ضرورت علمی‌تر شدن بازسازی بافت‌های فرسوده

ضرورت علمی‌تر شدن بازسازی بافت‌های فرسوده

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در دوره حاضر و با توجه به تحولات اخیر ناچار هستیم نگاه علمی‌تری نسبت به احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده در کلان‌شهرها داشته باشیم.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir پیروز حناچی در بیست و چهارمین جلسه نشست مدیران بافت فرسوده کلان شهرهای کشور در اصفهان، اظهار کرد: باید نسبت به احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده در کلان شهرها نگاه علمی و تخصصی‌تری داشته باشیم و از بیشترین تخصص‌های خود استفاده کنیم.

وی افزود: اکنون اقدامات خوبی در زمینه احیای بافت‌های فرسوده کلان شهرهای اصفهان، رشت، تهران و قزوین انجام شده و در حال انجام است و در این زمینه تجربیات خوبی به دست آوردیم.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه با بیان اینکه حفظ میراث صنعتی از اولویت‌های کشور است، گفت: حفظ میراث معماری صنعتی در دنیا از جایگاه بالایی برخوردار است، هم چنین یکی از وظایف ما این است که تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و در مقیاس راهبردی مسیر درست را مشخص نماییم.

حناچی با اشاره به خروج صنعت از کلانشهرها، ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که در همه کلانشهرهای دنیا اتفاق افتاده خروج صنایع از آنها بوده است، اما برای خروج از این فضاها واقعاً چه کاری باید انجام دهیم. در تمام دوره‌ها به این موضوع توجه نکرده‌ایم و این امر منجر شده بسیاری از کارخانجات برای نمونه نساجی‌های اصفهان از بین بروند.

وی گفت: سرعت توسعه علم در جهان بسیار زیاد است. باید از این فرصت‌ها حداکثر استفاده را بکنیم. همه شهرهای دنیا از این مزیت استفاده می‌کنند اما واقعاً چقدر از ظرفیت‌های تکنولوژی در کشور استفاده کرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ذائقه مردم در حال تغییر است، اضافه کرد: کیفیت زندگی در تمام شهرهای دنیا مناسب است، اما در صورت بی توجهی به بازسازی و بازآفرینی بافت شهرها، در آینده کیفیت زندگی در شهرها به شدت کاهش خواهد یافت. باید تلاش کنیم که این معادله را برگردانیم و زمینه‌های رفاهی را فراهم کنیم.

حناچی با بیان اینکه باید در زمینه میراث صنعتی نگاه جدی و صرفاً عاطفی نداشته باشیم، گفت: طبیعتاً پدیده انقلاب صنعتی یکی از تحولات عظیم در زندگی بشری بوده و همچنین خروج صنایع از شهرها تحولی دیگر بوده است.

وی با اشاره به اینکه بریتانیا از جمله نخستین کشورهایی بود که در زمینه میراث صنعتی اقداماتی انجام داده است، اظهار کرد: ایران در سال ۱۳۹۱ به TICCIH (کمیته بین المللی برای حفاظت از میراث صنعتی) متصل شد و یکی از دلایل ارزشمند این اتفاق حفاظت از میراث صنعتی بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در کشور در زمینه حفاظت از میراث صنعتی نسبت به کشورهای منطقه آسیا وضعیت بهتری داریم. ایران کشوری است که زود به عرصه صنعتی شدن پیوست و البته آثار بسیاری از مراکز صنعتی در تمامی شهرها دیده می‌شود.

حناچی با اشاره به اینکه بیشترین آثار صنعتی در کلان شهر تهران است، گفت: بدیهی است که باید برنامه‌ریزی روشنی نسبت به این فضاهای صنعتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه به دلیل وجود کارخانه‌های نساجی زیاد در اصفهان از این استان به عنوان منچستر ایران یاد می‌شود، افزود: همچنین در یزد با تبدیل شدن کارخانه اقبال به پارک فناوری می‌توان نمونه‌هایی از حفظ میراث صنعتی را در کشور دید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سند کمیسیون ماده پنج به حفظ میراث صنعتی نگاه ویژه تری دارد، اضافه کرد: شیوه مدیریت در بهره برداری از فضاها و میراث صنعتی بسیار مهم است.

 

ایسنا

    نظرات