مسوولیت آب نباید به شهرداری‌ها واگذار شود

مسوولیت آب نباید به شهرداری‌ها واگذار شود

http://www.bananews.ir/طرحی به منظور واگذاری مسوولیت توزیع آب شهری از شرکت‌های آب و فاضلاب به شهرداری‌ها در دولت در حال بررسی است که این موضوع مورد نقد مسوولان آبی و کارشناسان قرار گرفته به‌گونه‌ای که بسیاری معتقدند این مساله می‌تواند در تامین درست منابع آب اختلال ایجاد کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ علیرضا الماس‌وندی - مدیرعامل سابق شرکت مدیریت منابع آب ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که با توجه به وضعیت فعلی تغییر سبک زندگی و تغییر نحوه‌ی مصرف باید گفت که شرایط فعلی نیازمند یک مدیریت جامع است به‌طوری که بتوان تامین آب را هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی انجام داد.

به گفته وی، در گذشته نیز یک بار این مسوولیت به شهرداری‌ها واگذار شد، اما به دلیل افزایش کیفیت و کمیت خدمات آبی این مسوولیت مجددا به وزارت نیرو و شرکت‌های آب و فاضلاب داده شد.

مدیرعامل سابق شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به شرایط بحران آب در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مساله در تامین منابع آبی موضوع سلامت و بهداشت است و با توجه به این‌که تامین منابع آبی از بعد حاکمیتی نیز می‌تواند بسیار پراهمیت باشد، به نظر نمی‌رسد که شهرداری‌ها بتوانند این مسوولیت را به خوبی انجام دهند.

الماس‌وندی با بیان این‌که شهرداری‌ها به حد کافی درگیر مسائل توسعه شهری، بافت فرسوده و خدمات شهری هستند، ادامه داد: تامین منابع آبی نیازمند یک سازمان مجزاست تا بتوان با در نظر گرفتن تمام مسائل بهترین خدمات را ارائه کرد.

وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته نیز یک سازمان مجزا برای رسیدگی به انجام امور تامین آب وجود دارد، چرا که مساله آب در تمام دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرعامل سابق شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این‌که آب شرب شهری باید با یک ضریب اطمینان بالایی تامین شود، اضافه کرد: در حال حاضر مهم‌ترین موضوعی که شهرداری‌ها باید به آن توجه کنند مساله حمل‌ونقل است، چرا که در حال حاضر تعداد ماشین‌هایی که در طول روز و شب بنزین می‌سوزانند و یک گاز سمی تولید می‌کنند بسیار زیاد است که این مساله برای سلامتی مردم به ویژه قشر کودک و نوجوان بسیار ضرر دارد.

الماس‌وندی ادامه داد: با توجه به مسائل آلودگی شهرداری‌ها باید تمام تمرکز خود را به توسعه حمل‌ونقل جلب کنند و در این شرایط دیگر فرصتی برای رسیدگی به مساله آب نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به ترافیک کاری شهرداری‌ها اگر مساله آب نیز اضافه شود قطعا کار درستی نخواهد بود، چرا که شرکت‌های آب و فاضلاب تمام‌عیار کار کنترل، پایش و خدمات آبی را انجام می‌دهند.

مدیرعامل سابق شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این‌که برای تامین منابع آبی باید یک سازمان متخصص وجود داشته باشد، گفت: واگذاری مسوولیت توزیع آب شهری به شهرداری‌ها با توجه به شرایط فعلی جامعه و تجربه جهانی به هیچ عنوان کار درستی نیست.

 

ایسنا

    نظرات