تهدید سونامی ساخت مال در غرب تهران

تهدید سونامی ساخت مال در غرب تهران

http://www.bananews.ir/ساخت و ساز مال ها در تهران کمتر از ۱۰ سال است که آغاز شده و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران تنها در سال ۹۱ کار احداث ۳۲۱ ســاختمان با کاربری تجاری در مجموعه شهری تهران به پایان رسیده و در سال ۹۲ به بهره برداری رسیده است و تعداد زیادی مجوز نیز در فاصله سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ صادر و مال های زیادی در شهر تهران ظاهر شده است که اکثر آنها در غرب تهران ساخته شده است. ساخت این برج های ساختمانی در غرب تهران موجب انتقادهایی از سوی کارشناسان و ساکنین شده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ تهرانی‌ها و ساکنان بعضی کلانشهرهای کشور مثل اصفهان و مشهد چند سالی است که مال‌ها را شناخته‌اند. مال به برج ساختمانی گفته می شود که در آن علاوه بر مغازه های فروش اجناس غیرخوراکی ، مجموعه ای از فضاهای تفریحی، رفاهی و ورزشی نظیر شهربازی، سینما، رستوران، کافی شاپ و فست فود نیز وجود دارد. مال همچنین امکاناتی مانند سوپرمارکت، آژانس املاک، صرافی، خشکشویی، کارواش و سایر مراکز خدماتی که معمولا در سطح شهر پراکنده هستند در خود جای می دهند. وجود پارکینگ های نامحدود در طبقات منفی از دیگر ویژگی های این برج های ساختمانی است.

مال‌ها که تعداد آنها به سرعت رو به افزایش است نه فقط از نظر اقتصادی و تاثیرشان بر سیمای شهر که از نظر اجتماعی هم بر سبک زندگی و عادات روزمره ساکنان شهرهای بزرگ تأثیر گذاشته است و البته روند این تاثیرگذاری در آینده با فعال شدن تعداد بیشتری از این مال‌ها بیشتر هم می‌شود.

روند ساخت‌وساز مال در تهران به سرعت رو به افزایش است. شهرداری‌ها هم از این تجاری‌سازی‌های بزرگ که برای آنها بسیار هم پر درآمد است، حمایت می‌کنند و گاهی بدون توجه به ظرفیت های مناطق این مجوزها را صادر می کنند؛ این درحالی است که کارشناسان معتقدند تهران با این تراکم بالا که این روزها چند برابر سه دهه پیش ساختمان و جمعیت دارد دیگر توان پذیرش این همه تجاری‌سازی را ندارد و با این رویکرد اگر پیش برود دیگر جایی برای زندگی نمی‌ماند. این درآمد کلان برای شهرداری باعث شده صدور بی ضابطه ساختمان های تجاری شدت پیدا کند تا فضای زندگی شهری شهروندان تنگ تر و تنگ تر شود درحقیقت شاهد حراج محیط زندگی شهری و به نوعی شهرفروشی باشیم.

صدور پروانه ساخت برای ده‌ها مجموعه تجاری عظیم در تهران از این منظر مورد انتقاد قرار گرفته که پایتخت ظرفیت بارگذاری‌های تجاری بیشتر را ندارد و شهرداری‌ باید به جای تقویت مراکز تجاری جدید به فکر توسعه فضاهای عمومی و همچنین تقویت کاربری‌های فرهنگی و اجتماعی و آرام سازی شهر باشد، به‌ طوری‌که مردم بتوانند در این شهر زندگی کنند و تهران شهری در خدمت اقتصاد و درآمدزایی نباشد؛ بلکه در خدمت زندگی باشد. این انتقاد درحالی مطرح می شود که بیشترین تعداد مال ها در غرب تهران ساخته و یا در حال ساخت است. به گفته ساکنین این منطقه ساخت مجتمع های بزرگی چون کوروش، تهران مال و... موجب برهم خوردن نظم، آرامش و بار ترافیکی منطقه شده است.

در این میان اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز نگران توسعه بی رویه این مراکز تجاری هستند که از جمله عبدالحسین مختاباد که می‌‎گوید: ‌کسی مخالف توسعه مراکز تجاری نیست اما سوال این است که تهران تا چه اندازه به توسعه فضاهای تجاری نیاز دارد و این اقدامات در کدام مناطق و با چه اولویت‌هایی باید انجام شود. تهران به اندازه کافی در معرض ساخت‌وساز و بهره‌برداری‌های اقتصادی و تجاری بوده، حرف ما این است که باید به سمت کیفی‌سازی برویم و این کیفی‌سازی با توسعه مراکز تجاری بیشتر محقق نمی‌شود.

البته توسعه مال‌ها در تهران علاوه بر تاثیری که بر شهرسازی، سیمای شهری و ترافیک تهران دارند از نظر مغایرت با سبک زندگی ایرانی هم مورد انتقاد قرار گرفته است به طوری که محسن پیرهادی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در این رابطه می گوید: توسعه مال‌ها در تهران فرهنگ زندگی مصرفی را جایگزین فرهنگ زندگی ایرانی می‌کند. در سبک زندگی ایرانی – اسلامی پرهیز از اسراف و قناعت دو اصل کلیدی است که این دو با فرهنگ و آن سبک زندگی که مال‌ها با خودشان می‌آورند هیچ نسبتی ندارد و حتی با آن در تضاد است.

اخیرا به دلیل افزایش حجم ترافیک و بر خی مشکلات دیگر بسیاری از ساکنان غرب تهران نسبت به ساخت این مراکز تجاری معترض هستند و معتقدند شهرداری تنها با نگاه افزایش درآمدهای خود بی ضابطه دست به صدور مجوز برای این مراکز در غرب تهران زده است. در همین راستا شهروندان منطقه ۵ تهران نسبت به صدور مجوز ساخت مجتمع تجاری در محله جنت آباد مرکزی و در بافت مسکونی این محله معترض هستند و معتقدند ساخت این مجتمع ۱۷ طبقه با مساحت تقریبی۲۰۰۰ متر و در ۱۷ طبقه در کوچه کم عرض ۱۲ متری بوستان می تواند در آینده ترافیک محله را بیش از پیش افزایش دهد و مشکلات بسیاری به همراه داشته باشد.

البته ساخت چنین مجتمع هایی در کنار مجتمع های ساخته شده و ساخت مجتمع تجاری – تفریحی تهران مال در منطقه ۲۲ و در زمینی به مساحت ۲۳٫۰۰۰ مترمربع در آینده نزدیک شاید تبدیل سونامی ساخت مال ها در غرب تهران به یک تهدید را به ذهن متبادر کند. این ساخت و ساز بی ضابطه در غرب تهران که به گفته ساکنان این منطقه به شکلی جهادی در حال انجام است.

 

ایسنا

    نظرات