راه‌های مواصلاتی قزوین نیازمند بازآفرینی هستند

راه‌های مواصلاتی قزوین نیازمند بازآفرینی هستند

http://www.bananews.ir/مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: راه تنها یک بستر ارتباطی نبوده و در صورت توجه و استفاده کارکردی مناسب می‌تواند به‌عنوان یک سرمایه ملی و یکی از مهم‌ترین راهکارهای توسعه منطقه‌ای در حوزه‌های مختلف نقش‌آفرینی کند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir «حامد مانی‌فر» با اشاره به این‌که راه‌ها و ویژگی‌های مربوط به آن باید با توجه به شرایط و نیازهای روز پیوسته مورد بازنگری قرار گیرند، اظهار کرد: بازآفرینی تنها مختص بافت‌های شهری نبوده و هر گونه بافتی چه در درون شهر و چه در بیرون از شهرها می‌تواند با انجام طرح‌های بازآفرینی و بازنگری مورد استفاده‌های بهینه‌تر قرار گیرد.

وی با اشاره به این‌که راه نیز به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین بسترهای توسعه از این قاعده جدا نیست، افزود: خوشبختانه استان قزوین از لحاظ کمیت و کیفیت راه در جایگاه ممتازی در کشور قرار دارد، که این امر لزوم توجه به حفظ و ارتقای جاده‌ها را بیش از بیش ضروری می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی با تأکید بر نقش جاده در توسعه مناطق در بخش‌های مختلف خاطرنشان کرد: قرار گرفتن استان قزوین در کریدور ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق فرصت ویژه ایست که می‌توان از آن در جنبه‌های مختلف بهره‌برداری کرد، اما متأسفانه فعلاً تنها مسیر ارتباطی استان‌های دیگر بوده و خود مقصد سفر نیست.

وی تصریح کرد: مناطق بکر گردشگری، تاریخی و توریستی در استان وجود دارد که با سرمایه‌گذاری و ایجاد دسترسی‌های حساب شده می‌تواند اقتصاد و صنعت گردشگری استان را متحول کند.

مانی‌فر اضافه کرد: امروز درخواست و توقع ما از راه تنها به لکه‌گیری و روکش آسفالت و اقدامات این‌چنینی ختم می‌شود که قطعاً مورد نیاز نیز هست و راه و شهرسازی هم در این حوزه همواره از اعتبارات و امکانات اختصاص‌یافته بسیار پیشروتر عمل کرده است.

وی اضافه کرد: اما همه چیز این نیست و راه در صورت ایجاد شرایط مناسب می‌تواند نقش بسیار موثرتری ایفا کرده و می‌تواند حتی خود به‌عنوان یک مقصد گردشگری و دیدنی عمل کند.

رئیس شورای حمل و نقل استان ادامه داد: برای نمونه راه قزوین به مناطق الموت غربی و شرقی و منطقه طارم که از سال‌ها پیش به‌عنوان یک بستر ارتباطی موثر ایفای نقش کرده با یک بازنگری دوباره هم‌چنین هم‌افزایی دستگاه‌های مرتبط می‌تواند از نقش یک جاده دسترسی صرف خارج شده و به یک بازیگر نقش اصلی در حوزه اقتصاد گرشگری، کشاورزی و توریستی تبدیل شود.

مانی‌فر یادآور شد: راه‌ها همواره در طول تاریخ وجود و ضرورت خود را نشان داده و مسیرهایی که به‌درستی جانمایی و اجرا شده‌اند با قدمتی هزاران ساله هم‌چنان مورد استفاده قرار دارند که این نشان می‌دهد که با طراحی، اجرا هم‌چنین یک بازآفرینی مناسب می‌توان استفاده‌های گوناگون و ماندگار از جاده‌ها داشت.

 

ایسنا

    نظرات