تولید برق در شهرهای کوچک با توربین‌های ۱۰ مگاواتی

تولید برق در شهرهای کوچک با توربین‌های ۱۰ مگاواتی

http://www.bananews.ir/پژوهشگران کشورمان به دانش فنی طراحی و ساخت پمپ‌های صنعت نفت و گاز و توربین‌های گازی کمتر از ۱۰ مگاوات دست یافتند که این توربین‌ها برای تولید برق در شهرهای کوچک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ رضا صدوقی، مجری طرح زمینه فعالیت تحقیقاتی خود را تولید محصولات صنعتی با کیفیت مطلوب دانست و گفت: در این راستا پروژه‌هایی در حوزه صنعت نفت و گاز تعریف کردیم که با اقدامات صورت گرفته محصولات جدیدی در عرصه قطعات خودرو، هوافضا و نفت، گاز و پتروشیمی عرضه کردیم.

وی تولید پمپ‌های صنعت نفت و گاز را از جمله دستاوردهای تحقیقاتی خود نام برد و اظهار کرد: پمپ‌های دوزینگ از شاخه پمپ‌های مترینگ (Metering Pump) بر اثر حرکت رفت و برگشتی یک پیستون در داخل یک سیلندر موجب پمپاژ سیال می‌شود و پمپ‌های تولیدشده قابلیت تغییر ظرفیت پمپاژ بدون افت فشار خط را دارند که این امر باعث دقت زیاد در دوره کاری طولانی خواهد ‌شد.

مجری طرح از تولید کمپرسور گریز از مرکز خبر داد و یادآور شد: با توجه به تجربیات کسب شده در زمینه ساخت توربین‌های گازی کمتر از ۱۰ مگاوات، دانش فنی مرتبط با ساخت کمپرسورهای گریز از مرکز را تدوین کردیم، به طوری‌که در حال حاضر قادر به ساخت انواع کمپرسورهای گریز از مرکز به همراه تمامی قطعات پیچیده یدکی آنها هستیم.

وی، طراحی و ساخت موتورهای جت توربینی را از دیگر توانمندی‌های خود نام برد و ادامه داد: این توربین‌ها در چند نوع مختلف تولید شده و بر این اساس قادر هستیم در مدت زمان کوتاه انواع توربین گازهای مورد نیاز صنعت نفت و گاز را تولید کنیم.

وی صرفه‌جویی در حجم گاز ذخیره شده در مراکز ذخیره گاز را یکی از کاربردهای توربو کمپرسورهای تولید شده برشمرد و افزود: در این کاربرد، به وسیله فشار ایجاد شده توسط توربین‎ها، حجم گاز کم شده و فضای کمتری اشغال می‌شود.

صدوقی با بیان این‌که از توربو کمپرسورها و توربین‎های گازی به منظور افزایش و کاهش فشار گاز در انجام واکنش‌های شیمیایی و تولید فرآورده‌های پتروشیمی نیز استفاده می‌شود، گفت: توربین‌های گازی زیر ۱۰ مگاوات در نیروگاه‌های کوچک به صورت موازی قرار گرفته و می‎توانند برای تامین برق شهرهای کوچک راهگشا باشند.

این فعال فناور به تولید عملگرهای هیدرولیک (Actuator) با استفاده از توانمندی داخلی اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در داخل کشور، محصولات خود را از طریق خطوط لوله به منظور تکمیل فرآیند تولید و یا تحویل محصول منتقل می‌کنند و نیاز به کنترل همیشگی خطوط لوله ایجاب می‌کند تا یک سیستم کنترل که از طریق یک پایگاه هدایت می‌شود بر کل خط دسترسی داشته باشد. به همین منظور عملگرهایی موسوم به Gas Over Oil Actuator در کنار شیرهای خطوط لوله انتقال گاز و مواد شیمیایی استفاده می‌شوند.

وی با تاکید بر این که ما به دانش فنی طراحی و ساخت این عملگرها دست یافته‌ایم، گفت: علاوه بر آن موفق به ساخت قطعات پیچیده و راهبردی انواع خودروها و قطعات حساس و فناورانه برای استخراج، بهره‌برداری و نگهداری صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و تولید انواع قطعات هواپیما و صنایع فضایی شدیم.

 

ایسنا

    نظرات