریخی شهرهای شمال کشور گفت: ۲۵ هزار هکتار بافت تاریخی در شهرهای شمال کشور وجود دارد که در راستای اهداف سند بازآفرینی کشور، ۱۲ شهر پایلوت شده تا با هدف دخالت غیرمستقیم دولت، پرهیز از اقدامات و ظرفیت های کالبدی، بازیابی هویت و توجه به محورها و ابنیه با ارزش و تاریخی آنها، مورد توجه قرار گیرند.

منابع مالی پیش بینی شده برای مرمت، بهسازی، نوسازی و احیای بافت های ناکارآمد شهری کشور را در سال جاری، ۸۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این اعتبار صرفا جهت احیا و مقاوم سازی۲۷۰ منطقه فرسوده، تاریخی و سکونتگاههای غیررسمی که در برنامه پنجم توسعه مورد توجه قرار گرفته اند، هزینه خواهد شد.

روستا یادآورشد: گرگان سومین شهر کشور پس از نائین و کاشان است که به عنوان پایلوت این اهداف انتخاب شده تا به حفظ و احیای سرمایه های اجتماعی، مادی و معنوی محلات سبزه مشهد، دوشنبه ای، سرچشمه و دباغان آن، کمک شود.

وی اظهار کرد: توجه به گردشگری شهری از مسایل مهمی است که می طلبد در این بافت ها جستجو شود تا با ورود جدی به آنها، رویکرد جدید وزارت متبوع برای توسعه اقتصادی اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی مردم در این محلات به اجرا درآیند.

آیین بهره برداری از چهار پروژه مرمت، بهسازی و احیای بافت های تاریخی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در استان گلستان بصورت متمرکز در محل خانه تاریخی شعربافان در بافت تاریخی سرچشمه گرگان برگزار شد.

پروژه بهسازی و مرمت تکایای عقیلی و شاهینی در محله سبزه مشهد، تکیه اصطبار در محله دوشنبه ای و خانه تاریخی شعربافان در محله سرچشمه از پروژه های بهره برداری شده در این مراسم بود.

 

ایسنا

    نظرات