تشریح جزئیات حادثه متروی کیانشهر و ۴ حادثه مشابه در پایتخت/ در زیرِ زمین‌های تهران چه خبر است؟

تشریح جزئیات حادثه متروی کیانشهر و ۴ حادثه مشابه در پایتخت/ در زیرِ زمین‌های تهران چه خبر است؟

http://www.bananews.ir/حادثه مترو کیانشهر و ۴ حادثه مشابه دیگر و تکرار سریال‌های حوادث زیر زمینی در کلانشهر تهران موجب حساسیت‌های مردم و مسئولان شده است. گفته می‌شود اذهان عمومی در انتظار پاسخ حوادث اخیر هستند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ سه روز قبل، پنجمین حادثه زیرزمینی شهر تهران در طول سه ماه اخیر به وقوع پیوست و بخشی از دیوار ایستگاه در دست احداث مترو کیانشهر از خط شش، بر اثر یک حادثه کارگاهی فرو ریخت.

دنیای اقتصاد نوشت: پس از فرونشست زمین و انفجار لوله گاز در شهران، فرونشست زمین در خیابان پیامبر و دو حادثه پیاپی نشست در خیابان‌های شوش و صفی علی‌شاه طی دو روز متوالی، این بار کارگاه مترو کیانشهر در جنوب تهران دچار حادثه شد. این حادثه که حوالی ساعت ۱۷:۳۰ روز چهارشنبه ۱۷ شهریور ماه به وقوع پیوست، هیچ آسیبی به سطح خیابان و معبر وارد نکرد اما با فروریزش دیوار ایستگاه، حدود ۱۵ تن از کارگران در محل حادثه محبوس شدند و در نهایت چهار تن از آنان جان خود را از دست دادند.

با وجود اینکه امکانات زیادی از طرف ایستگاه‌های آتش نشانی، سازمان مدیریت بحران شهر تهران، اورژانس و پلیس راهنمایی و رانندگی در مدت زمان کوتاهی به خط شدند، اما مختصات حادثه و وسعت محل وقوع، موجب شد که امدادرسانی به حادثه‌دیدگان و خارج کردن مصدومان و جان باختگان از زیر آوار حدود ۶ ساعت به طول بینجامد. گزارش‌های اولیه از خبرنگاران حاضر در محله حادثه حکایت از برخورد بیل مکانیکی با دیوار بتنی تونل مترو داشت و برخی از نیروهای امدادی این عامل را زمینه ساز حادثه ریزش در ایستگاه در دست تکمیل مترو کیانشهر عنوان کردند. اما یک روز پس از حادثه، سید مازیار حسینی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار تهران با برگزاری یک نشست خبری درباره جزئیات این رخداد توضیحات کامل‌تری ارائه کرد. وی با تاکید بر اینکه رعایت اصول ایمنی، خط قرمز شهرداری تهران در همه پروژه‌هاست، در پاسخ به کسانی که این حوادث را ناشی از عجله در اتمام پروژه می‌دانند، گفت: تونل مترو کیانشهر سه سال قبل با دستگاه حفار تونل (TBM) حفاری شده بود و همین موضوع نشان می‌دهد که عجله‌ای در پروژه مترو وجود ندارد. ضمن اینکه مامور واحد ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست (HSE) نیز عصر چهارشنبه در میان افراد حادثه دیده و محبوس در کارگاه مترو بوده، بنابراین مسوول ایمنی پروژه هم در محل حادثه حضور داشته است.

حسینی درباره جزئیات فنی حادثه اخیر توضیح داد: تونل مربوط به ایستگاه کیانشهر سه سال قبل با دستگاه حفار خودکار حفاری شده بود. ایستگاه کیانشهر در دو طبقه بتنی به‌عنوان سازه ایستگاه ساخته شد و در مرحله بعد بایددر یک فضای کاملا ایمن، قطعات بتنی پیش ساخته (سگمنت‌ها) با بیل مکانیکی از محل کارگاه جمع آوری شود. در حادثه روز چهارشنبه نیز بیل مکانیکی مشغول برداشتن قطعات بتنی بود، اما بلافاصله پس از برداشتن رینگ اول و دوم بتنی، سایر قطعات بتنی به‌صورت دومینویی فروریخت و این مساله موجب ریزش دیوار ایستگاه شد. بنابراین اتفاق مترو کیانشهر یک فرونشست یا ریزش نبوده بلکه یک حادثه کارگاهی بوده که به ریزش منجر شده است.

احتمال «خراب‌کاری» در کارگاه مترو؟

حسینی حادثه مترو کیانشهر را بسیار نادر توصیف کرد و گفت: حتی برخی از کارشناسان این پیش‌بینی را کرده‌اند که احتمال خراب کاری وجود دارد که ما هیچ ادله‌ای برای صحت این موضوع در دست نداریم و نمی‌توانیم آن را تایید کنیم و تنها می‌توانیم بگوییم به شدت نادر بوده است. حسینی احتمال وقوع خطای انسانی را نیز رد نکرد اما گفت: تمام احتمالات از سوی کمیته کارشناسی که به دستور شهردار تهرن برای بررسی این حادثه تشکیل شده است بررسی و نتایج و گزارش نهایی آن تا هفته آینده اعلام خواهد شد.

اگرچه محمدباقر قالیباف، شهردار تهران چهارشنبه شب با حضور در محل حادثه مترو کیانشهر، دستور تشکیل کمیته بررسی علت این حادثه را صادر کرد، اما تکرار سریالی حوادث زیر زمینی موجب شده که شورای شهر تهران نیز حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع نشان دهد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران از ورود جدی تر پارلمان شهری برای پاسخ به اذهان عمومی درباره حوادث اخیر خبر داد. وی با بیان اینکه خط مترو در این حادثه ریزش نکرده بلکه بخشی از ایستگاه دچار ریزش شده است، گفت: ایستگاه‌های مترو وسعت بیشتری دارند و حفاظت از آنها دشوارتر است. ضمن اینکه ایستگاه‌ها طول زیادی دارند و به همین خاطر عملیات نجات و امدادرسانی به کارگران چند ساعت به طول انجامید.

چمران با اشاره به سستی خاک شهر تهران، تاکید کرد: در این شرایط انتظار می‌رود تلاش بیشتری برای جلوگیری از وقوع حوادث زیر زمینی صورت گیرد. صرف نظر از حادثه ایستگاه مترو کیانشهر که هنوز علت دقیق آن مشخص نبوده و در دست بررسی کمیته مامور از سوی شهردار تهران است، در چهار حادثه دیگر ماه‌های اخیر سه موضوع به‌عنوان متهمان حوادث مطرح شدند که شامل نشت آب و نفوذ آن به خاک سست زمین، وجود مغارها و حفره‌های پوک زیرسطحی در تهران و نیز حفاری کارگاه مترو بدون استحکام بخشی کافی در نقاط همسایه کارگاه عمرانی است. اما عامل رخداد این حوادث هر چه که هست، تکرار سریالی آنها در ماه‌های اخیر نگران‌کننده شده و ضرورت ورود جدی مدیریت شهری به موضوع را نشان می‌دهد. در زمان وقوع نخستین حادثه وسیع زیرسطحی در تهران یعنی فرونشست و انفجار لوله گاز در شهران که اواخر خردادماه امسال رخ داد، ‌ شهرداری تهران به توصیه شورای شهر قول داد شناسایی و مکان‌یابی دقیق مغارهای زیرسطحی در پایتخت را با استفاده از تجهیزات روزآمدی که در اختیار دارد، در دستور کار قرار دهد. اما هنوز نه تنها نتایجی از این شناسایی به شورای شهر ارائه نشده، بلکه اخباری از کلید خوردن و میزان پیشرفت این پروژه نیز منتشر نشده است.

مترو حادثه «کوهسار» را تکذیب کرد

در حالی که کمتر از ۲۴ ساعت از حادثه مترو کیانشهر گذشته بود، بامداد روز پنج‌شنبه سرپرست اورژانس کشور از ریزش کارگاه مترو کوهسار در محدوده شهران خبر داد و اعلام کرد این حادثه تاکنون یک مصدوم داشته است. با وجود انتشار این خبر مدیر پروژه خط ۶ مترو اعلام کرد که ریزشی در مترو کوهسار رخ نداده است. پورهاشمی در این رابطه توضیح داد: بررسی‌ها نشان داد که تنها سنگی روی کتف یکی از کارگران افتاده و ریزشی در کار نبوده است.

نشت آب در مولوی

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از انسداد بخش‌هایی از خیابان مولوی در پی ترکیدگی لوله آب خبر داد. سرهنگ مراد مرادی در این باره گفت: عصر دیروز در پی شکستگی لوله آب بخش‌هایی از خیابان مولوی در تقاطع با خیابان تختی مسدود شد. مرادی با بیان اینکه در این زمان تردد از مسیرهای جایگزین انجام می‌شود، افزود: پیش‌بینی می‌شود که ممنوعیت تردد در خیابان مولوی تا امروز – شنبه - ادامه داشته باشد.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

    نظرات