آغاز نهضت فرهنگی حفظ بناهای میراثی تهران

آغاز نهضت فرهنگی حفظ بناهای میراثی تهران

http://www.bananews.ir/رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران از آغاز نهضت فرهنگی حفظ بناهای میراثی تهران خبر داد و گفت: هر ماه از بناهای تاریخی تهران که به خوبی نگهداری می‌شوند، بازدید می‌شود.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir احمد حکیمی‌پور در مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران احیای ساختمان تاریخی ارباب رستم گیو با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی شهر تهران مسائل هویتی و میراثی است، گفت: خوشبختانه در دوره اخیر و با توجه به ثبات مدیریتی در سازمان میراث فرهنگی شاهد رابطه خوب شورا، شهرداری و میراث فرهنگی هستیم.

وی با بیان اینکه از امروز نهضت فرهنگی حفظ بناهای میراثی تهران آغاز می‌شود، گفت: بعضا بناهای دارای ارزش پس از ثبت، خوب نگهداری نمی‌شوند و برهمین اساس سعی داریم در این برنامه به طور ماهانه از ساختمان‌های میراثی بازدید کنیم که پس از ثبت و مرمت به خوبی نگهداری شده‌ باشند.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه باید به ساختمان‌ها پس از ثبت ملی، کاربری‌هایی متناسب با هویت ساختمان داده شود، گفت: هر ماه از بناهای ثبت شده که خوب نگهداری می‌شوند بازدید و از نگهدارندگان آنها تقدیر خواهد شد.

حکیمی‌پور با بیان اینکه ساختمان ارباب رستم گیو که حالا به پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی بدل شده، یک ساختمان ارزشمند و میراثی شهر تهران است که جهاد دانشگاهی آن را فعال نگه داشته است.

وی با بیان اینکه در شهر تهران همواره یکی از دغدغه‌های اصلی ما مسئله فرهنگ و هنر بوده است، تصریح کرد: متاسفانه بناهای تاریخی که پس از ثبت و مرمت خوب نگهداری نمی‌شوند، زیاد هستند که باید نگهدارندگان آنها معرفی شوند تا مردم بدانند چه افرادی از شناسنامه فرهنگی و تاریخی شهرشان خوب نگهداری نمی‌کنند.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه استمرار نهضت فرهنگی حفظ بناهای میراثی تهران نیازمند همراهی سایر مجموعه‌ها است، گفت: امروز حفظ بناهای میراثی به یک دغدغه بدل شده و با همه توان در راستای حفظ این بناها تلاش خواهیم کرد.

همچنین حکیمی‌پور با اعلام خبر ارائه طرحی درخصوص الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه جامع عملیاتی حفاظت، تقویت و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اماکن و محدوده‌های تاریخی – فرهنگی شهر تهران، در احیا، بهسازی و بازآفرینی محدوده بافت تاریخی اشاره کرد و گفت: یک فوریت آن به زودی برای جمع‌آوری امضاء و به صحن شورای شهر آورده می‌شود و در صورت تصویب شهرداری باید برنامه‌های عملیاتی خود را برای نگهداری شهر تهران ارائه دهد.

وی در ادامه به مدرسه دارالفنون رفت و با بیان اینکه سعی داریم هر ماه از مجموعه‌های میراثی و با ارزشی که فراموش شده ‌اند بازدید کرده و احوالات آنها باخبر شویم، با اشاره به وضعیت کند مرمت مدرسه دارالفنون از سوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در مورد مرمت این مدرسه بارها با دستگاه‌های مختلف جلساتی برگزار کرده‌ایم و باید بگویم براساس قانون استانداردها باید از سوی میراث فرهنگی اعلام شود.

رییس کمیسیون میراث فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای شهر تهران نقش تسهیل‌گری و حمایت دارد، گفت: مردم تهران به مسائل میراثی حساس شده‌اند و شهرداری تهران نیز سعی دارد تا با حمایت از این پروژه به مرمت آن کمک کند.

حکیمی‌پور با بیان اینکه دارالفنون نماد توسعه و ورود ایران به دوره جدید تمدنی و ورود به عرصه علم بوده است، گفت: خوشبختانه آموزش و پرورش نسبت به مرمت این خانه حساسیت ویژه‌ای دارد و با روی کار آمدن مدیریت جدید در سازمان میراث فرهنگی استان تهران نیز شاهد بهبود همکاری‌ها هستیم.

وی با اشاره به نحوه مرمت مدرسه دارالفنون گفت: ما به عنوان نماینده مردم و ناظر اجتماعی از روند بازسازی و مرمت این مدرسه بازدید کرده‌ایم ، هرچند از نقطه مطلوب عقب‌تر هستیم و باید سرعت بیشتری به اقدامات بدهیم.

رییس کمیسیون میراث فرهنگی شورای شهر تهران در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر مرمت نادرست مدرسه دارالفنون گفت: درست است که مرمت به خوبی صورت نگرفته اما مدرسه دارالفنون نسبت به بناهای هم دوره خود در وضعیت مناسب‌تری قرار دارد و باید با مدیریت بهتر آن را پیش ببریم و گفتمان مشترکی فی‌مابین شهرداری، میراث فرهنگی و سازمان‌های دولتی و غیردولتی که این خانه‌های با ارزش را در اختیار دارند شکل بگیرد تا با فهم مشترک از موضوعات بتوانیم نسبت به مرمت و احیای آنها اقدام کنیم.

 

ایسنا

    نظرات