سایه سنگین فروش نقدی سوخت دوباره بر سر ایرلاین‌ها

سایه سنگین فروش نقدی سوخت دوباره بر سر ایرلاین‌ها

http://www.bananews.ir/با وجود آنکه طرح ابتدایی شرکت پخش فراورده‌های نفتی برای فروش نقدی سوخت به ایرلاین های داخلی خیلی زود متوقف شد و حتی صحبت از آن شد که تا اطلاع ثانوی این برنامه پیگیری نخواهد شد اما گمانه زنی‌ها حاکی است که احتمال پیگیری دوباره این طرح در آینده نزدیک وجود دارد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ در روزهای پایانی مردادماه امسال مسوولان شرکت پخش فراورده‌های نفتی اعلام کردند از ابتدای شهریورماه فروش سوخت به ایرلاین های ایرانی نقدی خواهد شد. این طرح بنا بود در روزهای نخست در شش فرودگاه کم ترافیک ایران کلید بخورد و پس از آن و در چارچوب چند مرحله تا پایان ماه به تمام فرودگاه‌ها تسری یابد.

با وجود آنکه جدیت این شرکت در پیگیری طرح مدنظر خود تجدیدنظر ناپذیر به نظر می‌رسید، اما مذاکرات ایرلاین ها و مخالفت سازمان هواپیمایی کشوری باعث شد این طرح به فاصله دو روز پس از اجرا متوقف شود و حتی برای زمان از سرگیری دوباره آن نیز برنامه ای جدید ارائه نشود.

در طول این مدت سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد با مذاکراتی که با ایرلاین ها داشته آنها را متعهد کرده سوخت خریداری شده خود در پروازهای جاری را بر اساس سررسیدهای موجود پرداخت کنند و آنچه از گذشته باقی مانده را نیز طبق اقساطی که مورد قبول طرفین است پرداخت کنند.

این اقساط مربوط به بدهی معوق چند شرکت هواپیمایی است که در طول سالهای گذشته نتوانسته اند هزینه مربوط به سوخت گیری را تسویه کنند و همین امر یکی از مشوق های شرکت پخش برای طرح نقدی سازی فروش سوخت بوده است.

هرچند به نظر می‌رسید با این اقدامات آرامشی حداقل موقت در این حوزه به وجود آمده، اما گمانه زنی‌های جدید حاکی از آن است که طرح نقدی شدن فروش سوخت به ایرلاین‌ها در آینده ای نزدیک دوباره اجرایی خواهد شد.

با وجود آنکه شرکت پخش فراورده‌های نفتی این خبر را هنوز به شکل رسمی تایید نکرده است اما همین ابهام کافی است تا بار دیگر شرایط سوخت گیری ایرلاین‌ها با اما و اگر مواجه شود. همین ابهام باعث شده شرکتها و سازمان هواپیمایی واکنش به این اخبار را به آینده موکول کنند و در پاسخ به سوال ایسنا، هرگونه صحبت در این رابطه را به نهایی شدن سیاستها در این رابطه منوط بدانند.

شرکت پخش اجرای این دستورالعمل را مطابق با قانونی می داند که به آنها ابلاغ شده و این شرکت تنها مجری آن است و ایرلاین‌ها نیز معتقدند تا زمانی که بهای حاصل از فروش بلیت به شکل نقدی به حساب آنها نیاید، برای شرکت ها پرداخت هزینه سوخت به شکل نقدی ممکن نخواهد بود. باید دید آیا آرامش چند هفته گذشته با طوفانی جدید کنار خواهد رفت یا مذاکرات ایرلاین ها این بار نیز نتیجه بخش خواهد شد.

 

ایسنا

    نظرات